Het is tijd voor nieuwe banden (bandenmaat 235/60/R18). Ik schakel in de winter niet over van zomer- naar winterbanden, maar opteer voor 4-seizoensbanden.
Volgende eigenschappen vind ik belangrijk aan een band:
-duurzaamheid (veel kilometers)
-goede tractie en remeigenschappen (op wegdek, maar in alle weersomstandigheden zon - regen - sneeuw / warm + koud)
-comfort + geluid
Welke banden zouden jullie prefereren: Continental CrossContact UHP of Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico en waarom?
alvast bedankt voor jullie tips!
Nieuwe banden XC90: Continental of Pirelli
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Pirelli Scorpions zijn waardeloze banden. Maken heel veel lawaai, ik zou die zeker niet nemen. De Michelins (diamaris ofzo) zijn heel goede banden, gaan ook een eeuwigheid mee. Waarom staan die niet op je lijstje?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30.12.2009 - 22:50
Reden voor het (voorlopig) niet kiezen van Michelin Diamaris:
Op een forum heb ik volgend resultaat gevonden (test in Autoreview van juli 2007 op een Volvo XC90, bandenmaat 235/60R18). De banden werden getest zowel op hun offroad-capaciteiten als op een gewoon nat én een droog wegdek.
Volgende rangschikking verkrijgen ze :
1) Pirelli Scorp. Zero Asim. In het terrein en op droog wegdek top, bij aquaplanning laat hij steekjes vallen.
2) Continental Cross Contact UHP. Scoort goed op elk vlak.
3) Dunlop SP Sport 9000. Goed op nat en offroad. Weinig grip op droog wegdek.
4) Goodyear Eagle F1 SUV 4x4. Vooral goed op offroad. Ligt zeer dicht bij de Dunlop
5) Michelin 4x4 Diamaris. Presteert voldoende. Zwak op remvermogen en grip bij nat wegdek.
6) Nokian NRVI Sport Utility.
7) Yokohama Advan S.T.
Zelf heb ik er tot heden Continental CrossContact UHP op liggen en was zeker tevreden over de duurzaamheid: 50.000km met banden vooraan en 90.000 met banden achteraan. Heb nu 90.000 op de teller, en zou ze dus nu alle 4 samen veranderen (de voorste zouden eigenlijk nog wel wat mee kunnen gaan maar met de winter voor de deur...). Vergelijken met een ander merk kan ik nog niet, maar volgende wordt wel een beweerd: Continental duurzamer en stiller - Pirelli Scorpions mogelijk iets beter in sneeuw.
Op een forum heb ik volgend resultaat gevonden (test in Autoreview van juli 2007 op een Volvo XC90, bandenmaat 235/60R18). De banden werden getest zowel op hun offroad-capaciteiten als op een gewoon nat én een droog wegdek.
Volgende rangschikking verkrijgen ze :
1) Pirelli Scorp. Zero Asim. In het terrein en op droog wegdek top, bij aquaplanning laat hij steekjes vallen.
2) Continental Cross Contact UHP. Scoort goed op elk vlak.
3) Dunlop SP Sport 9000. Goed op nat en offroad. Weinig grip op droog wegdek.
4) Goodyear Eagle F1 SUV 4x4. Vooral goed op offroad. Ligt zeer dicht bij de Dunlop
5) Michelin 4x4 Diamaris. Presteert voldoende. Zwak op remvermogen en grip bij nat wegdek.
6) Nokian NRVI Sport Utility.
7) Yokohama Advan S.T.
Zelf heb ik er tot heden Continental CrossContact UHP op liggen en was zeker tevreden over de duurzaamheid: 50.000km met banden vooraan en 90.000 met banden achteraan. Heb nu 90.000 op de teller, en zou ze dus nu alle 4 samen veranderen (de voorste zouden eigenlijk nog wel wat mee kunnen gaan maar met de winter voor de deur...). Vergelijken met een ander merk kan ik nog niet, maar volgende wordt wel een beweerd: Continental duurzamer en stiller - Pirelli Scorpions mogelijk iets beter in sneeuw.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wat ik altijd zeer misleidend vind in een bandentest is dat de banden alleen maar nieuw worden getest. Veel banden laten het na bijv 10.000 km afweten omdat ze zeer veel lawaai beginnen te maken of zoekerig worden. Dat lees je natuurlijk nooit in een test terug. Goed voorbeeld zijn de Falken banden (type weet ik even niet). Nieuw doen die dingen het erg goed, maar heel veel mensen halen ze er na 5000 km al onderuit omdat er dan bijna niet meer meer te rijden valt.
Mijn broer heeft nu twee maal die Pirelli's er voortijdig laten afhalen vanwege zeer veel lawaai na verloop van tijd. Welliswaar een landRover Discovery, maar op dat punt zullen de banden niet veel anders reageren onder een XC90.
Vertrouw niet teveel op die bandentests!
Mijn broer heeft nu twee maal die Pirelli's er voortijdig laten afhalen vanwege zeer veel lawaai na verloop van tijd. Welliswaar een landRover Discovery, maar op dat punt zullen de banden niet veel anders reageren onder een XC90.
Vertrouw niet teveel op die bandentests!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
3) Dunlop SP Sport 9000. Goed op nat en offroad. Weinig grip op droog wegdek.
Goh grappig dat er toch zoveel mensen mee rondrijden onder snelle auto's die flink doorrijden in de bochten. Wellicht zit het verschil in de maat, maar toch... Zou deze bandentest niet als absolute waarheid aannemen...
Goh grappig dat er toch zoveel mensen mee rondrijden onder snelle auto's die flink doorrijden in de bochten. Wellicht zit het verschil in de maat, maar toch... Zou deze bandentest niet als absolute waarheid aannemen...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Fluppes
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 10.01.2011 - 12:47
- Locatie: Zuid Limbabwe
Nog een goede optie: Vredestein Quatrac 3 SUV.
Zelf heb ik geen ervaring met deze uitvoering, maar de normale Quatrac is al een super band.
Zelf heb ik geen ervaring met deze uitvoering, maar de normale Quatrac is al een super band.
XC40 Recharge Ultimate Extended Range RWD Sage Green 2024
Mazda 2 Skylease GT Soul Red 2015
V60 T3 Black Saphire 2011
V40 2.0 Sports Edition Navigator 2004 Pure Silver
V40 1.8 Europa Sport Titanium Grey Metallic 2003
V50 1.8 Barentz Blue MY2005
BMW R1150RT 2004
BMW K75 RT 1990
Mazda 2 Skylease GT Soul Red 2015
V60 T3 Black Saphire 2011
V40 2.0 Sports Edition Navigator 2004 Pure Silver
V40 1.8 Europa Sport Titanium Grey Metallic 2003
V50 1.8 Barentz Blue MY2005
BMW R1150RT 2004
BMW K75 RT 1990