Nu kan ik nog chippen

Maar... ik heb wel een vrouw die me net heeft gezegd dat het voorlopig genoeg is.
t5power schreef:Wat nog niet is gezegd is dat de versnellingsbakverhoudingen duidelijk anders zijn zodat een getunede140pk nooit gelijk zal zijn aan een originele 170pk.Iroll schreef: Maar goed, vinden jullie nu ook niet dat 100x hetzelfde wordt gezegd, maar elke keer iets anders verpakt? Het mag nu toch wel duidelijk zijn hoe de vork in de steel zit:
- 140 pk motor in principe gelijk aan 170 pk maar geknepen na 4000 toeren
- 140 pk kan makkelijk worden omgezet naar 170 pk
- als je niet bang bent om boven de 4000 toeren te komen (en waarom zou je), heeft het nut. Kom je niet of nauwelijks boven de 4000 toeren, kun je het geld beter in je beurs laten.
Ben wel benieuwd naar de ervaringen en uitdraai van TS als hij zijn auto heeft laten tunen.
jeroen12 schreef:Vanavond mijn S60 2.4 140pk laten chiptunen bij BSR in Vinkeveen. Eerste indruk is dat de auto wat vlotter is. Bij het overschakelen van 1 naar 2 voelde ik ook altijd iets van een dip, dan pakte ie niet lekker op. Dat is nu ook weg. Daarbij vind ik het belachelijk dat een 170pk motor naar 140pk wordt afgeknepen. Nu is ie tenminste in de staat waarvoor ie gemaakt is
Het is niet belachelijk, het is een keuze. Bij de 140 pk heb je het vermogen en koppel iets eerder. En daar kan je dus voor kiezen.Daarbij vind ik het belachelijk dat een 170pk motor naar 140pk wordt afgeknepen. Nu is ie tenminste in de staat waarvoor ie gemaakt is
Is de auto ook op de rollenbank geweest voor een voor en na meting?jeroen12 schreef:Vanavond mijn S60 2.4 140pk laten chiptunen bij BSR in Vinkeveen. Eerste indruk is dat de auto wat vlotter is. Bij het overschakelen van 1 naar 2 voelde ik ook altijd iets van een dip, dan pakte ie niet lekker op. Dat is nu ook weg. Daarbij vind ik het belachelijk dat een 170pk motor naar 140pk wordt afgeknepen. Nu is ie tenminste in de staat waarvoor ie gemaakt is
Tuning van de 2.4motor van 140 -> 170/180pk is idd niets meer of minder dan de begrenzer boven 4500rpm eraf en misschien enig zeer marginaal geschaaf aan L/B verhouding in lager gebied, zie grafiek bij bv.RICA.Bij de huidige generatie lopen koppen en pks van de 140 en 170 pk tot ongeveer 4500 rpm exact gelijk op, waarna de 140 pk niet meer stijgt in vermogen en het koppel terug gaat lopen, terwijl de 170 pk nog in pks toeneemt en z'n koppel langer vast houdt.
Een 170pk heeft dus op hetzelfde moment 140pk als de 140pk versie, maar heeft dus daarna nog wat extra.
flink verschil hoor bij een relatief tragere bak ookfredhead schreef:Voor die 1,5 seconde sneller naar de 100 zeg ik zonde geld