Beste Mensen
Ben nieuw hier op het forum, Heb een V40 op LPG, ligt een ander blok in met 152.000 km. Nu heb ik sindskort een probleem bij het rijden op LPG,
Bij het stationair op LPG zakt het stationair toerental ineens 300 toeren om dan weer omhoog te gaan. Beetje schommelen in toeren dus. Ook schokt ie af en toe op LPG. Op benzine schokt ie niet, alleen af en toe iets schommelen in toeren.
Wat is er gedaan/vervangen/uitgesloten
- andere gastank met gereviseerde pomp
- gassysteem uitgelezen
- Stekkers injectoren los na overschakelen op LPG (om relais uit te sluiten)
- nieuwe Bougies
- Stationair iets hoger laten lopen (tegen afslaan)
Wat nog te doen:
- Bobines doormeten, (hoe??)
- Gasklephuis schoonmaken en nakijken
Iemand nog suggesties, tips?
Alvast bedankt
V40 schokt/stottert op LPG
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
- Locatie: Ochten
Een kapotte bobine zal meestal in de BC verschijnen, net als die bougies. Er zit geen electronisch gasklephuis op, zal dus niet de problemen geven zoals bij S60/V70/S80. Dus bobines en gasklephuis kun je eigenlijk wel uitsluiten.
Het is belangrijk om de auto eerst goed op benzine te laten rijden. Als dit 100% is, pas gaan denken aan een defect in de LPG-installatie. Ik begrijp dat er -op benzine- geen stationaire problemen zijn? Je zegt 'iets schommelen', is dat wanneer je gewoon rijdt?
Het is belangrijk om de auto eerst goed op benzine te laten rijden. Als dit 100% is, pas gaan denken aan een defect in de LPG-installatie. Ik begrijp dat er -op benzine- geen stationaire problemen zijn? Je zegt 'iets schommelen', is dat wanneer je gewoon rijdt?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 13.12.2011 - 10:29
- Locatie: deventer
het schommelen in toeren op benzine is minimaal, dan valt ie van 600 naar 500 toeren, op gas is dat van 600 naar 200 toeren,
dit allemaal bij stationair of intrappen van de koppeling,
Daarbij heb ik nog het inhouden / schokken op lpg bij optrekken ( heel minimaal)
gasinstallatie is nagekeken en uitgelezen bij vervangen van de pomp, alleen injectors niet getest, hij heeft er alleen naar geluisterd met soort van stethoscoop
dit allemaal bij stationair of intrappen van de koppeling,
Daarbij heb ik nog het inhouden / schokken op lpg bij optrekken ( heel minimaal)
gasinstallatie is nagekeken en uitgelezen bij vervangen van de pomp, alleen injectors niet getest, hij heeft er alleen naar geluisterd met soort van stethoscoop
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
- Locatie: Ochten
Zit er bij jou niet zo'n koolstoffilter op? Die kunnen verstopt raken, hoewel de klachten dan meestal een tikkeltje anders zijn. Als de auto goed op benzine loopt, zal het toch aan de gasinstallatie liggen. Met een stethoscoop kun je horen of de kleppen openen en sluiten. Maar het zou kunnen dat ze druppelen ipv vernevelen. Dat kun je niet horen. Injectoren gaan sneller stuk als je het lpg-filter niet tijdig vervangt. Misschien moet je maar eens terug naar de gasboer?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:36
- Contacteer:
Hallo joostkl
Ik heb hetzelfde systeem.Ook een X40 uit 1996 op LPI vialle.
Die van mij liep ook beroerd.
Wat ik heb gedaan na diagnose lpg bedrijf Lunetten de Bilt,Alle rubberen ringetjes van de injectoren en toevoerslangen vernieuwd.en 4 injectormetalen pijpjes vernieuwd.Die van mij rijdt weer als nieuw.
Je kan er makkelijk bij en dat is een groot pluspunt tegenover andere motoren.
Mijn verhaal is wel uitgaande dat je auto goed op benzine rijdt,Meer dan ik vermeld gaat er haast nooit stuk bij een vialle lpi,volgens Lunetten.
Ik heb hetzelfde systeem.Ook een X40 uit 1996 op LPI vialle.
Die van mij liep ook beroerd.
Wat ik heb gedaan na diagnose lpg bedrijf Lunetten de Bilt,Alle rubberen ringetjes van de injectoren en toevoerslangen vernieuwd.en 4 injectormetalen pijpjes vernieuwd.Die van mij rijdt weer als nieuw.
Je kan er makkelijk bij en dat is een groot pluspunt tegenover andere motoren.
Mijn verhaal is wel uitgaande dat je auto goed op benzine rijdt,Meer dan ik vermeld gaat er haast nooit stuk bij een vialle lpi,volgens Lunetten.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Is een goed bedrijf daar in De Bilt,of maak ik nu familie reclame. 

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
joostkl schreef:Waar zou dat koolstoffilter zitten?
ja ga denk ik zaterdag even gasklephuis schoonmaken en daarna even naar het lokale gasbedrijf,
Filter zit onder het rechtervoorscherm..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:36
- Contacteer:
Hallo Ramon ik ,kan je zeggen ik kwam daar aan rijden en werd meteen perfect geholpen.Na 3 koppen koffie ging ik weer blij weg.Rubbertjes waren bijna allen versleten. De injectorpijpjes deden er twee hun werk niet.Ook vernieuwed.
De Operatie is door deze Dokter met goed gevolg afgesloten.Systeem Vialle LPI is volgens de heren een sterk en onderhoudsvrienlijk Lpi systeem.
Fijn om te horen uitraard.Die van mij zat er al vanaf nieuw in en dat er een partij rubberen ringen en pijpjes vernieuwd moesten worden mag dan wel na 300.000km.
De Operatie is door deze Dokter met goed gevolg afgesloten.Systeem Vialle LPI is volgens de heren een sterk en onderhoudsvrienlijk Lpi systeem.
Fijn om te horen uitraard.Die van mij zat er al vanaf nieuw in en dat er een partij rubberen ringen en pijpjes vernieuwd moesten worden mag dan wel na 300.000km.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
In utrecht en omgeving zitten de meeste volvo kenners en lpg kenners..480classic schreef:Hallo Ramon ik ,kan je zeggen ik kwam daar aan rijden en werd meteen perfect geholpen.Na 3 koppen koffie ging ik weer blij weg.Rubbertjes waren bijna allen versleten. De injectorpijpjes deden er twee hun werk niet.Ook vernieuwed.
De Operatie is door deze Dokter met goed gevolg afgesloten.Systeem Vialle LPI is volgens de heren een sterk en onderhoudsvrienlijk Lpi systeem.
Fijn om te horen uitraard.Die van mij zat er al vanaf nieuw in en dat er een partij rubberen ringen en pijpjes vernieuwd moesten worden mag dan wel na 300.000km.
Is een grote familie zeg maar!

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:36
- Contacteer:
Ja,veel mensen in die omgeving hebben DR voor hun naam staan :x-mas:
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:36
- Contacteer:
Ja, maar die metalen pijpjes waar je injector tegenkomen kon ik niet meten wel de dokter van Lunetten.Dus dat moet je door een expert laten doen.2 metalen pijpjes bij mij deden niets.Dus hou dat wel in de gaten.
Anders loopt ie nog beroerd als je dat niet nacheckt!!
Let wel op dat je alle rubberen ringetjes vernieuwd ,en geen oude laat zitten.De vorige eigenaar voor mij had op sommige plekken dubbele ringetjes.Oftwel vergeten de oude eruit te halen.Ja dan loopt zo;n g3 slecht.Voordeel is wel dat de v40/s40 dan voor een habbekrats op marktplaats worden aangeboden.Je kan het wel :Aangeboden,enkel op g3 loopt ie niet goed,pruttelt en moet opnieuw afgesteld worden.Voordeel van de LPI vialle 1996-? is dat hij geen verdamper heeft.Anders had ik er nooit aan begonnen.Een nieuwe verdamper kost euro's.Veel euro's.
Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn.Anders diagnose stellen bij Lunetten.Dan ben je er in 1 keer vanaf.
Wat ook een plus punt is van de Volvo 2.0,je kan heel makkelijk bij de injectoren komen,.Bij saab bijvoorbeeld zitten ze op een plek waar je totaal niet bij kan komen.Dan moet de boel er helemaal af.
Vergeet ook niet de toevoer gas slangen per injector rubberen ringetjes te vernieuwen!!
Succes
Anders loopt ie nog beroerd als je dat niet nacheckt!!
Let wel op dat je alle rubberen ringetjes vernieuwd ,en geen oude laat zitten.De vorige eigenaar voor mij had op sommige plekken dubbele ringetjes.Oftwel vergeten de oude eruit te halen.Ja dan loopt zo;n g3 slecht.Voordeel is wel dat de v40/s40 dan voor een habbekrats op marktplaats worden aangeboden.Je kan het wel :Aangeboden,enkel op g3 loopt ie niet goed,pruttelt en moet opnieuw afgesteld worden.Voordeel van de LPI vialle 1996-? is dat hij geen verdamper heeft.Anders had ik er nooit aan begonnen.Een nieuwe verdamper kost euro's.Veel euro's.
Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn.Anders diagnose stellen bij Lunetten.Dan ben je er in 1 keer vanaf.
Wat ook een plus punt is van de Volvo 2.0,je kan heel makkelijk bij de injectoren komen,.Bij saab bijvoorbeeld zitten ze op een plek waar je totaal niet bij kan komen.Dan moet de boel er helemaal af.
Vergeet ook niet de toevoer gas slangen per injector rubberen ringetjes te vernieuwen!!
Succes