Evt. andere motor voor 264TE?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volvo-Sverige
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 04.10.2007 - 18:02
Locatie: Maastricht/Oss

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies, ervaringen en op en aanmerkingen. Ik zit er al een tijdje aan te denken om een andere motor in de 264TE te laten leggen. Mijn overwegingen zijn de volgende:
De huidige motor, de beruchte PRV 2,7 V6 verbruikt 1 op 4/5, heeft een 3-traps automaat, is onbetrouwbaar en zodra het ene olielek gerepareerd is onstaan er 2 nieuwe. Om over alle andere storingen nog maar te zwijgen. Verder vind ik het historisch gezien misschien wel de grootste blunder van Volvo ooit om aan dit blok te beginnen.
Ik zou er in de toekomst graag vaker gebruik van maken dan ik nu doe, wellicht wil ik er zelfs een keer een mooie reis mee maken, maar door dat verbruik en die 3 versnellingen zijn lange afstanden rijden niet zo'n pretje, terwijl ik weet dat de auto opzich het in zich heeft door zijn 240 basis.

Is het mogelijk om er bijvoorbeeld een B230 motor met 4-traps automaat onder te hangen? Het lijkt mij dat wanneer dit in een normale 240 past het ook in deze moet kunnen.
Het heeft allemaal geen haast en geen prioriteit, maar ik misschien dat jullie reacties me verder kunnen helpen.

Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk is dit in het vervolg verleden tijd
1978 264TE ";de Limo";
1990 940GL ";de 940";
1991 960 ";de Witte";
2004 C70 Cabrio ";de Cabrio";
2005 XC90 D5 ";de Tractor";
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Vraagje hoe hard en hoever ben je gesleept met de 264 aut. Een automaat slepen is niet goed voor de bak, hij krijgt nl geen koeling omdat de pomp niet draait.

En ja een B230 met 4 traps automaat past en je zal met het verbruik uitkomen op gemiddeld 1 op 8a9 mits je rechtervoet niet te zwaar is. Op de snelweg is het heerlijk cruisen met een 4 traps, ik heb er zelf ook 1 onder mijn 245.
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

in de ruimte van de 200 serie heb je veel keuze qua motors, hoewel ik persoonlijk voor 8 cilinder zou gaan is het ook misschien een optie om te overwegen een L5 2.3 of 2.4 erin te leggen (van een volvo 850). vermogen ligt stuk hoger dan de oude 200 serie motoren, verbruik ook rond 1 op 10 en de keuze uit een 5 manual of 4 traps automaat. last but not least het is een roffel blok.
Admiral is die van jou niet met overdrive of toch al volledige 4 traps?
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
Volvo-Sverige
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 04.10.2007 - 18:02
Locatie: Maastricht/Oss

Ik heb hem toen over een afstand van 3,5km gesleept, met een gemiddelde snelheid van 30-40kmh, dus het zal hopelijk niet al te veel schade hebben toegebracht.

Ik geef zelf de voorkeur aan de 2,3, omdat ik daar uit de 940 goede ervaringen mee heb, en omdat ik weet dat die relatief makkelijk in te passen moet zijn, omdat die ook origineel in de 240 heeft gelegen.
Daarbij wil ik er geen racewagen van maken, maar inderdaad gewoon een heerlijke cruiser, waarbij ik een verbruik van 1 op 8/9/10 heel acceptabel vind.

Aan een handbak wil ik niet beginnen omdat het van origine een Engelse auto is en het stuur dus rechts zit. Ik geloof wel dat ik daaraan kan wennen, maar dan vind ik een automaat nog beter bij het karakter van de auto passen.
Wat de 5-cilinders betreft, is het niet lastig dat die meestal geplaatst zijn voor voorwielaandrijvers?

Zijn er mensen die ervaringen hebben met het plaatsen van een niet-origineel motorblok?

In ieder geval vast bedankt tot zover!
1978 264TE ";de Limo";
1990 940GL ";de 940";
1991 960 ";de Witte";
2004 C70 Cabrio ";de Cabrio";
2005 XC90 D5 ";de Tractor";
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20840
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik kan me je frustratie en overwegingen wel een beetje voorstellen.
Maar niet elk PRV blok is slecht. Er zijn veel auto's mee uitgerust. En berucht vind ik veel te ver gaan.

Denk eens na over een 2.8 liter uitvoering. Mogelijk is daar ook een 4-bak automaat aan te koppelen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Richo schreef:in de ruimte van de 200 serie heb je veel keuze qua motors, hoewel ik persoonlijk voor 8 cilinder zou gaan is het ook misschien een optie om te overwegen een L5 2.3 of 2.4 erin te leggen (van een volvo 850). vermogen ligt stuk hoger dan de oude 200 serie motoren, verbruik ook rond 1 op 10 en de keuze uit een 5 manual of 4 traps automaat. last but not least het is een roffel blok.
Admiral is die van jou niet met overdrive of toch al volledige 4 traps?
Is een 3 traps met OD, het knopje zit aan de linkerkant van de pook. Gebruik het knopje zelden, alleen met zware aanhanger of als je de bergen op moet.

De OD zorgt bij 120 km/h op de tom tom ervoor dat ik op 2700 toeren rij en dat is wel prettig moet ik zeggen. En inhalen gaat ook goed hoor ff de kickdown intrappen en hij schakeld vliegensvlug terug.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

V480-S60 schreef:Ik kan me je frustratie en overwegingen wel een beetje voorstellen.
Maar niet elk PRV blok is slecht. Er zijn veel auto's mee uitgerust. En berucht vind ik veel te ver gaan.

Denk eens na over een 2.8 liter uitvoering. Mogelijk is daar ook een 4-bak automaat aan te koppelen.
De B280E past als ik me goed herinner op de 4 traps van een 960 moet je wel een elektrisch aangedreven teller hebben, de zender zit in de achteras. Een elektrische km teller zit trouwens bij mijn 82er 245 al reeds ingebouwd.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Vanaf 1986 heet de B28 een B280, en is een veel betere motor. Misschien zo'n blok zoeken?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

admiral schreef:De B280E past als ik me goed herinner op de 4 traps van een 960 moet je wel een elektrisch aangedreven teller hebben, de zender zit in de achteras. Een elektrische km teller zit trouwens bij mijn 82er 245 al reeds ingebouwd.
De 4-traps in kwestie is de AW71, al dan niet uitgevoerd met lockup.
Ik denk inderdaad dat een B280E blok plaatsen een mooie optie is. Een viercilinder kan natuurlijk ook. Ik weet de details zo niet, maar ik verwacht dat dat op hoofdlijnen allemaal wel past.
Als je overgaat naar een viertraps automaat, dan kun je (mits je er een hebt met een lagerbus in het staartstuk) de mechanische teller van je huidige BW55 overzetten.
Zie het verhaal op mijn website: Mechanische telleraandrijving op 4-traps automaat
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik weet van eeen 780 waar een B280 in stond en die is vervangen door een 2,3 turbo. Ik dacht niet dat de eigenaar veel moeilijkheden heeft gehad.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Henk 760 Hausser
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
Locatie: Epe

Past een AW71 dan niet achter een B27E ?
Wel achter de B28 E en de B280E.
Stel je zet er een 4 cil. in komt dan de vering niet de lucht in .
M.a.w op 100 meter afstand kun je aan de ruimte tussen de voorwielen en het spatscherm al zien dat er een 4tje inzit.Wat natuurlijk weer geen gezicht is.
Probleemloze v6 groeten.
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Oudevolvo schreef:
admiral schreef:De B280E past als ik me goed herinner op de 4 traps van een 960 moet je wel een elektrisch aangedreven teller hebben, de zender zit in de achteras. Een elektrische km teller zit trouwens bij mijn 82er 245 al reeds ingebouwd.
De 4-traps in kwestie is de AW71, al dan niet uitgevoerd met lockup.
Ik denk inderdaad dat een B280E blok plaatsen een mooie optie is. Een viercilinder kan natuurlijk ook. Ik weet de details zo niet, maar ik verwacht dat dat op hoofdlijnen allemaal wel past.
Als je overgaat naar een viertraps automaat, dan kun je (mits je er een hebt met een lagerbus in het staartstuk) de mechanische teller van je huidige BW55 overzetten.
Zie het verhaal op mijn website: Mechanische telleraandrijving op 4-traps automaat
meteen even een additie doen, op volvolvo forum staan 2 topics met wat tips en wat je nodig zou hebben mits je van een BW 55 (3 traps) wat je nu eronder hebt naar een AW71 (3 traps met overdrive dan wel lock-up)

Klik mij
admiral schreef:De B280E past als ik me goed herinner op de 4 traps van een 960 moet je wel een elektrisch aangedreven teller hebben, de zender zit in de achteras. Een elektrische km teller zit trouwens bij mijn 82er 245 al reeds ingebouwd.
dit klopt, vanaf '82 zit er de mogelijkheid op om een elektrische teller erop te zetten (namelijk bij aanschaf van mijn 264 '78 is er toendertijd een achteras uit een '82 260 erop gemonteerd)
Henk 760 Hausser schreef:Past een AW71 dan niet achter een B27E ?
Wel achter de B28 E en de B280E.
Stel je zet er een 4 cil. in komt dan de vering niet de lucht in .
M.a.w op 100 meter afstand kun je aan de ruimte tussen de voorwielen en het spatscherm al zien dat er een 4tje inzit.Wat natuurlijk weer geen gezicht is.
Probleemloze v6 groeten.
kwestie van vering opnieuw afstellen :roll:
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Allemaal waar, maar "vering afstellen" ? Andere veren toch zeker?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”