Ik sta op het punt en nieuwe v70 diesl aan te schaffen, maar nog in dubio over het nut van de versnellingspook :
1. Goedkoopst is de basis 2.4D met vijfbak, 126pk - kan door dealer eenvoudig naar 163 pk gebracht worden.
2. Duurder is de 2.4D met 163 pk - die heeft dan wel zesbak.
ZIjn er - naast dus de versnellingsbak - verschillen tusen de twee 2.4D motoren? Volgens mijn dealer is er geen verschil. Maar waarom is het prijsverschil dan zo groot? Bij de 'echte ' D5 (185pk) is de prijs nog hoger, maar die standaard 'kinetic' versie - maar dat is nog niet alles van het verschil uitgelegd.
Dus mijn vraag : is de 163 pk zijn extra prijs voor de zesbak waard, of is een gechipte 126 met vijfbak even leuk om mee te rijden (hoofdzakelijk snelweg...)
V70 - vijf-of zesbak?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Het verschil is € 1.610,-- (waarvan € 443,-- aan BPM) tussen de 126pk en de 163pk, daarvoor krijg je meer vermogen, grotere remmen en een 6 bak.
Het chippen kost je dan weer een kleine € 1.000,-- en geeft je een groot aantal onzekerheden ten aanzien van je garantie en ten aanzien de levensduur van je roetfilter, zie o.a.:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... n&start=30
Met al deze gegevens op een rij, wat is dan nog een "groot prijsverschil" op dit bedrag?
Het chippen kost je dan weer een kleine € 1.000,-- en geeft je een groot aantal onzekerheden ten aanzien van je garantie en ten aanzien de levensduur van je roetfilter, zie o.a.:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... n&start=30
Met al deze gegevens op een rij, wat is dan nog een "groot prijsverschil" op dit bedrag?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37
1. In België is het prijsverschil 3200 euri... (31800 vs 35000 vs 37250 resp 126, 163, D5(185) )
en dat is enkel de catalogusprijs (incl BTW) - bpm kennen we hbier niet, wel inschrijvingstaks - die zal telkens een stuk hoger zijn, maar daar is hier nog geen rekening mee gehouden...)
2. Volvo zelf zegt dat het helemaal geen kwaad kan - integendeel motor is identiek dezelfde - er wordt dan gewoon de 163-software geladen - die dat 'standaard' doet bij de 163-pk versie (met enkel de zesbak (en de remmen vlgs jou?) als verschil dus)
Welk zijn dan de verschillen : motormanagement (louter software), remmen, zesbak ipv vijfbak ? Zijn er nog?
en dat is enkel de catalogusprijs (incl BTW) - bpm kennen we hbier niet, wel inschrijvingstaks - die zal telkens een stuk hoger zijn, maar daar is hier nog geen rekening mee gehouden...)
2. Volvo zelf zegt dat het helemaal geen kwaad kan - integendeel motor is identiek dezelfde - er wordt dan gewoon de 163-software geladen - die dat 'standaard' doet bij de 163-pk versie (met enkel de zesbak (en de remmen vlgs jou?) als verschil dus)
Welk zijn dan de verschillen : motormanagement (louter software), remmen, zesbak ipv vijfbak ? Zijn er nog?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
6-bak is in de meeste auto's wel erg fijn, naast dat je zuiniger met de brandstof omspringt is het op de snelweg ook meestal erg relaxed.
Tis weer een hoop geld, maar als je toch bezig bent..
Tis weer een hoop geld, maar als je toch bezig bent..
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Originele 163pk software opladen? en dan ook nog met fabrieksgaranties, daar geloof ik dus niet in.drive_a_legend schreef:Volvo zelf zegt dat het helemaal geen kwaad kan - integendeel motor is identiek dezelfde - er wordt dan gewoon de 163-software geladen - die dat 'standaard' doet bij de 163-pk versie (met enkel de zesbak (en de remmen vlgs jou?) als verschil dus)
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Ik vind het ook een sterk verhaal. Ik zou gewoon de zesbak nemen.
Volvo 940 SE
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37
het is de dealer die me specifiek de d5 afraadt (163 en 185 pk) wegens de fiscale afstraffing, en me aanraadt bij hem de 126 naar 163 om te zetten - niet naar 185-dat koppel kan de vijfbak niet aan...
is met factuur 800 euro-
is met factuur 800 euro-
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37
iets anders : de vijfbak (126 pk) doet 3000 toeren aan 140km/h.
Iemand een idee hoeveel toeren de zesbak dan draait aan 140 km/h?
Iemand een idee hoeveel toeren de zesbak dan draait aan 140 km/h?
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Oh wacht, jullie krijgen belasting naar vermogen toch?
edit: als het echt zo'n lastige keus voor je is, ga dan eens in beiden proefrijden.
edit: als het echt zo'n lastige keus voor je is, ga dan eens in beiden proefrijden.
Volvo 940 SE
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Voor België gelden in verband met de daar geldende belastingdruk vanuit Volvo AB geen andere regels dan voor de andere landen, upgraden is nooit "af Volvo" en betekend altijd dat het gedaan is met de Volvogarantie, wat uw dealer ook beweert.drive_a_legend schreef:het is de dealer die me specifiek de d5 afraadt (163 en 185 pk) wegens de fiscale afstraffing, en me aanraadt bij hem de 126 naar 163 om te zetten - niet naar 185-dat koppel kan de vijfbak niet aan...
is met factuur 800 euro-
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Wat is het belang van de dealer om zoiets te zeggen? Heeft ie toevallig zo'n auto staan, die hij snel wil verkopen?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een auto verkopen op de voorwaarden die de klant aangenaam overkomen, dan schijnt het ineens allemaal niet helemaal meer te hoeven kloppen.Battlecruiser S80 schreef:Wat is het belang van de dealer om zoiets te zeggen? Heeft ie toevallig zo'n auto staan, die hij snel wil verkopen?
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
De dealer kan natuurlijk ook de garantie overnemen.bart simpson schreef:Voor België gelden in verband met de daar geldende belastingdruk vanuit Volvo AB geen andere regels dan voor de andere landen, upgraden is nooit "af Volvo" en betekend altijd dat het gedaan is met de Volvogarantie, wat uw dealer ook beweert.drive_a_legend schreef:het is de dealer die me specifiek de d5 afraadt (163 en 185 pk) wegens de fiscale afstraffing, en me aanraadt bij hem de 126 naar 163 om te zetten - niet naar 185-dat koppel kan de vijfbak niet aan...
is met factuur 800 euro-
Volvo 940 SE
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37
integendeel - dealer is eerder terughoudend om een 163 -laat staan een 185 te verkopen : "een nieuwe D5 (185pK) is onverkoopbaar in Belgie".
"Koop een basisversie, en laat ons die tunen na 5000 km naar de 163 pk. Je merkt het verschil nooit. "
Heb met een 126 (ongetuned ) gereden - nog niet met een 163 (upgetuned of basisversie).
"Koop een basisversie, en laat ons die tunen na 5000 km naar de 163 pk. Je merkt het verschil nooit. "
Heb met een 126 (ongetuned ) gereden - nog niet met een 163 (upgetuned of basisversie).
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:37
Weet dat dus ook niet goed - het gaat niet om en showroommodel. Ik heb zelfs al wat extra nadruk gelegd op mijn zesbak-voorkeur - maar de dealer luistert niet echt en blijft een 126 aanraden. Raar héBattlecruiser S80 schreef:Wat is het belang van de dealer om zoiets te zeggen? Heeft ie toevallig zo'n auto staan, die hij snel wil verkopen?
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Je zou natuurlijk altijd eens bij een andere dealer kunnen gaan praten, misschien hoor je dan een heel ander verhaal.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Men propageert dus belastingvermijding (ontduiking)?drive_a_legend schreef:integendeel - dealer is eerder terughoudend om een 163 -laat staan een 185 te verkopen : "een nieuwe D5 (185pK) is onverkoopbaar in Belgie".
"Koop een basisversie, en laat ons die tunen na 5000 km naar de 163 pk. Je merkt het verschil nooit. "
Heb met een 126 (ongetuned ) gereden - nog niet met een 163 (upgetuned of basisversie).
Maar goed, ik heb met Belgen geen medelijden, de Volvo's zijn daar zeer veel goedkoper als bij ons.
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
126 pk met automaat?
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
die bestaat niet+++t blijft behelpen+++ schreef:126 pk met automaat?
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Ah dan wordt het dus toch de 163 PK
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic