Mijn onderneming heeft te maken met diesels in de range van100 3000 pk, we hebben dit getest op onze eigen proefstand.Thijs schreef:Ik was net overgestapt naar Shel, omdat er beweerd werd dat de motor daar meer beter van ging draaien als de BP.. En het lijkt idd zo te zijn. Ik wacht het nog een of twee tankbeurten af.
@Lemmer, hoe kom je aan de wijsheid van de kwaliteit van de brandstoffen als ik vragen mag? Door het gebruik ervan of op een andere manier. BV over de hoeveelheid additieven.
geluid D5
-
- 4th Gear member
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- BartS
- 4th Gear member
Misschien dat het motor-afhankelijk is. Mijn ervaring met bijvoorbeeld Total Excellium (de dieselvariant), is dat de motorloop en verbruik minder verschil met normale diesel laten zien dan met BP Ultimate diesel en Shell V-Power diesel het geval is. We hebben het hier dan over een BMW-motor en dat hoeft natuurlijk niet te gelden voor een Volvo-blok.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
-
- 4th Gear member
Nee is niet waar, getest bij dezelfde motor dezelfde belasting.BartS schreef:Misschien dat het motor-afhankelijk is. Mijn ervaring met bijvoorbeeld Total Excellium (de dieselvariant), is dat de motorloop en verbruik minder verschil met normale diesel laten zien dan met BP Ultimate diesel en Shell V-Power diesel het geval is. We hebben het hier dan over een BMW-motor en dat hoeft natuurlijk niet te gelden voor een Volvo-blok.
BMW535D Touring X-drive
- Thijs
- 7th Gear member
Ah, duidelijk! Dat zijn geen veronderstellingen, maar gewoon bewezen feiten. Daar heb ik wat aan! Thanks!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 2nd Gear member
In reactie op de vraag van de topicstarter; de D5 is naar mijn beleving in stationairloop een bestelbusmotor. Veel vibraties en dieselgeluid. Bij gasgeven verdwijnt dat en komt de door sommigen genoemde 'turbine'beleving opzetten. Eigenlijk net als de 5 cyl benzinemotoren. Zijn stationair ook niet de meest geciviliseerden. Willekeurige diesel(tjes) van Fiat, of de Fransen, lopen mooier, en zijn 4/6-cyl. De D5 was Volvo's eerste dieselmotor voor een personenwagen, het ontwerp is reeds 20 jaar oud, toen geweldig, nu niet meer de 'beste'. Volvo heeft m.i. nog steeds last van de overgang van Ford naar de Chinezen; de nieuwe motorengeneratie laat nog op zich wachten, tot die tijd loopt ons geliefde merk qua aandrijflijn flink achter helaas.
-
- 6th Gear member
De D5 volvo,s eerste dieselmotor voor een personenwagen?JCF schreef:In reactie op de vraag van de topicstarter; de D5 is naar mijn beleving in stationairloop een bestelbusmotor. Veel vibraties en dieselgeluid. Bij gasgeven verdwijnt dat en komt de door sommigen genoemde 'turbine'beleving opzetten. Eigenlijk net als de 5 cyl benzinemotoren. Zijn stationair ook niet de meest geciviliseerden. Willekeurige diesel(tjes) van Fiat, of de Fransen, lopen mooier, en zijn 4/6-cyl. De D5 was Volvo's eerste dieselmotor voor een personenwagen, het ontwerp is reeds 20 jaar oud, toen geweldig, nu niet meer de 'beste'. Volvo heeft m.i. nog steeds last van de overgang van Ford naar de Chinezen; de nieuwe motorengeneratie laat nog op zich wachten, tot die tijd loopt ons geliefde merk qua aandrijflijn flink achter helaas.
Is ook zeer zeker niet 20 jaar oud,de eerste grote dieselmotoren waren van VW en de vijfcilinder diesel was van Audi en de D5 is van Volvo zelf,en die is nog lang geen 20 jaar in produtie.
Een D5 loopt ook zeer rustig en mooi en is zeer zeker geen bestelbus motor,die bestaan ook niet meer,dat was 25 jaar terug,menig personenwagen kan een bestelbus niet meer bijhouden.
- EVV
- 5th Gear member
-
- 6th Gear member
Een 5 cilinder benzine basis is heel anders,heeft weinig met die D5 van doen.EVV schreef:Ook de 5 cilinder benzine motoren lopen bijzonder rustig en prettig, een Volvo 5 cilinder die dat niet doet mankeert wat.
Overigens is de D5 wel gebaseerd op de 5 cilinder benzine, dus dan klopt het wel dat de basis al weer bijna 20 jaar oud is.
-
- 1st Gear member
JCF heeft hiermee wel gelijk. Inmiddels ben ik 40.000 km verder en op enig moment wen je wel aan het gerammel en geratel, maar het is niet wat je van een Volvo mag verwachten, laat staan van een motor die wordt aangeprezen als heel stil.In reactie op de vraag van de topicstarter; de D5 is naar mijn beleving in stationairloop een bestelbusmotor. Veel vibraties en dieselgeluid. Bij gasgeven verdwijnt dat en komt de door sommigen genoemde 'turbine'beleving opzetten. Eigenlijk net als de 5 cyl benzinemotoren. Zijn stationair ook niet de meest geciviliseerden
-
- 6th Gear member
Als hij rammelt en ratelt is er dus duidelijk iets mis met je Volvo!FrankvanBeek schreef:JCF heeft hiermee wel gelijk. Inmiddels ben ik 40.000 km verder en op enig moment wen je wel aan het gerammel en geratel, maar het is niet wat je van een Volvo mag verwachten, laat staan van een motor die wordt aangeprezen als heel stil.In reactie op de vraag van de topicstarter; de D5 is naar mijn beleving in stationairloop een bestelbusmotor. Veel vibraties en dieselgeluid. Bij gasgeven verdwijnt dat en komt de door sommigen genoemde 'turbine'beleving opzetten. Eigenlijk net als de 5 cyl benzinemotoren. Zijn stationair ook niet de meest geciviliseerden
- Oceanracer
- Geartronic member
Maar als Volvo zegt dat er niks mee is, is er niks mee...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
Klopt, maar je wordt als klant met een kluitje in het riet gestuurd.
- Oceanracer
- Geartronic member
Vooral binnen hún marges...
- sanco
- 5th Gear member
Ik vrees dat dit niet uniek Volvo is...
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
-
- 2nd Gear member
Ik bedoelde uiteraard Volvo's eerste EIGEN dieselmotor, niet de ingekochte motoren. En de basis van het blok is wel degelijk de 5 cl bzninemotor uit 1991, dus ontworpen in de jaren voor 1991, en dat is technisch gezien al weer even terug..
Het is beslist geen slechte motor, dat niet, maar mijn punt betreft de 'laufkultur', en die is, zowel voor de diesel vijcylinder als de benzinevarianten bij stationairloop zeker niet rustig. Staande voor een stoplicht loopt een Renault clo 1.4 16V een stuk stiller, bij de 2.4 van de V70 hoef je niet op de toerenteller te kijken of je motor nog loopt...
Overigens hebben deze motoren dus twee gezichten, want zodra je rijdt, zijn het heerlijk soepele en stille motoren met veel koppel bij lage toeren, en nog zuinig ook. Dus verfijnd en onrustig tegelijk, heel apart.
Het is beslist geen slechte motor, dat niet, maar mijn punt betreft de 'laufkultur', en die is, zowel voor de diesel vijcylinder als de benzinevarianten bij stationairloop zeker niet rustig. Staande voor een stoplicht loopt een Renault clo 1.4 16V een stuk stiller, bij de 2.4 van de V70 hoef je niet op de toerenteller te kijken of je motor nog loopt...
Overigens hebben deze motoren dus twee gezichten, want zodra je rijdt, zijn het heerlijk soepele en stille motoren met veel koppel bij lage toeren, en nog zuinig ook. Dus verfijnd en onrustig tegelijk, heel apart.
-
- 4th Gear member
ik ga het een beetje opnemen voor de D5.
De eerste D5 motoren liepen mooi, met dat turbinegeluid. In de loop der jaren hebben ze van alles aan moeten passen om binnen de emissie te blijven. Volvo heeft gekozen om het basisconcept in stand te houden, terwijl,andere leveranciers opnieuw begonnen met hun ontwerpen.
EGR, roetfilters hebben het basisconcept een beetje om zeep geholpen.
De eerste D5 motoren liepen mooi, met dat turbinegeluid. In de loop der jaren hebben ze van alles aan moeten passen om binnen de emissie te blijven. Volvo heeft gekozen om het basisconcept in stand te houden, terwijl,andere leveranciers opnieuw begonnen met hun ontwerpen.
EGR, roetfilters hebben het basisconcept een beetje om zeep geholpen.
BMW535D Touring X-drive
-
- 6th Gear member
Volgens de documentatie die ik hier bij Volvo lees,is het een apart ontwikkelde diesel motor van volvo die D5,er staat ook nergens dat hij ontwikkeld is op basis van de 5 cilinder benzine motor.JCF schreef:Ik bedoelde uiteraard Volvo's eerste EIGEN dieselmotor, niet de ingekochte motoren. En de basis van het blok is wel degelijk de 5 cl bzninemotor uit 1991, dus ontworpen in de jaren voor 1991, en dat is technisch gezien al weer even terug..
Ik mag aannemen dat de documentatie van volvo aardig klopt.