Beste leden,
Alvorens mijn vragen te stellen eerst even de bevindingen:
Bij het rechtdoor rijden staat mijn stuur een kleine slag, doch voor mijn oog behoorlijk, naar links. Laat ik mijn stuur los dan gaat de auto in een flauwe bocht naar rechts maar staat mijn stuur recht. Ik ben bij de snelle fitter geweest en die heeft een kleine correctie doorgevoerd op de stand van voorwielen ten opzichte van elkaar. Dit overigens zonder enig effect.
De voorwielophanging heb ik gecontroleerd op alle punten, nergens speling. Het gebeurt met mijn zomerbanden en winterbanden, eveneens wanneer ik de wielen van voor naar achter veplaatst, en van links naar rechts. Geen overmatige of ongelijkmatige slijtage aan de wielen.
Vermoedelijk zet de auto het stuurhuis in de nul stand waardoor de auto naar rechts gaat met het stuur recht. Of, mijn achterkant spoort niet stuurt de achterkant naar links zodat mijn auto daardoor in de nul stand naar rechts gaat.
- Is het dus mogelijk om te controleren of de achterwielen sporen, en is dit in te stellen? Ik kon zelf niets vinden aan de ophangen waarmee het te verstellen is.
- Is het mogelijk om in mijn stuurhuis de nul stand te veranderen, omdat deze 'verschoven' is?
- Zou de snelle fitter er helemaal niks van kunnen en moet ik naar een goede specialist. Al twijfel ik eraan, zeker omdat de correctie niet verandert is......
Ik hoor graag jullie bevindingen, kennis en ervaringen.
Alvast bedankt.
Uitlijnen achterwielen mogelijk?
Na het vervangen van de schokbrekers rondom had ik hetzelfde probleem. Het stuur stond naar links in de nul stand en trok ook iets naar een kant tijdens het rijden.
Uit laten lijnen bij Elburg Bandencenter (sorry, niet bedoeld als reclame). Ik weet dat ze daar bij het uitlijnen het stuur recht zetten, dan vastzetten met een klem tussen het stuur en de stoel, die houdt het stuur ik de juiste stand terwijl dan de wielvlucht etc. wordt afgesteld.
Probleem direct weg.
Uit laten lijnen bij Elburg Bandencenter (sorry, niet bedoeld als reclame). Ik weet dat ze daar bij het uitlijnen het stuur recht zetten, dan vastzetten met een klem tussen het stuur en de stoel, die houdt het stuur ik de juiste stand terwijl dan de wielvlucht etc. wordt afgesteld.
Probleem direct weg.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Inderdaad kwestie van uitlijnen met het stuur gefixeerd in de rechtuit positie.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
Het stuur stond gefixeerd in het midden, en heb daar nog goed op gelet tijdens het uitlijnen. Is de infrarood bank dan zo slecht?
Uitlijnen van de achterwielen niet mogelijk?
Uitlijnen van de achterwielen niet mogelijk?
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het is maar waar je als klant om vraagt. Als je bij een fastfitter niet impliciet meldt dat je een vierpuntsmeting verwacht, zul je die ook niet krijgen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
@Toppertje,
Maar de achterwielen zijn wel uit te lijnen dus bij een S60 (2002)?
@de rest,
een vierpunts meting was niet mogelijk bij ze....... Maar ik zou volgens jullie het stuurhuis wel uit kunnen sluiten?
Maar de achterwielen zijn wel uit te lijnen dus bij een S60 (2002)?
@de rest,
een vierpunts meting was niet mogelijk bij ze....... Maar ik zou volgens jullie het stuurhuis wel uit kunnen sluiten?
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als het stuur er niet is af geweest zal het stuurhuis waarschijnlijk niet de veroorzaker zijn. Om het stuur namelijk recht te zetten moeten de spoorstangen zodanig verdraaid worden dat het stuurhuis altijd in het midden staat.
Zoals oceanracer al aangeeft is de achterkant prima uit te lijnen. Je ziet dat de achterkant vaak heel sterk op toespoor staat bij deze auto's en verre van nauwkeurig. Als je de achterwielen netjes uitlijnt heb je kans dat het probleem weg is, maar zeker geen garantie. Er zijn zeer veel oorzaken waardoor de auto naar rechts kan trekken, en soms is het zeer moeilijk te vinden.
Zoals oceanracer al aangeeft is de achterkant prima uit te lijnen. Je ziet dat de achterkant vaak heel sterk op toespoor staat bij deze auto's en verre van nauwkeurig. Als je de achterwielen netjes uitlijnt heb je kans dat het probleem weg is, maar zeker geen garantie. Er zijn zeer veel oorzaken waardoor de auto naar rechts kan trekken, en soms is het zeer moeilijk te vinden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
dan heeft uitlijnen mi ook geen zin.Oceanracer schreef:Het is maar waar je als klant om vraagt. Als je bij een fastfitter niet impliciet meldt dat je een vierpuntsmeting verwacht, zul je die ook niet krijgen.
een reden des te meer om zulke bedrijven te mijden.
geen glans zonder wrijving
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
@Edraket,
Nee, stuur is er niet af geweest.
@Toppertje,
haha, eerste en laatste keer bij KwikFit.
@de rest,
Dan ga ik er hier eentje in de buurt zoeken, zijn er nog goede ervaringen in de buurt van Alkmaar?
Nee, stuur is er niet af geweest.
@Toppertje,
haha, eerste en laatste keer bij KwikFit.
@de rest,
Dan ga ik er hier eentje in de buurt zoeken, zijn er nog goede ervaringen in de buurt van Alkmaar?
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
Bij het uitlijnen is het belangrijk dat ze de sensoren er nauwkeurig op zetten en exact de uitlijnprocedure volgen.pieneman schreef:Beste leden,
Alvorens mijn vragen te stellen eerst even de bevindingen:
Bij het rechtdoor rijden staat mijn stuur een kleine slag, doch voor mijn oog behoorlijk, naar links. Laat ik mijn stuur los dan gaat de auto in een flauwe bocht naar rechts maar staat mijn stuur recht. Ik ben bij de snelle fitter geweest en die heeft een kleine correctie doorgevoerd op de stand van voorwielen ten opzichte van elkaar. Dit overigens zonder enig effect.
De voorwielophanging heb ik gecontroleerd op alle punten, nergens speling. Het gebeurt met mijn zomerbanden en winterbanden, eveneens wanneer ik de wielen van voor naar achter veplaatst, en van links naar rechts. Geen overmatige of ongelijkmatige slijtage aan de wielen.
Vermoedelijk zet de auto het stuurhuis in de nul stand waardoor de auto naar rechts gaat met het stuur recht. Of, mijn achterkant spoort niet stuurt de achterkant naar links zodat mijn auto daardoor in de nul stand naar rechts gaat.
- Is het dus mogelijk om te controleren of de achterwielen sporen, en is dit in te stellen? Ik kon zelf niets vinden aan de ophangen waarmee het te verstellen is.
- Is het mogelijk om in mijn stuurhuis de nul stand te veranderen, omdat deze 'verschoven' is?
- Zou de snelle fitter er helemaal niks van kunnen en moet ik naar een goede specialist. Al twijfel ik eraan, zeker omdat de correctie niet verandert is......
Ik hoor graag jullie bevindingen, kennis en ervaringen.
Alvast bedankt.
Eerst moet de achterkant goed staan en dan pas de voorkant. De volvo kan op alle belangrijke punten worden gecorriigeerd. Als de schokbrekers los zijn geweest moeten ze ook de scheefstand naar buiten weer juist zetten ( geloof dat dit de wielvlucht is)
Doe het meestal zelf op een Hunter van een vriend met een autoschadebedrijf en is echt niet makkelijk om goed te doen. De gemiddelde student bij de fastfitter zal jou Volvo niet goed krijgen, hij moet echt precies op de nullijn staan, in het groene gebied is niet altijd goed. Onlangs bij mijn xc en saab alles nog exact goed gezet, en dat is merkbaar.
Vraag eens bij de dealer wie zij gebruiken, mits ze het niet zelf doen
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Terecht, ga voor uitlijnen hier niet naar toe.pieneman schreef: @Toppertje,
haha, eerste en laatste keer bij KwikFit.
Heb hetzelfde gehad, trok wat naar rechts, afwijking zat aan de achterkant. Bij dealer of goede bandenspecialist laten uitlijnen.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
Zaterdag 10:30 gaan we voor de vierpunts meting bij een bedrijf waar meerder dealers de uitlijning laten doen. Volgens deze mensen zou het idd moeten lukken.
Resultaat zal ik hier nog even berichten.
Tot zover bedankt voor de bijdragen.
Resultaat zal ik hier nog even berichten.
Tot zover bedankt voor de bijdragen.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Zou je het een probleem vinden om die naam hier even te vermelden als het inderdaad gelukt is? Ben erg benieuwd en goede ervaringen delen kan denk ik nooit kwaad!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
En? Hoe is het gegaan en wat is het resultaat?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- pieneman
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
- Locatie: Noord-Holland
Geweest bij Profile Tyrecenter Kossen (Alkmaar) en fantastisch geholpen.
Auto is uitgelijnd op een Hunter van 3 jaar oud. Het bleek dat mijn linker achterwiel bij vooruit rijden wat naar buiten trok en verklaard waarom mijn stuur scheef stond bij rechtuit rijden. Verder is de sporing aan de voorkant nog wat bijgesteld.
Bij het proefrijden bleek mijn stuur nog wat naar links te staan. Ze waren ervan overtuigd dat het dan de banden waren. Als test hebben we de voorbanden omgewisseld. Het stuur effect was direct contra. Blijkbaar waren mijn winterbanden wat slechter dan ik had gedacht.
Bij het monteren van nieuwe/betere banden zou het over moeten zijn. Begin aan mezelf te twijfelen of mijn zomerbanden het wel of niet hadden.....
Kosten waren € 58 inclusief BTW. En dat voor een vierpunts meting inclusief het omwisselen van de banden is niet veel geld.
Auto is uitgelijnd op een Hunter van 3 jaar oud. Het bleek dat mijn linker achterwiel bij vooruit rijden wat naar buiten trok en verklaard waarom mijn stuur scheef stond bij rechtuit rijden. Verder is de sporing aan de voorkant nog wat bijgesteld.
Bij het proefrijden bleek mijn stuur nog wat naar links te staan. Ze waren ervan overtuigd dat het dan de banden waren. Als test hebben we de voorbanden omgewisseld. Het stuur effect was direct contra. Blijkbaar waren mijn winterbanden wat slechter dan ik had gedacht.
Bij het monteren van nieuwe/betere banden zou het over moeten zijn. Begin aan mezelf te twijfelen of mijn zomerbanden het wel of niet hadden.....
Kosten waren € 58 inclusief BTW. En dat voor een vierpunts meting inclusief het omwisselen van de banden is niet veel geld.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Dat is inderdaad niet duur.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Toch de achterkant dus... en idd. niet duur
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold