stationair warmdraaien?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Battlecruiser
8th Gear member

945i schreef:Bespaar je de moeite den toerist, hij heeft allang zijn mening, en aangezien hij in het onderwijs zit, krijg je hem toch niet op andere gedachten. :lol:
Wat een haat spreekt hier uit met Kerstmis!
Wat zegt dit veel over jou.
Dit is de meest misselijke manier van redeneren: niet argumenteren, maar de ander belachelijk proberen te maken.
Ik ga toch ook niet jouw achtergrondje erbij halen?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Battlecruiser
8th Gear member

945i schreef:Juist. dat zeg ik, maar een leraar heeft altijd de neiging dingen te vragen maar zelf het antwoord al te weten... of dat antwoord klopt of niet interesseert ze schijnbaar niet.. :?
Alweer die vreselijke Amerikaanse zwartmaak- techniek!
Kun je heel misschien een vriendelijker toon aanslaan?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Battlecruiser
8th Gear member

945i schreef:Er staat "bij steeds meer", welke nog meer?
japanse merken. Merken die auto's met een lange levensduur maken dus.
Volvo Rules the Road
945i
8th Gear member

Maar jij hebt je mening toch allang klaar? Ik geef je de argumenten en het eerste wat je doet is die in twijfel trekken, dan ben ik klaar met je.

Ik ga het nakijken.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Battlecruiser
8th Gear member

Iroll schreef:Uit AMT:

Langdurig stationair draaien zorgt bij alle typen motoren voor problemen.
.

Misschien zit hierin de crux.
Stationair laten warmdraaien is misschien niet langdurig.
Een minuut of vijf is gewoonlijk genoeg.
Volvo Rules the Road
Battlecruiser
8th Gear member

945i schreef:Maar jij hebt je mening toch allang klaar? Ik geef je de argumenten en het eerste wat je doet is die in twijfel trekken, dan ben ik klaar met je.

Ik ga het nakijken.
Nee, je begrijpt niks van deze discussie. Ik poneer een stelling en kom af en toe met nieuwe theses ter overweging om de discussie naar een ander niveau te tillen. Ik wil argumenten geen zinloos geroep.
Volvo Rules the Road
Iroll
6th Gear member

Langdurig stionair draaien koud is alles meer als 10sec. In de praktijk komt dat neer op na het starten wegrijden. De hogere toeren tijdens het rijden zorgen voor een betere oliedruk en dus een betere smering.
En vergeet de versn.bak niet. Die olie blijft ijskoud en dus dik als de motor stationair loopt. Daar geeft het dus ook een hogere slijtage als je dan op het gas gaat bij het wegrijden omdat de motor wel op temp.is.

Maar goed iedereen moet het zelf weten wat hij doet met zijn auto, laat je comfort preveleren laat hem stationair warm draaien zodat je in een lekker warme auto kan stappen.
Is een minder intern vervuilde motor, minder slijtage, lagere brandstofkosten en een beter milieu je meer gelegen doe het dan niet.
945i
8th Gear member

In mijn eerste post staan louter argumenten... Jij komt met het commentaar dat het een "informatie-vragend topic" is, wat wil je nu eigenlijk..?

Nu is het een stelling en je kan geen argumenten vinden?? :shock:

(het was gisteravond toch niet te gezellig..? :wink: )
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

je ontkomt er gedurende een winterdag niet aan dat je een auto even warm moet laten draaien om o.a. een voorruit ontwasemend te krijgen, ik heb altijd begrepen dat je gezien de smering beter zsm kan gaan rijden
Volvo for life
t5power
5th Gear member

bart simpson schreef:je ontkomt er gedurende een winterdag niet aan dat je een auto even warm moet laten draaien om o.a. een voorruit ontwasemend te krijgen, ik heb altijd begrepen dat je gezien de smering beter zsm kan gaan rijden
Precies, allemaal leuk en aardig maar ik weet niet hoe ik mij zou voelen als ik een kind aan zou rijden omdat ik door het snelle wegrijden nog nauwelijks iets zie....

Heb daarom maar gekozen voor interieurverwarming, voelt wel zo prettig als je de kids naar school moet brengen ivm overzicht bij school.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
945i
8th Gear member

Als de auto beslagen ramen heeft moet je wel natuurlijk, dat is logisch.

Leuk filmpje..
Trucker
6th Gear member
Contacteer:

Al dat warm draaien is heel slecht voor het milieu :(
en beslagen ramen moet je gewoon schoon maken met een doekje.
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Battlecruiser
8th Gear member

945i schreef:Olie is dikker dus smeert minder goed, oliepomp draait niet optimaal, katalysator werkt niet, duurt langer voordat de motor warm is, dus meer belasting voor het milieu.. milieubarbaren! :razz:
argumenten 1 t/m 3 gelden ook voor warmrijden.
argument 4 is nog discutabel (geen bewijs)
Volvo Rules the Road
Battlecruiser
8th Gear member

Kunnen de tegenstanders van stationair warmdraaien (ik hoor nog steeds niet bij voor- of tegenstanders) dan verklaren waarom een autofrabrikant van uiterst duurzame auto's dat in zijn instructieboekje zet?

Let wel: ik kan me indenken dat meer geavanceerde motoren via motormanagementinstellingen de zaak zó geschakeld hebben dat rijdend warmdraaien optimaler is.
Volvo Rules the Road
Mart van der Steeg
7th Gear member
Contacteer:

koude motor is altijd 'slechter', de gevolgen van die paar keer dat het warmdraaien voorkomt is nihil t.o.v. alle andere emissies.... zoals vuurwerk bij oud/nieuw.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

bij een moderne motor heb je als hij koud is een verhoogd toerental om de verbranding beter te laten verlopen, op basis daarvan denk ik dat stationair warmdraaien toch een onvolledigere verbranding geeft
Volvo for life
Henriëtte
7th Gear member

Wat is warmdraaien volgens jullie ?
Mijn mening is dat warmdraaien van de motor is: het op bedrijfstemperatuur (50/80 graden) brengen van de motor. En dan moet je de auto wel een uur laten draaien en dat is inderdaad slecht voor het milieu.
Of bedoelen jullie met warmdraaien: wachten tot er warme lucht uit de kachel komt ?
Trucker
6th Gear member
Contacteer:

bart simpson schreef:bij een moderne motor heb je als hij koud is een verhoogd toerental
Wat bedoel jij met een moderne motor!!
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Mart van der Steeg
7th Gear member
Contacteer:

een uur is wel heel veel, ik denk eerder aan 5-10 minuten zodat de 'steenkou' er uit is en ruiten sneller ontwasemen bij het (nog steeds rustig) rijden.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

zo'n beetje iedere nieuw geleverde benzinemotor met een injectiesysteem
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”