Voor mij de eerste grote rit met mijn 740 GLE aut. uit 1986.
Vanzelfsprekend werd 'Gustav' ingezet als één van de vervoersmiddelen.
Oliepeil; check
Koelvloeistof; check
Transmissievloeistof; check
Remvloeistof; check
Veel 0,5 liters blikken bier; check
Nog snel even de tank volgegooid, waarna we konden vertrekken.
Na massaal de plaatselijke McDrive te hebben geplunderd konden we dan eindelijk de snelweg op.
Hier is Gustav helemaal op zijn gemak en pruttelde lekker door met 2500 á 3000 RPM. Wat betekende dat de snelheden varieerden van 110 tot ongeveer 140 á 150 km/h.
Wat Gustav van het langdurig rijden met deze snelheden vond was voor mij een raadsel. Uiteraard ging ik van het beste uit, maar je weet maar nooit met een auto van dik 25 jaar oud.
Uiteindelijk zijn we dus zonder enig technisch oponthoud op bestemming aangekomen. Gelukkig.
Maar..
de volgende dag...
Gustav had stond geparkeerd op een schuine oprit met de neus naar boven.
Het starten ging zoals altijd: in 1 sec.
Vervolgens reden we met het convooi de straat op en beklommen de helling.
Het oude beestje reed rustig naar boven totdat ik ineens opmerkte dat de snelheid aanzienlijk minder werd... Dan maar wat meer gas dus: geen reactie. Totdat we dus uiteindelijk stil stonden. (De bestuurders van de 2 andere auto's keken mij vragend en zeer bedenkelijk aan....)
'Verdorie': denkt de jeugd van tegenwoordig op zo'n moment.
Dat geeft geen oplossing, dus dan maar even analytisch denken:
1. auto stond met de neus naar boven op de oprit
2. auto stopt met rijden bij berg-op rijden
3. zal hij dan niet genoeg brandstof krijgen?
4. even naar beneden rijden dan maar en daarbij flink gas geven..
5. omdraaien en nogmaals naar boven rijden
6. probleem opgelost
Conclusie: Gustav wil niet meer zo geparkeerd worden. Hij kijkt liever neer i.p.v. omhoog.
Na dit leermoment heeft hij zich perfect gedragen op de steile, glooiende en bochtige trajecten die in de Ardennen te vinden zijn.
Na met wat meer vertrouwen terug naar NL te zijn gereden, toch maar even gekeken wat Gustav nou eigenlijk drinkt op zo'n tripje.
Over het totale traject; dus middel/linkerbaan snelweg en bergachtig gebied; 1 op 9.
Best netjes met inbegrip van 4 personen + veel (te veel) bepakking.
Volgende missie:
Met een wat minder zware rechtervoet de magische grens van 1 op 10 doorbreken. Je blijft tenslotte student en wilt zoveel mogelijk besparen

Even door Brussel gereden....

Gustav met zijn vriendjes voor ons verblijf..