V70 - vijf-of zesbak?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
drive_a_legend
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37

Ik sta op het punt en nieuwe v70 diesl aan te schaffen, maar nog in dubio over het nut van de versnellingspook :

1. Goedkoopst is de basis 2.4D met vijfbak, 126pk - kan door dealer eenvoudig naar 163 pk gebracht worden.
2. Duurder is de 2.4D met 163 pk - die heeft dan wel zesbak.

ZIjn er - naast dus de versnellingsbak - verschillen tusen de twee 2.4D motoren? Volgens mijn dealer is er geen verschil. Maar waarom is het prijsverschil dan zo groot? Bij de 'echte ' D5 (185pk) is de prijs nog hoger, maar die standaard 'kinetic' versie - maar dat is nog niet alles van het verschil uitgelegd.

Dus mijn vraag : is de 163 pk zijn extra prijs voor de zesbak waard, of is een gechipte 126 met vijfbak even leuk om mee te rijden (hoofdzakelijk snelweg...)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Het verschil is € 1.610,-- (waarvan € 443,-- aan BPM) tussen de 126pk en de 163pk, daarvoor krijg je meer vermogen, grotere remmen en een 6 bak.
Het chippen kost je dan weer een kleine € 1.000,-- en geeft je een groot aantal onzekerheden ten aanzien van je garantie en ten aanzien de levensduur van je roetfilter, zie o.a.:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... n&start=30
Met al deze gegevens op een rij, wat is dan nog een "groot prijsverschil" op dit bedrag?
drive_a_legend
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37

1. In België is het prijsverschil 3200 euri... (31800 vs 35000 vs 37250 resp 126, 163, D5(185) )
en dat is enkel de catalogusprijs (incl BTW) - bpm kennen we hbier niet, wel inschrijvingstaks - die zal telkens een stuk hoger zijn, maar daar is hier nog geen rekening mee gehouden...)

2. Volvo zelf zegt dat het helemaal geen kwaad kan - integendeel motor is identiek dezelfde - er wordt dan gewoon de 163-software geladen - die dat 'standaard' doet bij de 163-pk versie (met enkel de zesbak (en de remmen vlgs jou?) als verschil dus)

Welk zijn dan de verschillen : motormanagement (louter software), remmen, zesbak ipv vijfbak ? Zijn er nog?
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

6-bak is in de meeste auto's wel erg fijn, naast dat je zuiniger met de brandstof omspringt is het op de snelweg ook meestal erg relaxed.

Tis weer een hoop geld, maar als je toch bezig bent..
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

drive_a_legend schreef:Volvo zelf zegt dat het helemaal geen kwaad kan - integendeel motor is identiek dezelfde - er wordt dan gewoon de 163-software geladen - die dat 'standaard' doet bij de 163-pk versie (met enkel de zesbak (en de remmen vlgs jou?) als verschil dus)
Originele 163pk software opladen? en dan ook nog met fabrieksgaranties, daar geloof ik dus niet in.
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Ik vind het ook een sterk verhaal. Ik zou gewoon de zesbak nemen.
Volvo 940 SE
drive_a_legend
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37

het is de dealer die me specifiek de d5 afraadt (163 en 185 pk) wegens de fiscale afstraffing, en me aanraadt bij hem de 126 naar 163 om te zetten - niet naar 185-dat koppel kan de vijfbak niet aan...
is met factuur 800 euro-
drive_a_legend
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37

iets anders : de vijfbak (126 pk) doet 3000 toeren aan 140km/h.
Iemand een idee hoeveel toeren de zesbak dan draait aan 140 km/h?
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Oh wacht, jullie krijgen belasting naar vermogen toch?

edit: als het echt zo'n lastige keus voor je is, ga dan eens in beiden proefrijden.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

drive_a_legend schreef:het is de dealer die me specifiek de d5 afraadt (163 en 185 pk) wegens de fiscale afstraffing, en me aanraadt bij hem de 126 naar 163 om te zetten - niet naar 185-dat koppel kan de vijfbak niet aan...
is met factuur 800 euro-
Voor België gelden in verband met de daar geldende belastingdruk vanuit Volvo AB geen andere regels dan voor de andere landen, upgraden is nooit "af Volvo" en betekend altijd dat het gedaan is met de Volvogarantie, wat uw dealer ook beweert.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Wat is het belang van de dealer om zoiets te zeggen? Heeft ie toevallig zo'n auto staan, die hij snel wil verkopen?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:Wat is het belang van de dealer om zoiets te zeggen? Heeft ie toevallig zo'n auto staan, die hij snel wil verkopen?
een auto verkopen op de voorwaarden die de klant aangenaam overkomen, dan schijnt het ineens allemaal niet helemaal meer te hoeven kloppen.
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

bart simpson schreef:
drive_a_legend schreef:het is de dealer die me specifiek de d5 afraadt (163 en 185 pk) wegens de fiscale afstraffing, en me aanraadt bij hem de 126 naar 163 om te zetten - niet naar 185-dat koppel kan de vijfbak niet aan...
is met factuur 800 euro-
Voor België gelden in verband met de daar geldende belastingdruk vanuit Volvo AB geen andere regels dan voor de andere landen, upgraden is nooit "af Volvo" en betekend altijd dat het gedaan is met de Volvogarantie, wat uw dealer ook beweert.
De dealer kan natuurlijk ook de garantie overnemen.
Volvo 940 SE
drive_a_legend
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37

integendeel - dealer is eerder terughoudend om een 163 -laat staan een 185 te verkopen : "een nieuwe D5 (185pK) is onverkoopbaar in Belgie".
"Koop een basisversie, en laat ons die tunen na 5000 km naar de 163 pk. Je merkt het verschil nooit. "

Heb met een 126 (ongetuned ) gereden - nog niet met een 163 (upgetuned of basisversie).
drive_a_legend
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37

Battlecruiser S80 schreef:Wat is het belang van de dealer om zoiets te zeggen? Heeft ie toevallig zo'n auto staan, die hij snel wil verkopen?
Weet dat dus ook niet goed - het gaat niet om en showroommodel. Ik heb zelfs al wat extra nadruk gelegd op mijn zesbak-voorkeur - maar de dealer luistert niet echt en blijft een 126 aanraden. Raar hé
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Je zou natuurlijk altijd eens bij een andere dealer kunnen gaan praten, misschien hoor je dan een heel ander verhaal.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

drive_a_legend schreef:integendeel - dealer is eerder terughoudend om een 163 -laat staan een 185 te verkopen : "een nieuwe D5 (185pK) is onverkoopbaar in Belgie".
"Koop een basisversie, en laat ons die tunen na 5000 km naar de 163 pk. Je merkt het verschil nooit. "

Heb met een 126 (ongetuned ) gereden - nog niet met een 163 (upgetuned of basisversie).
Men propageert dus belastingvermijding (ontduiking)?
Maar goed, ik heb met Belgen geen medelijden, de Volvo's zijn daar zeer veel goedkoper als bij ons.
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

126 pk met automaat?
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

+++t blijft behelpen+++ schreef:126 pk met automaat?
die bestaat niet
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Ah dan wordt het dus toch de 163 PK
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”