V70 T4 - motor uit laten lopen, zodat de turbo kan koelen?
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Iedereen heeft daar een andere mening bij.
Ik doe het altijd wel. Na een stevige rit laat ik de motor al gauw 2 minuten afkoelen. Bij een "normale" rit zet ik de motor pas uit als ik alles heb gepakt. (telefoon enz.) Als jij je er beter bij voelt om de motor even na te laten draaien, zeg ik doen
Ik doe het altijd wel. Na een stevige rit laat ik de motor al gauw 2 minuten afkoelen. Bij een "normale" rit zet ik de motor pas uit als ik alles heb gepakt. (telefoon enz.) Als jij je er beter bij voelt om de motor even na te laten draaien, zeg ik doen

- JohanH
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24.05.2010 - 22:38
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Als je gewoon rustig hebt gereden dan maakt het niet zoveel uit, maar als je flink hebt lopen gassen dan zou je hem idd beter kunnen laten uitlopen zodat de turbo goed af kan koelen. Ik rijd meestal de laatste 1,5km erg rustig, alsof ik hem aan het warmrijden ben. En ja dat is ook erg belangrijk!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
ja is definitief beter en waarom?
Dee turbo is gesmeerd door de motorolie, op het moment dat je de motor stopzet pomp hij geen olie meer rond. Hierdoor zal de temperatuur in de "oliekamer" tussen de uitlaatschoep en compressorschoep hoog oplopen en kan het kleine beetje stilstaande olie gaan "cracken" (dit is kort gezegd dat de olie verbrand, en er koolresten ontstaand van de verbrande olie). Als de motor loopt, dus olie pompt, heeft de olie geen tijd om te cracken en koelt deze "oliekamer" af.
De gecrackde olie zal uiteindelijk de smeerkanalen van de turbo verstoppen, en daarmee is het gebeurd met dezes.
Vroeger had ik een Renault 5GT turbo welke laten een koeling op deze oliesmeerkamer kreeg, de eerste modellen hadden zelfs een aparte koelfan voor het turbo en carburatiegedeelte.
Fenomeen zal zich alleen voordoen als je de motor na 100% direct stilzet, of maak jij een soort pitstop op je oprit?
::? ::? :eggface: :eggface: :car9: :car9:
Dee turbo is gesmeerd door de motorolie, op het moment dat je de motor stopzet pomp hij geen olie meer rond. Hierdoor zal de temperatuur in de "oliekamer" tussen de uitlaatschoep en compressorschoep hoog oplopen en kan het kleine beetje stilstaande olie gaan "cracken" (dit is kort gezegd dat de olie verbrand, en er koolresten ontstaand van de verbrande olie). Als de motor loopt, dus olie pompt, heeft de olie geen tijd om te cracken en koelt deze "oliekamer" af.
De gecrackde olie zal uiteindelijk de smeerkanalen van de turbo verstoppen, en daarmee is het gebeurd met dezes.
Vroeger had ik een Renault 5GT turbo welke laten een koeling op deze oliesmeerkamer kreeg, de eerste modellen hadden zelfs een aparte koelfan voor het turbo en carburatiegedeelte.
Fenomeen zal zich alleen voordoen als je de motor na 100% direct stilzet, of maak jij een soort pitstop op je oprit?
::? ::? :eggface: :eggface: :car9: :car9:
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options