Uitgedieselt

Geproduceerd bij NedCar in Born
Marcel
4th Gear member

menjo schreef:
Marcel schreef: Een oude waarheid is dat je veel cubic inches nodig hebt om relaxed te rijden en geen nerveuze hoogtoerige mileutechnisch geknepen hoogvermogende motor.
Welke motor bedoel je?
De nieuwe waarheid is dat je met de laagtoerige hoogkoppelige diesels heerlijk rustig kan rijden en veel zo niet heel veel vermogen paraat hebt.
En een benzine turbo motor voldoet daar niet aan?
Een T4 is erg leuk, maar een diesel idem. De beweringen dat een T4 voor woonwerkverkeer geschikt zou zijn en dit ook nog bij een lager verbruik als een minder vermogende versie doet gaat er alleen niet in. Voor de zekerheid heb ik op de autoweeksite gekeken naar de verbruiksgegevens van de verschillende varianten en dit bevestigd mijn gevoel.
Klets nou niet zo dom, er zijn hier al verschillende mensen die uit de praktijk anders beweren. Een T4 zal vast meer verbruiken bij constante snelheid, het zijn de acceleraties waarbij je winst gaat maken qua benzineverbruik, maar dat staat vast niet vermeld in de autoweek gegevens, of wel?
Heb je eigenlijk ooit wel eens met een T4 (of vergelijkbare auto) gereden?
-Een motor met veel cc's, weinig vermogen en veel koppel.
-Een benzinemotor zoals bedoeld voldoet daar niet aan.
-Acceleraties geven een lager verbruik? Constant rijden levert een lager verbruik op.
-Jaren met een RAWD gereden en verschillende keren met een T4 op pad geweest. Daarnaast nog een lang verleden met potente scheurijzers. Emotie kostte in alle gevallen benzine.

Mijn ervaring met een T4, over ong. 25000km, is dat het een nerveuze auto is die zijn vermogen niet op de weg kan brengen en daarnaast in een andere categorie valt wat betreft onderhoudskosten in vergelijking tot een lager vermogende V40.

Dom kletsen? Dan in ieder geval uit eigen ervaring.
Gr. Marcel
menjo
7th Gear member

Marcel schreef: -Acceleraties geven een lager verbruik? Constant rijden levert een lager verbruik op.
:roll: tuurlijk joh, accelereren vergelijken met constante snelheid rijden, moet ik het dan helemaal uitleggen, we zijn toch 2 verschillende auto's aan het vergelijken?

Wat ik bedoel is dat accelereren met een T4 minder benzine kost dan accelereren met een minder potente uitvoering, mits je het in beide auto's even snel doet. Als je in een T4 voluit accelereert gebruikt hij uiteraard veel meer, je kunt alleen nooit sneller dan de persoon voor je, en dat is waar je in de dagelijkse praktijk 99 van de 100 keer mee te maken hebt.
menjo
7th Gear member

Marcel schreef: Mijn ervaring met een T4, over ong. 25000km, is dat het een nerveuze auto is die zijn vermogen niet op de weg kan brengen
Die ervaring heb ik toch totaal niet, misschien moet je je gewoon beseffen dat je niet met iedere auto ten aller tijde het gaspedaal volledig naar beneden kan trappen. Kwestie van mee leren rijden dus.
Marcel
4th Gear member

menjo schreef:
Marcel schreef: -Acceleraties geven een lager verbruik? Constant rijden levert een lager verbruik op.
:roll: tuurlijk joh, accelereren vergelijken met constante snelheid rijden, moet ik het dan helemaal uitleggen, we zijn toch 2 verschillende auto's aan het vergelijken?

Wat ik bedoel is dat accelereren met een T4 minder benzine kost dan accelereren met een minder potente uitvoering, mits je het in beide auto's even snel doet. Als je in een T4 voluit accelereert gebruikt hij uiteraard veel meer, je kunt alleen nooit sneller dan de persoon voor je, en dat is waar je in de dagelijkse praktijk 99 van de 100 keer mee te maken hebt.
Vergeet nou dat benzineverbruik en zeg gewoon dat het een mooie auto is met een heerlijke rappe motor, dan zijn we het tenminste eens ;)
Gr. Marcel
menjo
7th Gear member

Dat heb ik nooit ontkend :D maar wat het benzine verbruik zitten (zaten, hoop ik) een aantal mensen (waaronder jij) er gewoon naast.
Marcel
4th Gear member

menjo schreef:
Marcel schreef: Mijn ervaring met een T4, over ong. 25000km, is dat het een nerveuze auto is die zijn vermogen niet op de weg kan brengen
Die ervaring heb ik toch totaal niet, misschien moet je je gewoon beseffen dat je niet met iedere auto ten aller tijde het gaspedaal volledig naar beneden kan trappen. Kwestie van mee leren rijden dus.
Het is niet aardig om mensen zo neer te zetten en af te schilderen als slechte chauffeurs. Ik heb een geldige knaf racelicentie en heb meer ervaring met vermogen en snelheid dan menig medebestuurder.
Gr. Marcel
Marcel
4th Gear member

menjo schreef:Dat heb ik nooit ontkend :D maar wat het benzine verbruik zitten (zaten, hoop ik) een aantal mensen (waaronder jij) er gewoon naast.
Eigenwijsje.
Gr. Marcel
menjo
7th Gear member

Marcel schreef:
menjo schreef:
Het is niet aardig om mensen zo neer te zetten en af te schilderen als slechte chauffeurs. Ik heb een geldige knaf racelicentie en heb meer ervaring met vermogen en snelheid dan menig medebestuurder.
Klopt sorry ;) maar misschien heb je met een phase 1 gereden? Daarvan staat het onderstel als een stuk minder bekend.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat je niet de grenssituaties op moet zoeken, misschien dat het dan een listige auto is vergeleken met andere potente auto's. Ik zelf ben iig niet van plan om dat vrijwillig op te gaan zoeken. Ik rij gewoon rustig, geniet van de souplesse (meer dan bij een diesel :P ) en verbaas me positief over het verbruik.
V40marijn
2nd Gear member

Mijn 95 PK rijd ook lekker door.

maar over persoonlijke meningen valt niet te twisten
zillion
2nd Gear member

ieder zijn ding

anders was het wel een erg grote kudde
as finishing touch, God created the dutch in an S60 T5
EricT4
2nd Gear member

Ik moet toch even inhaken:
Een oude waarheid is dat je veel cubic inches nodig hebt om relaxed te rijden en geen nerveuze hoogtoerige mileutechnisch geknepen hoogvermogende motor. De nieuwe waarheid is dat je met de laagtoerige hoogkoppelige diesels heerlijk rustig kan rijden en veel zo niet heel veel vermogen paraat hebt.

Ja tuurlijk is een T4 hoogtoerig dan ??? volgens mij geeft een T4 al flink wat koppel bij lage toeren (handig). Ook handig is inderdaad met de diesels van tegenwoordig dat je er goed mee kunt cruisen. En van een turbogat bijna geen sprake meer is. Ik herinner me van de s80 D5 (163pk)nog goed dat hij wel van zich liet horen bij acceleren, by the way net zoals de XC90 D5 (185pk)is hij niet bepaald snel.
Een T4 is erg leuk, maar een diesel idem. De beweringen dat een T4 voor woonwerkverkeer geschikt zou zijn en dit ook nog bij een lager verbruik als een minder vermogende versie doet gaat er alleen niet in. Voor de zekerheid heb ik op de autoweeksite gekeken naar de verbruiksgegevens van de verschillende varianten en dit bevestigd mijn gevoel.
Autoweek heeft een erg leuke en uitgebreide database en handig is dat die cijfers echt 100 procent betrouwbaar zijn. Ik denk dat ik met als woon werk verkeer a'dam eindhoven wel een reeel beeld kan geven wat betreft gebruikscijfers. En gelukkig ben ik niet de enige !!!!!!.

Mijn ervaring met een T4, over ong. 25000km, is dat het een nerveuze auto is die zijn vermogen niet op de weg kan brengen en daarnaast in een andere categorie valt wat betreft onderhoudskosten in vergelijking tot een lager vermogende V40. Dom kletsen? Dan in ieder geval uit eigen ervaring.
Menjo zij: kwestie van mee leren rijden dus. En hier sluit ik mij bij aan. Het is een beetje simpel om te zeggen dat de T4 zijn vermogen niet op de weg kan brengen. Je mag toch wel een beetje souplesse van de bestuurder verwachten. Je zou kunnen zeggen het is effe wennen zeker als je vanuit een r awd stapt. Die op zijn beurt echt geen wonder op wielen is.

Voor de volledigheid: Ik rijd dagelijks in een diesel (D5) en weet dat het stiekem best wel prettig is. Dit neemt niet weg dat ik af en toe bij mooi weer lekker mijn oude T4tje pak. Een T4 is een prima auto.

Terug naar waar het eigenlijk om begon, het benzineverbruik. Het verbruik is zoals het is en dan zal een getal in de autoweekdatabase me simpelweg boejuh. Zeker als er meer T4 rijders zijn die anders dan dat bevestigen. Neemt natuurlijk niet weg dat je 1op5 kunt behalen op de autobahn. Maar zodra je je T4 inzet voor woon werk, en je rijd een keurige 1op13 rijd dan is dit gewoon een feit.
zillion
2nd Gear member

HULDE =D>
as finishing touch, God created the dutch in an S60 T5
arnoud
8th Gear member

Ik denk dat ik een T4 moet hebben :) Mijn 1.8 V40 haalt op de snelweg als ik een beetje rustig doe 1:12-12.5 en woon-werk verkeer (ongeveer 10km met veel stoplichten) als ik geluk heb 1:10...

Heb je niet een turbo-inbouwset om 'm te upgraden? :)

Hmmm, of voor een paar euro twee stukjes plastic chroom bestellen :lol:
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Robbocop
2nd Gear member
Contacteer:

Ik rij aan woon/werk verkeer 50/60 km per dag. Verbruik 8,4l/100 km. Gewoon gemiddeld rijtempo en -gedrag. Heb een phase I T4 uit sept '98.

Keuze T4: ik kan rustig en sportief ermee rijden met een gem. gebruik!

Kortom incl vakanties 30 / 35k per jaar. Is iets teveel ivm veel skivakanties (zo'n 5000 km per jaar aan vakantiekilometers)

--> als ik de vakantiekilometers niet zou hebben zou ik dezelfde soort motor blijven kiezen. De volgende voor mij wordt benzine+gas (geen diesel), maar ook is dit een persoonlijke wens.

Gr, Rob
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
Robbocop
2nd Gear member
Contacteer:

Afgelopen weekend. Eindhoven -> Den Haag -> A'dam -> Den Haag -> EIndhoven. Gemiddeld 100-110 gereden met cruise control. Verbruik: 7,6 L/100 km

Met de T4
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
360Degreez
5th Gear member

Zo, leuk te zien dat er stevig doorgebabbeld is tijdens mijn vakantie met de vouw-wagen door Frankrijk.

http://img.photobucket.com/albums/v457/ ... 0_0431.jpg

Ik moet zeggen dat de V40 mij super relaxed ruim 2400 kilometer gereden heeft.. op de vlakke wegen bij maximaal 100 kilometer per uur, airco aan en cruisen......

op de tolweg was ik genoodzaakt hem terug naar zijn 3 te schakelen om hem een lichte helling op te sturen. (leuk 70>80 rijden waar ze je met 130 voorbij schieten en vrachtwagens vol op de rem moeten omdat je omhoog aan het ploeteren bent) nog leuker waren de alpen, ik zal jullie de humoristische situatie-schetsen besparen.

Daarbij heeft iemand zijn jeep (of andere grote wagen) achterin mijn auto geparkeerd in een parkeer garage. Hij heeft een briefje met een email adres achter gelaten, maar heeft het contact verbroken nadat ik zijn bod van € 300,- cash geweigerd had en hem om zijn persoonsgegevens gevraagd had voor de verzekering. Jammer maar gelukkig heb ik rechtsbijstand. nu hopen dat het snel gefixed word want met een beetje mazzel word de auto compleet opnieuw gespoten en kan ik hem duurder verkopen ;-)

Ook mijn vriendin was het ermee eens dat er een benzine uitvoering moet komen.
Vooral nadat wij in Cannes de parkeer garage amper uitkwamen (4000 toeren slippende koppeling) en de hele camping 's morgens wakkermaakten met die takkenherrie.

Verder reed de wagen zonder aanhanger prima, maar je merkt gewoon dat hij niet sterk genoeg is, zeker niet nu we van plan zijn in de toekomst een caravan te kopen.

Duss! eerst moeten er een paar dingen gerepareerd worden, een spanrol die piept en het plaatwerk gefixt en dan gaan we rustigaan geld opzij leggen voor een benzine, liefst een T4 met trekhaak.

Wat ik mij trouwens afvraag. Waarom heeft volvo de moeite gedaan om een turbo op de 1800 te zetten. Kon dit niet op de 2 liter?......
bassponton
1st Gear member

Vorig jaar april reed ik met mijn v40 bifuel met vouwwagen (ook een combicamp) op de tolwegen naar de Provence, heuveltje op heuveltje af, 120 km/h met cruice control. Geen enkel probleem. Af en toe toch naar zijn 4 maar ging perfect. (Had de volvo net een paar dagen in bezit)
Volvo V70 2.4D Geartronic 2006
Volvo v40 BiFuel 1.8 ltr. Titanium Grey nov2001 440000km
marissen
3rd Gear member

Vorig jaar april reed ik met mijn v40 bifuel met vouwwagen (ook een combicamp) op de tolwegen naar de Provence, heuveltje op heuveltje af, 120 km/h met cruice control. Geen enkel probleem. Af en toe toch naar zijn 4 maar ging perfect. (Had de volvo net een paar dagen in bezit)
Yep had mijn verhaal kunnen zijn, maar ik had er een caravan van 1200 Kg achter hangen.
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Hang-oor
3rd Gear member

Pfff die verbruikcijfers, het valt mij op dat er zeer positief over het verbruik van een T4 wordt geschreven. Ik rijd in een 2.0T en haal 1 : 8.5

Ik rijd veel korte ritjes (<8 km), misschien iets sportiever dan een gemiddelde weggebruiker, en op de snelweg zit ik zeker niet te cruisen met 120 km/uur ::? Het is niet voor niks SNELweg. Tja, als ik dit zo zie snap ik mijn verbruik ook weer :D
FrankV40
1st Gear member

Toch ook maar ff reageren op de topic opener.
Ben net terug uit Z-Frankrijk met V40 + caravan. Heb een PH1 diesel, dus 90 pk. Route du soleil gereden, voornamelijk in 5e versnelling, snelheid tussen 120-130 km/u. Af en toe terug naar 4, heel soms naar drie, maar auto trok het prima. Gemiddeld verbruik met caravan loopt natuurlijk wel op, was nu 1:9. Toch netjes met dit soort belasting. Dus waarom geen PH1 diesel?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”