V70 D5 2002

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
igy
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 07.06.2010 - 16:13

Mijn V70 D5 van 2002 automaat met 225000km op de teller rijdt perfect tot dat ik snel wil inhalen. Bij het vol gas geven komt de power er niet vloeiend uit hij komt wel maar houd ook weer in, dus een beetje schokkend.

De injectoren zijn getest en goed bevonden, de luchtmassameter is vernieuwd en de EGR klep heb ik schoon gemaakt.

Wie heeft dit eerder mee gemaakt en weet wat de boosdoener is.
italie
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 19.10.2008 - 17:03
Locatie: Zavattarello italie

Om maar met een open deur te beginnen !

Is je brandstoffilter al vervangen ?

Groet Bart
droosebo
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 16.01.2011 - 19:30
Locatie: Oldebroek

Dit zou ook wel eens een turbo probleem kunnen zijn.
Ik heb dit meegemaakt bij mijn v70 d5, de turboslang was gescheurd.
bij vol gas geven hoorde ik een zuigend geluid.

gr Dick
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Is er al eens uitgelezen? Zo ja, wat kwam daar uit?
igy
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 07.06.2010 - 16:13

sorry voor de late reactie, het brandstoffilter zijn vernieuwd, hij is ook uitgelezen maar dat leverde niets op.
De turbo is na gekeken en is goed .
Gr,Igy
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5227
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Lambdasonde? (heeft een diesel zo'n ding?)
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Mercedes E200 Estate Avantgarde 9tronic MY18
Niels_#
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 09.05.2010 - 16:23
Locatie: Boven de rivieren

Een breedband lambda sensor kan voor diesel motoren gebruikt worden maar ik denk niet dat die op een D5 van 2002 gebruikt worden.

Ik ervaar met mijn 2003 D5 automaat ook zeker dat van rustiger rijden naar vol gas inhalen niet schokvrij en zonder "inhouden" gaat. Normaal gesproken probeert de bak zo comfortabel mogelijk te schakelen, zelfs zo comfortabel dat de bak zich soms bijna als een variomaat lijkt te gedragen: het toerental blijft nagenoeg gelijk maar de snelheid stijgt.

Bij volgas geven: bak schakelt eerst een versnelling terug en moet ff nadenken om zo ver mogelijk terug te schakelen. Vervolgens schakelt de bak toch nog terug (dit kun je als twijfelen/inhouden ervaren) en dan voel je met een schok dat de bak zich vastzet in een versnelling om vervolgens zo veel mogelijk kracht op de weg te zetten. Dit "vast zet" gevoel gebeurt dus niet bepaald schokvrij.

Kortom, het is moelijk om diagnoses te stellen op afstand maar ik vraag me af of je niet het gedrag van de bak verwart met het gedrag van de motor.

Wat zegt de dealer van het gedrag??
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hoelang heb je dit probleem al? Is de auto gechipt?

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt, en kon de oorzaak ook eerst niet achterhalen. Heb nieuw brandstof filter geplaatst, en een reiniger aan de brandstof toegevoegd. Bij mij kwam het vemogen golvend uit de motor; even kracht dan weer wegvallen, dan weer kracht enz.

De oplossing was uiteindelijk een nieuwe tank brandstof. Ik had wel bij een kleine pomp getankt die keer en vermoed dat dat het probleem was. Mogelijk dat de reiniger ook een onderdeel van de oplossing is geweest.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

Mischien moet je de katalysator en/of roetfilter eens goed schoon laten maken, of geheel laten verwijderen.

Bij mij is die (katalysator) nu helemaal weg en merk dat de auto continu doorgaat, geen hikjes meer in het vermogen.

Wellicht dat het goed schoonmaken/doorblazen/doorbranden van de kat ook zorgt voor een goede doorstroom van de uitlaatgassen.
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
igy
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 07.06.2010 - 16:13

ik tank altijd diesel bij Tango een collega die ook D5 rijdt en van huis uit automonteur is adviseerde om een keer shell V power te tanken, Tango diesel was volgens hem rotzooi.
Heb shell getankt en ik moet zeggen hij gaat tot nu toe als de brandweer, zonder inhouden of stoten.
Zal de tank leeg rijden en jullie op de hoogte houden hoe het verder is gegaan.
Gr, Igy
Gast

igy schreef:Tango diesel was volgens hem rotzooi.
Daar heeft hij volkomen gelijk aan.
Er zijn nog steeds mensen die denken; brandstof is brandstof.
Helaas er zijn knoeiers, zoals Tango, Tinq, Gulf, die meest vuile brandstof tegen gereduceerde prijzen kopen, mengen...... en jij tanken. :cry:
igy
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 07.06.2010 - 16:13

De tank is leeg hij rijd mooier op shell diesel maar het euvel is toch nog niet over.
Ga deze week naar Fast-Tech om hem daar rijdend uit te laten lezen kijken wat daar uit komt.
Gebruikersavatar
mauricenl
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
Locatie: Ruinen

Hallo igy,

Is er nog wat uitgekomen?
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 290.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

igy schreef:Mijn V70 D5 van 2002 automaat met 225000km op de teller rijdt perfect tot dat ik snel wil inhalen. Bij het vol gas geven komt de power er niet vloeiend uit hij komt wel maar houd ook weer in, dus een beetje schokkend.

De injectoren zijn getest en goed bevonden, de luchtmassameter is vernieuwd en de EGR klep heb ik schoon gemaakt.

Wie heeft dit eerder mee gemaakt en weet wat de boosdoener is.
Geen D5

maar zelf een keer soortgelijk onregelmatig probleem gehad, de turbo magneetventiel was de oorzaak, sindsdien weer als een zonnetje

(volgorde checken: turbomagneetventiel , de slangen en daarna turbo, maar turbo zou je continu merken, bij af en toe grote kans ventiel met als 2e kanshebber slangen)
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
mauricenl
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
Locatie: Ruinen

crackedtooth, bedankt voor de feedback!
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 290.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”