Vervangingsinterval distributieriem

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Timen
2nd Gear member
Contacteer:

bart simpson schreef:@ timen, vrijwel geen enkele dealer heeft een riem voor een 240/940 op voorraad liggen, die worden via Volvo steeds vers aangeleverd, suggereer dus ook niet dat jij bij Volvo zondemeer old stock in je mik krijgt.
Sterker nog bijna alle dealers hebben al hun voorraad van de oudere typen zoals de 240 940 enz. allang uit hun magazijnen verwijderd.
Op de riem zelf heb ik geen productiedatum kunnen aantreffen. Hooguit staat er op de verpakkingssticker een productienummer.
Ik zou dus zeggen let op als je een b.v. een riem in handen krijgt of dit geen old stock is!
Ik suggereer hier niets mee m.b.t. welke firma ook maar opletten kan geen kwaad.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Timen schreef:
bart simpson schreef:@ timen, vrijwel geen enkele dealer heeft een riem voor een 240/940 op voorraad liggen, die worden via Volvo steeds vers aangeleverd, suggereer dus ook niet dat jij bij Volvo zondemeer old stock in je mik krijgt.
Sterker nog bijna alle dealers hebben al hun voorraad van de oudere typen zoals de 240 940 enz. allang uit hun magazijnen verwijderd.
Op de riem zelf heb ik geen productiedatum kunnen aantreffen. Hooguit staat er op de verpakkingssticker een productienummer.
Ik zou dus zeggen let op als je een b.v. riem in handen krijgt of dit geen old stock is!
Ik suggereer hier niets mee m.b.t. welke firma ook.
Timen schreef:Volvo laat de riemen ook maken.!!
Beter kun je nu geen Volvoriem nemen want het is allemaal old stock!
Groet, Timen
dan lees ik het waarschijnlijk gewoon verkeerd
Volvo for life
Timen
2nd Gear member
Contacteer:

Nee je leest het wel goed. Laat ik het dan genuanceerder zeggen . Let op of het geen ouder spul is van welke firma dan ook!
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

pas dan gewoon die nergens op slaande suggestie even aan
Volvo for life
Timen
2nd Gear member
Contacteer:

bart simpson schreef:pas dan gewoon die nergens op slaande suggestie even aan
Ik zou dat best willen doen in geval ik mis zit.

Hoe kun je bepalen of iets wat geleverd is, vers is? Zoals jij dat noemt.
Ik meen te weten dat er in het centraal magazijn spullen zijn die daar al jaren liggen!
Om een slecht voorbeeld te noemen. Dacht je dat de M90 bakken die daar liggen nog recent aangevoerd werden?

Ik heb b.v. onlangs spullen ingekocht waar ik mij van afvraag hoe oud deze zijn. De vaagheid van de sticker doet mij dat afvragen. Vandaar mijn vermoeden van ouder spul.
Als er nu een productiedatum op de sticker van het blauwe doosje zou staan dan was het duidelijk. Op het artikel zelf kan ik geen datum ontwaren. Ik zie alleen maar een produktienummer b.v. 37244527-002.
Misschien valt aan dat nummer wat te achterhalen?
whitehorsekart
5th Gear member

Simpson op de bres voor Volvo. Da's natuurlijk mooi. Maar Timen heeft al jaren ervaring en werkt niet voor Volvo....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik zie ook het belang er niet van,van dit topic,of een bak nu een jaar ligt in een magazijn of twee jaar,niks mis mee,riemen die normaal op kamertemperatuur bewaard worden,daar gebeurd echt niets mee.
Ik kocht deze week twee aandrijfriemen voor een 340cvt,die hadden zo te zien al een flink aantal jaren gelegen,gezien het stof en vuil erop.
Ze werken overigens prima en er is niets aan te zien,geen verdroging of niets.
Met banden,daar moet je opletten,daar staat een datum op,maar met normale onderdelen is het niet zo van belang.
whitehorsekart
5th Gear member

Van een heleboel onderdelen boeit het mij ook niet, maar rubberwaar is wat anders. Banden en riemen zijn toch zo'n beetje hetzelfde materiaal of niet?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als zo,n ding geen uitdrogingsverschijnselen heeft ,kun je die gerust monteren,niks mis mee!
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Heb er even een paar bijgepakt, er staat geen productiedatum op, zou me daardoor wel voor kunnen stellen dat de spanning die er bij montage opgezet wordt en de constante vervorming die hij na montage doormaakt zijn invloed zal hebben op het leven van zo'n riem.

Ik acht alleen de suggestie dat Volvo je per definitie old stock verkoopt nog steeds een heel foute en al helemaal van iemand bij wie dit soort parts uitsluitend in kleine hoeveelheden "over de toonbank" gaan
Volvo for life
Iroll
6th Gear member

whitehorsekart schreef:Van een heleboel onderdelen boeit het mij ook niet, maar rubberwaar is wat anders. Banden en riemen zijn toch zo'n beetje hetzelfde materiaal of niet?
De distr. riemen zijn niet van rubber maar van synthtische vezels gemaakt. Tegenwoordig gebruiken ze het bijna onverwoestbare kevlar. Door opslag zal dat niet verouderen, wel door gebruik als het dus onder constante spanning staat, door het draaien steeds van vorm veranderd en de temp.wisselingen van een koude en hete motor.
Als ze door opslag zouden verouderen dan staat er een productiedatum op zoals bijv. de DOT code op banden. Een dealer kan zich niet permiteren om door ouderdom aangetaste materialen te gebruiken voor een reparatie. Dat zou anders uit kunnen draaien op dure garantie claims.
Timen
2nd Gear member
Contacteer:

Helaas,
Ik weet dat er DIN- en NEN- normen zijn voor o.a.synth. rubbers qua opslag e.d.
Een levensduur van b.v. 10 jaar van een produkt met aftrek van het aantal jaren dat het produkt op voorraad heeft gelegen.
Ik denk niet dat de standaardriem voor de B230 enz. van kevlar zijn.
Garantie op een zelf gemonteerde riem zal heel moeilijk worden denk ik zo..
Ik weet niet of Volvo Nederland daar regelingen voor kent.

Quinton en Hazel b.v. kent een garantieregeling met certificeercode geleverd bij het produkt voor max. 2 jaar.
De montage moet dan wel volgens de specs gebeuren. Na onderzoek wordt dan een schadebedrag vergoed als blijkt dat de onstane schade was te wijten aan hun product.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Dat is mooi allemaal maar de "bewijsvoering" dat Volvo old stock leverde mis ik toch nog steeds
Volvo for life
Timen
2nd Gear member
Contacteer:

Ik heb mijn redenen vermeld waarom ik het niet vertrouw.
Als jij nu het produktienummer aan de produktie-datum kunt koppelen?
Weet een ding zeker.
De levenduur is volgens normen min de tijd in het magazijn gelegen.
Zo, en ga weer over tot de orde van de dag!
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”