V40 schokt/stottert op LPG

Geproduceerd bij NedCar in Born
joostkl
1st Gear member

Beste Mensen

Ben nieuw hier op het forum, Heb een V40 op LPG, ligt een ander blok in met 152.000 km. Nu heb ik sindskort een probleem bij het rijden op LPG,

Bij het stationair op LPG zakt het stationair toerental ineens 300 toeren om dan weer omhoog te gaan. Beetje schommelen in toeren dus. Ook schokt ie af en toe op LPG. Op benzine schokt ie niet, alleen af en toe iets schommelen in toeren.

Wat is er gedaan/vervangen/uitgesloten

- andere gastank met gereviseerde pomp
- gassysteem uitgelezen
- Stekkers injectoren los na overschakelen op LPG (om relais uit te sluiten)
- nieuwe Bougies
- Stationair iets hoger laten lopen (tegen afslaan)

Wat nog te doen:

- Bobines doormeten, (hoe??)
- Gasklephuis schoonmaken en nakijken

Iemand nog suggesties, tips?

Alvast bedankt
MarioC70
6th Gear member

Watvoor V40 en bouwjaar?
Er zijn er nogal wat!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
joostkl
1st Gear member

V40 uit 1996, met een vialle LPI installatie, inderdaad wel handig te vermelden
Freek63
2nd Gear member

Alleen last bij stationair of ook tijdens het gewone rijden?
joostkl
1st Gear member

tijdens stationair onregelmatig in toeren en bij optrekken af en toe heel iets inhouden en een schokje.

Het lijkt trouwens met nieuwe bougies wel iets beter geworden mbt inhouden, schokken...
Freek63
2nd Gear member

Een kapotte bobine zal meestal in de BC verschijnen, net als die bougies. Er zit geen electronisch gasklephuis op, zal dus niet de problemen geven zoals bij S60/V70/S80. Dus bobines en gasklephuis kun je eigenlijk wel uitsluiten.
Het is belangrijk om de auto eerst goed op benzine te laten rijden. Als dit 100% is, pas gaan denken aan een defect in de LPG-installatie. Ik begrijp dat er -op benzine- geen stationaire problemen zijn? Je zegt 'iets schommelen', is dat wanneer je gewoon rijdt?
joostkl
1st Gear member

het schommelen in toeren op benzine is minimaal, dan valt ie van 600 naar 500 toeren, op gas is dat van 600 naar 200 toeren,

dit allemaal bij stationair of intrappen van de koppeling,

Daarbij heb ik nog het inhouden / schokken op lpg bij optrekken ( heel minimaal)

gasinstallatie is nagekeken en uitgelezen bij vervangen van de pomp, alleen injectors niet getest, hij heeft er alleen naar geluisterd met soort van stethoscoop
Freek63
2nd Gear member

Zit er bij jou niet zo'n koolstoffilter op? Die kunnen verstopt raken, hoewel de klachten dan meestal een tikkeltje anders zijn. Als de auto goed op benzine loopt, zal het toch aan de gasinstallatie liggen. Met een stethoscoop kun je horen of de kleppen openen en sluiten. Maar het zou kunnen dat ze druppelen ipv vernevelen. Dat kun je niet horen. Injectoren gaan sneller stuk als je het lpg-filter niet tijdig vervangt. Misschien moet je maar eens terug naar de gasboer?
joostkl
1st Gear member

Waar zou dat koolstoffilter zitten?

ja ga denk ik zaterdag even gasklephuis schoonmaken en daarna even naar het lokale gasbedrijf,
480classic
2nd Gear member
Contacteer:

Hallo joostkl
Ik heb hetzelfde systeem.Ook een X40 uit 1996 op LPI vialle.
Die van mij liep ook beroerd.

Wat ik heb gedaan na diagnose lpg bedrijf Lunetten de Bilt,Alle rubberen ringetjes van de injectoren en toevoerslangen vernieuwd.en 4 injectormetalen pijpjes vernieuwd.Die van mij rijdt weer als nieuw.
Je kan er makkelijk bij en dat is een groot pluspunt tegenover andere motoren.
Mijn verhaal is wel uitgaande dat je auto goed op benzine rijdt,Meer dan ik vermeld gaat er haast nooit stuk bij een vialle lpi,volgens Lunetten.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Is een goed bedrijf daar in De Bilt,of maak ik nu familie reclame. :)
Freek63
2nd Gear member

Niks mis met een goede tip, zou ik denken.
Ramon&Ramon
7th Gear member

joostkl schreef:Waar zou dat koolstoffilter zitten?

ja ga denk ik zaterdag even gasklephuis schoonmaken en daarna even naar het lokale gasbedrijf,

Filter zit onder het rechtervoorscherm..
480classic
2nd Gear member
Contacteer:

Hallo Ramon ik ,kan je zeggen ik kwam daar aan rijden en werd meteen perfect geholpen.Na 3 koppen koffie ging ik weer blij weg.Rubbertjes waren bijna allen versleten. De injectorpijpjes deden er twee hun werk niet.Ook vernieuwed.
De Operatie is door deze Dokter met goed gevolg afgesloten.Systeem Vialle LPI is volgens de heren een sterk en onderhoudsvrienlijk Lpi systeem.
Fijn om te horen uitraard.Die van mij zat er al vanaf nieuw in en dat er een partij rubberen ringen en pijpjes vernieuwd moesten worden mag dan wel na 300.000km.
Ramon&Ramon
7th Gear member

480classic schreef:Hallo Ramon ik ,kan je zeggen ik kwam daar aan rijden en werd meteen perfect geholpen.Na 3 koppen koffie ging ik weer blij weg.Rubbertjes waren bijna allen versleten. De injectorpijpjes deden er twee hun werk niet.Ook vernieuwed.
De Operatie is door deze Dokter met goed gevolg afgesloten.Systeem Vialle LPI is volgens de heren een sterk en onderhoudsvrienlijk Lpi systeem.
Fijn om te horen uitraard.Die van mij zat er al vanaf nieuw in en dat er een partij rubberen ringen en pijpjes vernieuwd moesten worden mag dan wel na 300.000km.
In utrecht en omgeving zitten de meeste volvo kenners en lpg kenners..
Is een grote familie zeg maar! :)
MarioC70
6th Gear member

Wat een bluf zeg. :):)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
480classic
2nd Gear member
Contacteer:

Ja,veel mensen in die omgeving hebben DR voor hun naam staan :x-mas:
joostkl
1st Gear member

Bedankt voor de reacties, ga zo de injectors er eens uithalen en dan kijken of ze lekken oid,

Heb een mooi plaatje van de injector gevonden:

Afbeelding
480classic
2nd Gear member
Contacteer:

Ja, maar die metalen pijpjes waar je injector tegenkomen kon ik niet meten wel de dokter van Lunetten.Dus dat moet je door een expert laten doen.2 metalen pijpjes bij mij deden niets.Dus hou dat wel in de gaten.
Anders loopt ie nog beroerd als je dat niet nacheckt!!
Let wel op dat je alle rubberen ringetjes vernieuwd ,en geen oude laat zitten.De vorige eigenaar voor mij had op sommige plekken dubbele ringetjes.Oftwel vergeten de oude eruit te halen.Ja dan loopt zo;n g3 slecht.Voordeel is wel dat de v40/s40 dan voor een habbekrats op marktplaats worden aangeboden.Je kan het wel :Aangeboden,enkel op g3 loopt ie niet goed,pruttelt en moet opnieuw afgesteld worden.Voordeel van de LPI vialle 1996-? is dat hij geen verdamper heeft.Anders had ik er nooit aan begonnen.Een nieuwe verdamper kost euro's.Veel euro's.
Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn.Anders diagnose stellen bij Lunetten.Dan ben je er in 1 keer vanaf.
Wat ook een plus punt is van de Volvo 2.0,je kan heel makkelijk bij de injectoren komen,.Bij saab bijvoorbeeld zitten ze op een plek waar je totaal niet bij kan komen.Dan moet de boel er helemaal af.
Vergeet ook niet de toevoer gas slangen per injector rubberen ringetjes te vernieuwen!!

Succes
joostkl
1st Gear member

Heb de injectoren losgehad,, er missen een aantal rubbertjes.

Hoe krijg ik die pijpjes er het makkelijkste.uit? Heb je dit gedaan zonder het spruitstuk te demonteren?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”