940 2.3 lpt lambda lichtje

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
FGizmoS
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 01.06.2010 - 10:30
Locatie: Lauwe

Sinds vandaag brand het lampje van de lambda. Even een korte uitleg hoe het begonnen is.
Ik heb vandaag een complete uitlaat vervangen en om overal makkelijk aan te kunnen de luchtfilterbak gedemonteerd dus ook de lmm losgekoppeld.
Toen de uitlaat gemonteerd was had ik hem even laten testdraaien om te weten of er nergens nog een lek was aan een koppeling ofzo.
Toen ik hem starte direct gehoort dat hij stotterde maar pas na een 20tal seconden gezien dat de lmm niet aangesloten was. Toen stilgelegd en alles terug gemonteerd en een testrit gemaakt. Uitlaat is lekvrij en best stil maar het lampje van de lambda blijft nu wel branden. Ik heb er een eindje mee gereden en het lampje gaat niet uit. De motor draait verder wel gewoon weer goed en geen haperingen ofzo.
Wat kan dit zijn, hoe op te lossen?
Thx op voorhand.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Gewoon resetten met het OBD-systeem. Dat zit op de veerpoot van het linker voorwiel.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
FGizmoS
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 01.06.2010 - 10:30
Locatie: Lauwe

Bij de garage ofzo?
Hopelijk werkt het want ik vind het nog een fel lichtje. Dinsdag ga ik eens tot aan de garage rijden.
thx
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

kan je allemaal zelf in principe, er zit zoals Mark zegt een kastje op de linker veerpoot.

Door de pin in een een bepaalde poort te zetten reset je de boel, door de boel in poort 3 te zetten lees je onder andere de ECU uit.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dan moet hij wel precies weten hoe het werkt en de storingscodes weten. Anders wordt het toch een bezoek aan de garage.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Timen
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
Locatie: Vaassen
Contacteer:

Wanneer je een van de accupolen losneemt en even een verbinding maakt met de andere dan heb je de zaak meteen gereset. (voor het goede begrip 1 pool dus niet op de accu)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je voortaan een elektische sensor, zoals Lambda, LMM etc. loskoppelt altijd eerst de min pool v.d. accu loskoppelen en minimaal 10sec. wachten. Dat is veiliger voor de ecu en de sensoren en jezelf omdat je dan nooit kortsluiting kan maken en je hoeft de boel daarna niet te resetten.
Timen
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
Locatie: Vaassen
Contacteer:

Iroll schreef:Als je voortaan een elektische sensor, zoals Lambda, LMM etc. loskoppelt altijd eerst de min pool v.d. accu loskoppelen en minimaal 10sec. wachten. Dat is veiliger voor de ecu en de sensoren en jezelf omdat je dan nooit kortsluiting kan maken en je hoeft de boel daarna niet te resetten.
Die 10 sec wil ik zelfs niet wachten. Als je de polen kortsluit dan wordt de ecu spanningsloos. Kun je zonder gevaar doen het zijn een paar elec. condensatoren die ontladen worden die normaal de spannings vasthouden.
FGizmoS
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 01.06.2010 - 10:30
Locatie: Lauwe

Gewoon de min pool loskoppelen van de accu en die tegen de pluspool leggen dat nog op de borm zit ofzo? Of alle 2 loskoppelen en tegen elkaar houden?
Bij elke bmw wil ik de boel resetten met een simpel kabeltje met zekering tussen maar in het volvo gebeuren ben ik nog niet zo thuis. Ik zal me er eens in verdiepen. Het zal wel ergens beschreven staan denk ik hoe en wat er allemaal kan en mag gebeuren.
Bedankt voor de antwoorden en een gelukkig nieuwjaar allemaal.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik zou voor de voorgeschreven en veiligste manier kiezen om de ecu te resetten. Gewoon minpool accu los en wacht een paar minuten voordat je de minpool weer aansluit. Dan weet je zeker dat je geen condensator of iets anderszins opblaast.
Je kan de ecu ook resetten via OBD, maar dan moet je even een manual opsporen.
FGizmoS
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 01.06.2010 - 10:30
Locatie: Lauwe

Als het vanavond niet te laat word zal ik het nog eens proberen. Volgende stap is wat kietelen want kben daarstraks gekilled geweest door mijn ouden golf 2 td. Dat ding gaat ook nog steeds als de brandweer en dat gaat me niet.
nuja Ik ben blij dat ik zovlug antwoorden kreeg.
Gebruikersavatar
crosskabouter
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04.04.2010 - 21:44
Locatie: Roosendaal

Iroll schreef:Ik zou voor de voorgeschreven en veiligste manier kiezen om de ecu te resetten. Gewoon minpool accu los en wacht een paar minuten voordat je de minpool weer aansluit. Dan weet je zeker dat je geen condensator of iets anderszins opblaast.
Je kan de ecu ook resetten via OBD, maar dan moet je even een manual opsporen.
Dat heb ik inderdaad laatst ook gedaan, op advies van een medeforummer: lampje blijft sindsdien uit.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Geweldig advies ... NOT.

Wat was er nu aan de hand? Geen idee zeker?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zolang het lampje uit blijft, vind ik de oorzaak niet zo interessant...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
crosskabouter
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04.04.2010 - 21:44
Locatie: Roosendaal

Dus wel hoor, Mark.
Oorzaak bij mij was, dat ik de motor even had laten lopen met de turboslang los. Vandaar dat het lampje ging branden; min-pool los; 10min wachten; min-pool vast; lampje uit.
@Oceanracer: Ben ik dus niet met je eens :wink:
Jagen doe je in het bos...
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Geeft niks hoor. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Oh, en alleen de eerste 940's hadden het OBD gebeuren onder de motorkap: later zit er een stekkeraansluiting in je armsteun-kastje. Onderin zit een klepje dat je met een schroevendraaier
moet verwijderen. Die kun je dus niet zelf uitlezen, tenzij je een testkastje hebt zoals ik: ooit aangeschaft bij de V700 vereniging, waar iemand die dingen zelf maakte.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
FGizmoS
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 01.06.2010 - 10:30
Locatie: Lauwe

Ik had dus de lmm losgekoppeld en motor nadien gestart zonder lmm. Dat gaat niet zo super goed hoor. Het ding gereset en het lampje blijft uit.
Dat vind ik helemaal ok.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”