Stuurtrilling en resonantie

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Bij onbalans trillen voorwiel aangedreven auto's rond de 130 km/u. Bij 140-150 zou het trillen weer weg moeten zijn.
Niet mee eens. Heb bij meerdere auto's verschillende tril gebieden meegemaakt. (Helaas)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Freek63 schreef:Zijn de aandrijfassen eigenlijk al gecontroleerd op speling? Ik rijd al jaren Volvo. Allerlei types. Maar van trillen heb ik nog nooit last gehad, anders dan tgv onbalans. Bij onbalans trillen voorwiel aangedreven auto's rond de 130 km/u. Bij 140-150 zou het trillen weer weg moeten zijn.
wat een onzin verhaal
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Dat zeg ik toch :D
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Biarritz
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 11.12.2010 - 17:04
Locatie: Het Groene Woud

Vandaag de velgen binnen gekregen en meteen erop gelegd. Wat een verschil. Trillingen zijn weg.

Maar ben nog niet helemaal tevreden. Ik krijg nog te veel feedback op mijn stuur met oneffenheden op de weg. Maar weer een afspraak maken bij de specialist.
Heb nog last van een pingelend geluid bij koude motor en schrapend geluid ergens bij de aandrijfriem en ik overweeg om de motorsteunrubbers te laten vervangen.

Ik las ook ergens dat iemand de rubbers van het subframe heeft laten vervangen. Zijn dit andere rubbers dan van de motorsteunen?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Subframe zit iik on rubbers, maar ik betwijfel of deze dit veroorzaken. Aan het subframe zitten wel 3 motorsteunen vast (2x motor, 1x bak).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
deblauweschuit
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03.02.2009 - 11:22

Hallo,
Sinds kort ook Volvo v70 rijder (2.4 D uit 2007). Ik had ook last van overmatig trillen wat ik niet gewend was van mijn vorige auto (v50, 2.0 D) Alhoewel het nog niet helemaal opgelost is ( ga nu nog velgen en banden vervangen) hebben ze bij de dealer na drie keer intensief zoeken het probleem opgelost. Ze hadden de vacuumslangen voor de motorsteunen verwisseld. Ik heb begrepen dat hoe meer de motor moet werken, hoe harder de steunen worden, maar bij mij werkte het net andersom, vandaar de trilling.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kan niet wat je zegt. De hydraulische steunen worden door vacuum gestuurd, er staat vacuum op of niet. Of er vacuum op staat wordt geregeld door de ECU die een klepje aanstuurt. Klepje kan wel stuk zijn natuurlijk waardoor er bijv constant vacuum op staat of juist niet. Maar omgekeerd aansturen lijkt me vrijwel onmogelijk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
deblauweschuit
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03.02.2009 - 11:22

Bedankt voor de info, ik zal vragen of er een klepje stuk was. Wat is de ECU trouwens? Klopt het wel dat er meer vacuum opstaat als de motor harder moet werken?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het is een 2 standen "schakelaar". Bij stationair is de steun zacht en boven 1200 toeren wordt de steun hard gemaakt om het kantelen/bewegen van de motor te beperken. Dus klopt inderdaad.
ECU (Electronic Central Unit) is de centrale computer. Ik gebruikte het eigenlijk als algemene term om "centrale computer" aan te geven. Bij Volvo heet die officieel CEM. Denk dat het vacuum in dit geval door de ECM wordt gestuurd nu ik erover nadenk. Dat is de module die de stuursignalen voor de motor afgeeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Bolbie
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 07.12.2011 - 10:33
Locatie: Delft

Na het vervangen van de draagarmen en net tijdens de switch naar winterbanden begon de auto te trillen bij bepaalde snelheden en ook als er mensen meereden. Alle wielen verwisseld, maar probleem niet verholpen.
Haal je achterwielen naar voren, blijft het probleem, dan zijn het niet je velgen of banden. Het stuur trilde niet maar wel de gehele auto= dan dus geen onbalans in de wielen.

Een gebruikte aandrijfas gekocht en eronder gehangen. Weg probleem: Het is waarschijnlijk de homokeniet. Daarom zet men ook wel iets met loctite vast. de aandrijflijn is zeer gevoelig voor trillingen van buiten af die hij dan versterkt doorgeeft.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Welke aandrijfas was het, links of rechts?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Biarritz
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 11.12.2010 - 17:04
Locatie: Het Groene Woud

Nog even een update van mijn zijde. Vandaag bij de specialist geweest. Alhoewel de trillingen boven 120 weg zijn met de nieuwe (gebruikte) set banden en alu velgen was ik nog niet tevreden. De specialist heeft met de auto gereden en consteerde ook het probleem. Auto op de brug en het blijkt dat drie van de banden een hoogteslag heeft, met name de achterbanden. Dit in combinatie met de stugge nivomats zorgen dus voor het probleem. Aangezien de banden nog een millimeter of 5 profiel hebben, zal ik ze deze winter nog afrijden. Op mijn oude wintervelgen heb ik nog redelijk nieuwe banden liggen, dus die kan ik daarna gaan gebruiken. Nu op naar de lente en eventueel tijdelijk met een paar zakken cement achterin rijden.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Fijn dat je eindelijk een diagnose hebt. Wat betreft het cement het volgende:
http://www.nubouwen.nl/bouwproducten/ce ... 3god7kV-AQ
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

JosW schreef:Fijn dat je eindelijk een diagnose hebt. Wat betreft het cement het volgende:
http://www.nubouwen.nl/bouwproducten/ce ... 3god7kV-AQ
Je kunt het ook LATEN DOEN
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”