S80 is een koukleum?

Plaats reactie
Boovie
Starter

S80-T6 bj. 2001 140k.
Bij koud weer onder 5 gr. C start auto prima en loopt ook prima. Na enkele kms, nog voordat bedrijfstemp. is bereikt, gaat hij op "minder vermogen" in venster. Na stoppen en starten is het over ook de melding verdwijnt. Soms moet ik dat 2x doen en verschijnt het oranje symbool met melding motormanagement nakijken. Na een dag is dit symbool weer verdwenen en zijn ook de meldingen weg. Als motor op bedrijfstemp. is heb ik hier nooit last van. Ook zomers heb ik geen enkel probleem.
Het is 1 keer gelukt met de melding "motormanagement nakijken" en oranje symbool aan de motor te laten uitlezen bij de dealer. Deze stelde:"iets met de gasklep".
Nu zie ik in het forum dat de gasklep/ETM een topic is maar alle berichten lezende denk ik dat het iets electronisch is want motor loopt verder als een zonnetje!
Vragen: moet in dit geval de ETM vervangen worden? waar kan de kou invloed op hebben? is het iets electrisch/electronisch? kan alleen herprogrammeren helpen?
Alvast dank voor de reaktie(s)
rvo033467
4th Gear member

Het gasklephuis is electronisch. Je zou deze misschien eerst wat schoon kunnen maken en kijken of de melding dan wegblijft.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
Gast

Boovie schreef:Het is 1 keer gelukt met de melding "motormanagement nakijken" en oranje symbool aan de motor te laten uitlezen bij de dealer. Deze stelde:"iets met de gasklep".
Even navragen wat precies de storing was.
Je kan om een printje vragen, want "iets met gasklep" is wel erg vaag.
Boovie
Starter

Rolf & Alex bedankt gaan volgend jaar een printje vragen-moet ik net weer mazzel hebben dat de melding "motormanagement nazien"blijft staan-en de boel schoonmaken of andersom.
Ben zelf redelijk handig maar is er goed bij te komen met die 2 turbo's of wordt het eerst veel weghalen?

Hans
rvo033467
4th Gear member

Bij mijn auto kun je er makkelijk bij maar ik heb geen turbo's.
Bij een T6 weet ik het zo niet. Ik zou bij volgende foutmelding inderdaad even naar de dealer gaan om uit te lezen.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
Boovie
Starter

Het is nog steeds niet koud genoeg voor een foutmelding, ha,ha. Denk dus aan de ETM schoonmaken als eerste maarrrrrrrrrrrrrrrr weet nu niemand of dat redelijk te doen is bij een T6?
DrRossi
4th Gear member

Ja dat is goed te doen.
Indien deze nog nooit vervangen is wordt het een stukje lastiger omdat de kabel dan achter de startmotor langs loopt geloof ik.
Ik heb het mijn garage al een paar keer zien doen in een 20 min.
Als je iemand vindt met een dice kan die een test voor je doen en dan weet je het zeker.
Schoonmaken heeft geen nut denk ik als de motor er van afslaat.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Boovie
Starter

Kennis schiet te kort, wat is een dice?
De motor slaat niet af! Hij gaat op "minder vermogen" alleen als het s"nachts beneden 5 graden is geweest.
Gast

Boovie schreef:Kennis schiet te kort, wat is een dice?
Waar lees je dice?
rvo033467
4th Gear member

Boovie schreef:Kennis schiet te kort, wat is een dice?
De motor slaat niet af! Hij gaat op "minder vermogen" alleen als het s"nachts beneden 5 graden is geweest.
Dat is een diagnose of uitleesapparaat als ik het goed heb.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
sbv
6th Gear member

(Laat) de auto eens uitlezen, mogelijk kom je dan meer te weten

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Plaats reactie

Terug naar “S80”