V70 T4 - motor uit laten lopen, zodat de turbo kan koelen?

Plaats reactie
CY325i
2nd Gear member

Ik rijd sinds kort een V70 T4. Is het nodig om na afloop van een rit, de motor te laten uitlopen, zodat de turbo kan koelen?
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Iedereen heeft daar een andere mening bij.

Ik doe het altijd wel. Na een stevige rit laat ik de motor al gauw 2 minuten afkoelen. Bij een "normale" rit zet ik de motor pas uit als ik alles heb gepakt. (telefoon enz.) Als jij je er beter bij voelt om de motor even na te laten draaien, zeg ik doen ;)
JohanH
3rd Gear member
Contacteer:

Als je gewoon rustig hebt gereden dan maakt het niet zoveel uit, maar als je flink hebt lopen gassen dan zou je hem idd beter kunnen laten uitlopen zodat de turbo goed af kan koelen. Ik rijd meestal de laatste 1,5km erg rustig, alsof ik hem aan het warmrijden ben. En ja dat is ook erg belangrijk!
V40 1.9D 115 pk/265 Nm Europa Nordic 2003 (MY2004) Black Sapphire

Mijn weblog - Joopiesplace.nl
lemmer
4th Gear member

ja is definitief beter en waarom?
Dee turbo is gesmeerd door de motorolie, op het moment dat je de motor stopzet pomp hij geen olie meer rond. Hierdoor zal de temperatuur in de "oliekamer" tussen de uitlaatschoep en compressorschoep hoog oplopen en kan het kleine beetje stilstaande olie gaan "cracken" (dit is kort gezegd dat de olie verbrand, en er koolresten ontstaand van de verbrande olie). Als de motor loopt, dus olie pompt, heeft de olie geen tijd om te cracken en koelt deze "oliekamer" af.
De gecrackde olie zal uiteindelijk de smeerkanalen van de turbo verstoppen, en daarmee is het gebeurd met dezes.
Vroeger had ik een Renault 5GT turbo welke laten een koeling op deze oliesmeerkamer kreeg, de eerste modellen hadden zelfs een aparte koelfan voor het turbo en carburatiegedeelte.

Fenomeen zal zich alleen voordoen als je de motor na 100% direct stilzet, of maak jij een soort pitstop op je oprit?
::? ::? :eggface: :eggface: :car9: :car9:
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”