Koudestart ratel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 08.03.2008 - 18:49
- Locatie: Leeuwarden
Vorig jaar heb ik mijn koude start ratel laten repareren, bleek aan het spruitstuk te liggen. Nu een jaar later is de ratel terug, ik heb ook besloten het nu maar zo te laten. Blijkbaar komt het vaker voor dan ik aanvankelijk dacht gezien de hoeveelheid reacties op dit onderwerp .
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Ik heb van 2 betrouwbare dealers gehoord dat meer dan de helft van deze auto's een lekkend spruitstuk heeft. Het is vooral irritant, want na een beetje hete lucht trekt het alweer dicht. Er is dus geen probleem dat je jezelf zit te vergassen of zo.
Een echt permanente oplossing is er niet; ik weet niet of er andere fabrikanten zijn van deze spruitstukken.
Een echt permanente oplossing is er niet; ik weet niet of er andere fabrikanten zijn van deze spruitstukken.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Dat tikken doet de mijne ook altijd als het blok koud is. Na zo'n 10-20 sec stopt het weer. De Volvomonteur gaf aan dat hier niets aan te doen is. Alle blokken doen het en volgens hem had het ook te maken met het rondpompen van de olie in het blok na de koude start.
Het spruitstukverhaal lees ik hier voor het eerst.
Het spruitstukverhaal lees ik hier voor het eerst.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Het is puur het spruitstuk. Het olieverhaal heeft denk ik te maken met eventueel hydrostoters die na een koude start wat kunnen tikken/ratelen tot ze op druk zijn, maar dat is iets minder luid en de meeste van onze blokken hebben (helaas) geen hydrostoters meer.Carfreak schreef:Dat tikken doet de mijne ook altijd als het blok koud is. Na zo'n 10-20 sec stopt het weer. De Volvomonteur gaf aan dat hier niets aan te doen is. Alle blokken doen het en volgens hem had het ook te maken met het rondpompen van de olie in het blok na de koude start.
Het spruitstukverhaal lees ik hier voor het eerst.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21547
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Carfreak schrijft iets waar ik ook last van heb. Starten met koude motor resulteert in een kort getik van de kleppen, simpelweg omdat er dan nog geen olie voorhanden is.
Het is bij de onze weg binnen 5 seconden.
Ik maak mij er geen zorgen over omdat ik weet wat het is.
Het is bij de onze weg binnen 5 seconden.
Ik maak mij er geen zorgen over omdat ik weet wat het is.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Heb jij hydrostoters dan ? Dan kan dat.Msuidgeest schreef:Carfreak schrijft iets waar ik ook last van heb. Starten met koude motor resulteert in een kort getik van de kleppen, simpelweg omdat er dan nog geen olie voorhanden is.
Het is bij de onze weg binnen 5 seconden.
Ik maak mij er geen zorgen over omdat ik weet wat het is.
Wat voor auto gaat het om ?
Overigens maak ik me ook geen zorgen hoor, ik erger me er alleen aan.
Zo'n mooi en robuust model, en dan klinkt hij als een ralle Fiesta.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Is er eigenlijk al een fix bekend voor het ochtendratel ding ?
Het is dus bekend dat er een probleem is met de spruitstukken, na een jaar of wat lekken ze even bij het starten en na een seconde of 30 is dat dan in orde.
Ik wil er best een ander of nieuwe opzetten of het laten lassen of zo, maar niet als dat met 2 jaar weer een probleem wordt.
Het is dus bekend dat er een probleem is met de spruitstukken, na een jaar of wat lekken ze even bij het starten en na een seconde of 30 is dat dan in orde.
Ik wil er best een ander of nieuwe opzetten of het laten lassen of zo, maar niet als dat met 2 jaar weer een probleem wordt.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Vanaf het modeljaar 2000 hebben ze vaste stoterbussen die stelbaar zijn,dus niet hydraulisch,s!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Vaak komt het geluid uit een nokkenastandwiel(verstelbaar)!
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Wees blij dat je geen R hebt van na de facelift, die blijft op 1800 toeren lopen... :roll:Los daarvan vind ik de koudestart waarbij de auto een periode op 1400 rpm blijft lopen erg irritant, maar dat schijnt niet uit te schakelen te zijn..
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Nee, dit is echt een lekkend spruitstuk, niets hydraulisch. Je kunt het even goed horen als je met de motorkap open luistert.Ramon&Ramon schreef:Vaak komt het geluid uit een nokkenastandwiel(verstelbaar)!
Het is ook een redelijk algemeen bekend probleem bij Volvodealers.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
De mijne ratelt ook nog altijd bij de koude start. Gewoon je ramen dichthouden dan hoor je er niets van 
@Misha: ik dacht dat je de pakkingen had laten vervangen en dat het probleem opgelost was???

@Misha: ik dacht dat je de pakkingen had laten vervangen en dat het probleem opgelost was???
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Carfreak,
Het was inderdaad heel even opgelost. Een dag of 3.
@ Evv: het is inderdaad een cylinderbuislek. En als ik nu zeker zou weten dat er een verbeterd type is dat dat niet meer heeft zou ik hem zo bestellen maar dat is er niet. Weet ook niet of het te lassen is.
Het was inderdaad heel even opgelost. Een dag of 3.
@ Evv: het is inderdaad een cylinderbuislek. En als ik nu zeker zou weten dat er een verbeterd type is dat dat niet meer heeft zou ik hem zo bestellen maar dat is er niet. Weet ook niet of het te lassen is.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Ik heb m'n auto inmiddels niet meer bij de dealer in onderhoud maar bij een bevriende garagehouder. Hij geeft aan dat er een scheurtje in m'n spruitstuk zit. Een originele nwe (imitatie bestaat niet) kost incl. pakkingen 260 euro en incl. montage kost me de reparatie 340 euro. Dat valt me alleszins mee.
Ik denk dus dat ik 'm toch maar laat vervangen aangezien ik me mateloos erger aan dat "ralle Fiesta geluid" bij de start Helaas eerst nog wat andere prioriteiten.
Ik denk dus dat ik 'm toch maar laat vervangen aangezien ik me mateloos erger aan dat "ralle Fiesta geluid" bij de start Helaas eerst nog wat andere prioriteiten.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Misha schreef:Carfreak,
Het was inderdaad heel even opgelost. Een dag of 3.
@ Evv: het is inderdaad een cylinderbuislek. En als ik nu zeker zou weten dat er een verbeterd type is dat dat niet meer heeft zou ik hem zo bestellen maar dat is er niet. Weet ook niet of het te lassen is.
Wat is in hemelsnaam een cilinderbuis?????