Hallo,
Ik heb een V40 1.9 turbo diesel uit 2003 en mijn oliedruklampje licht op als de motor stationair draait. Bovendien verschuift het moment van oplichten naar een hoger toerental naarmate de motor warmer wordt. M.a.w. bij een warme motor gaat het lampje ook bij (iets) hogere toerentallen branden. Uiteraard is mijn oliepijl gecontroleerd en OK, dus daar ligt het niet aan.
Kent iemand dit probleem en zo ja wat zou ik er aan kunnen doen ?
probleem oliedruk V40 turbo diesel
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
sensor stuk
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
olie verbruiken doen ze niet.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
In dat geval sluit ik me aan bij (Ramon x 2) en sluit ik een kapotte turbo uit. Lagers is hij wel een beetje jong voor lijkt me. Oliepomp of overdrukklep zou ik niet direct uitsluiten.
Het is natuurlijk zo dat de olie dunner wordt als de motor warmer wordt hierdoor vloeit het makkelijker en wordt er minder snel druk op gebouwd. Het is dus logisch dat het toerental verschuif bij een warme motor. Ik ga er dus wel van uit dat de oliedruk laag is of inderdaad dat de sensor te laag aan geeft.
Het is natuurlijk zo dat de olie dunner wordt als de motor warmer wordt hierdoor vloeit het makkelijker en wordt er minder snel druk op gebouwd. Het is dus logisch dat het toerental verschuif bij een warme motor. Ik ga er dus wel van uit dat de oliedruk laag is of inderdaad dat de sensor te laag aan geeft.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20778
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Kapotte Turbo is hoe dan ook uit te sluiten. Dat merk je echt wel. (geen trekkracht en giga walm uit de uitlaat.)
Ik ga (gezien de leeftijd van de auto) evenals Ramon&Ramon voor de de kapotte sensor.
(Ooit 15 jaar geleden met een kadettje hetzelfde euvel gehad met soortgelijke symptonen.)
Ik ga (gezien de leeftijd van de auto) evenals Ramon&Ramon voor de de kapotte sensor.
(Ooit 15 jaar geleden met een kadettje hetzelfde euvel gehad met soortgelijke symptonen.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Lang verhaal wel:)