Motor service vereist bij koud weer

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

Hallo,

Graag even jullie hulp bij het volgende probleem.

Nu het weer kouder is geworden heb ik regelmatig een storingsmelding.
In het display verschijnt dan 'motor service vereist'. De auto rijdt dan ook anders. Bij het loslaten van het gas schokt de auto nogal (noodloop?).

De melding verschijnt alleen als de auto koud is en bij koud weer. Ongeveer van een graad of 2 boven nul en kouder. Meestal verschijnt de melding na een meter of 50 rijden, maar soms verschijnt de melding al zodra ik de auto op contact zet. Dus zelfs voordat ik de auto gestart heb.

Na het herstarten (of opnieuw op contact zetten) van de motor is de melding meteen weg en deze verschijnt zelden opnieuw tijdens de rit.

Ik heb het idee dat, hoe kouder het is hoe eerder ik de melding krijg.
Starten van de motor geeft geen enkel probleem en duurt ook niet langer dan normaal.

Heeft iemand misschien een idee waar deze melding vandaan kan komen? Ik snap dat uitlezen mij verder zou kunnen helpen, maar dit is lastig omdat de auto dan ook echt een nacht van te voren al bij de garage moet staan. Vandaar dat ik eerst het zo even probeer.

Alvast bedankt voor jullie reacties
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
chris2
3rd Gear member
Berichten: 477
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Zie 198pk in je onderschrift, rica tuning? zit ook te denken aan die 198 pk upgrade, bevalt deze goed en zonder problemen voor de bak/koppeling.

PM me ff oké, vervuilt je topic anders ;)
Verder met je vraag kan ik je helaas niet helpen.
Volvo XC90 D5 2017 inscription
Gebruikersavatar
Meeus
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57

bobines en bougies levenstijd? miss vervangen.
Begon ook in de winter, mijn liep raar en viel uit omdat die 2 op waren.
En ook na dat hij wat warm was was het in orde en ging het normaal.

probeer eens om de wagen "voor te verwarmen" zoals bij een oude diesel.
dat hielp bij mij toen dat die opwarmen en liep hij terug normaal.
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";
Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Bougies? Bobines? In een diesel?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

FrankS60 schreef:Bougies? Bobines? In een diesel?
Ja Frank, dat wist je nog niet! Maar in Belgie zijn die geleverd als special edition! :lol:
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

Haha, hij heeft het altijd goed zonder bobines en bougies gedaan...

Maar even zonder gekheid. Ik wacht altijd totdat het lampje van de gloeispiralen uit is voordat ik de auto start. Daarnaast krijg ik de melding soms al voordat ik de auto start, dus zodra ik de sleutel op contact draai verschijnt de melding dan al.
Lijkt mij niet dat dit met de gloeispiralen te maken kan hebben.

Zijn er nog mensen met andere ideeën?
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Een sensor buiten limieten? Druksensor/tempsensor ofzo? Toch echt even uit laten lezen...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Meeus
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57

ja F* it had dat niet gezien, dacht dat ze allemaal met benzine reden in NL

Nuja i'm out of juice :P
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

FrankS60 schreef:Een sensor buiten limieten? Druksensor/tempsensor ofzo? Toch echt even uit laten lezen...
Ja, uitlezen is de oplossing om er achter te komen. Vraag me alleen af of de storingscode opgeslagen wordt. Omdat de melding wel meteen verdwijnt zodra de auto van contact gehaald wordt.

Dat zou betekenen dat ik s'ochtends als de auto de storing geeft meteen naar een garage moet rijden en moet laten uitlezen.

Had een beetje verwacht dat er hier vast wel meer mensen waren die een soortgelijk geval tijdens dit koude weer tegengekomen zijn. De problemen die ik tot nu toe gehad heb waren nooit uniek.
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Ik heb alleen problemen met inhouden en stoten met koud weer.....niet met een melding.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Meeus
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57

is het uitlezen in Nederland dan zo duur?
Hier kost dat 25€ bij de dealer..

Als men wagen ziek word dan ga k ermee naar de dealer dan zingt hij wat er mis is.
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";
Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Meeus schreef:is het uitlezen in Nederland dan zo duur?
Hier kost dat 25€ bij de dealer..

Als men wagen ziek word dan ga k ermee naar de dealer dan zingt hij wat er mis is.
Opera mag ik hopen?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Meeus
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57

eerder een eurolied da het me geld kost..

"Money money moneeeyyy fix me!" da hoor k de volvo dan zeggen.
Natuurlijk happy to oblige ;)
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";
Afbeelding
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

Iroll schreef:
FrankS60 schreef:Bougies? Bobines? In een diesel?
Ja Frank, dat wist je nog niet! Maar in Belgie zijn die geleverd als special edition! :lol:
Doosje bougievonkjes kopen en een blikske compressiepoeder.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

Meeus schreef:is het uitlezen in Nederland dan zo duur?
Hier kost dat 25€ bij de dealer..
Zou zo niet weten hoeveel uitlezen hier kost. Denk eigenlijk wel duurder dan €25. Maar als ik via het forum erachter kan komen wat er aan de hand kan zijn dan doe ik dat liever uiteraard.
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

Even een update na bijna een jaar.

Na het einde van de winterperiode begin 2012 heb ik nooit meer last gehad van de melding 'motor service vereist'. Ik heb daarom ook niet meer de moeite genomen om eventuele foutcodes te laten uitlezen.

Nu het weer kouder is geworden komt de melding weer terug. Ook heb ik het idee dat de melding nu vaker verschijnt dan vorig jaar.

Mijn vraag is nu of deze melding ook opgeslagen wordt in het geheugen? Voordat ik een afspraak bij de garage maak wil ik wel graag weten of dit nut heeft. Ik heb namelijk ook in andere topics gelezen dat deze melding niet altijd storingscodes oplevert die ook opgeslagen worden.

Het gaat dus om de melding 'Motor service vereist'. Deze melding verschijnt uitsluiten bij koud weer (ongeveer vanaf 2 graden en kouder).
Er verschijnt alleen een melding en er gaat dus geen rood of oranje driehoekje branden. Lijkt dus geen ernstige melding te zijn.

Als er nog mensen zijn die suggesties hebben over deze melding in combinatie met koud weer dan hou ik me uiteraard aanbevolen.

Alvast bedankt.
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Wanneer je oliepeil te "hoog" is verschijnt deze melding ook. Pas gewisseld en/of bijgevuld tot 100%? Vullen tot 70% is het maximum. Ach, er kan van alles aan de hand zijn. Toch maar uit laten lezen denk ik...
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

zet je auto maar eens terug naar de orginele 163 pk!
met het koude weer geeft er een sensor een waarde die net buiten het bereik van de ECU valt,met als gevolg deze melding.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Dexter
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 20.02.2008 - 21:05
Locatie: Kollum

mad schreef:Wanneer je oliepeil te "hoog" is verschijnt deze melding ook. Pas gewisseld en/of bijgevuld tot 100%? Vullen tot 70% is het maximum. Ach, er kan van alles aan de hand zijn. Toch maar uit laten lezen denk ik...
Ik heb wel onlangs olie gewisseld. Maar het peil staat netjes tussen min en max. Ook had ik ditzelfde probleem al voordat ik de oliewissel heb gedaan. Dus lijkt me niet een olieprobleem.
toppertje schreef:zet je auto maar eens terug naar de orginele 163 pk!
met het koude weer geeft er een sensor een waarde die net buiten het bereik van de ECU valt,met als gevolg deze melding.
Zolang ik de auto heb is deze al getuned geweest. Pas sinds vorig jaar problemen gekregen met deze melding. Heb dus niet het idee dat de tuning hier mee te maken heeft.
Een sensor zou natuurlijk altijd kunnen. Maar is het niet zo dat een sensor kapot is of niet kapot is? Of kan een sensor langzaam 'slechter' worden?

Vraag me alleen nog steeds af of deze melding wel opgeslagen wordt in het geheugen. Iemand die daar uitsluitsel over kan geven?

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.
Volvo V60 T8 R-Design MY 2020
Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY 2015
Volvo S60 2.4D, 198 pK, zwart, bj.:08-2002
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

het zou kunnen te maken hebben met een lek in het hoge druk turbosysteem. Intercooler, buizen, etc. Kouder weer, hogere laaddruk en dus groter kans op lekkage.
De storing blijft bijna zeker opgeslagen.

gr
Nick
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”