Stationar SOMS meer toeren

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Siebert
3rd Gear member
Berichten: 271
Lid geworden op: 29.11.2004 - 19:39
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Mijn 2.3lpt 940 uit 96 loopt over het algemeen perfect trillings- en geruisloos zo'n 800rpm bij stationair.de laatste tijd gebeurt het wel eens na een stuk van zo'n 20 km. snelweg kruisen dat hij wat hoger in de toeren blijft bij gas los, met als gevolg dat de automaat erg laat terug schakelt. Bij stilstand draait de motor dan zo'n 1200rpm. Bij thuiskomst uitzetten. Als ik de auto na een korte periode weer pak is er weer niks aan de hand. Wat zou dit kunnen zijn?
XC90 T6, 2003 • 940 2.3ic Malmö estate, 1996, 416.000+
Automaat • V40 1.8
• Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Denk dat je het best kan beginnen met storingen uitlezen.

http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Volvo-Sverige
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 04.10.2007 - 18:02
Locatie: Maastricht/Oss

Bij mijn 940 2,3 uit 1990 is ongeveer hetzelfde weleens het geval geweest. Het schoonmaken van het gasklephuis heeft dat volledig verholpen.
1978 264TE ";de Limo";
1990 940GL ";de 940";
1991 960 ";de Witte";
2004 C70 Cabrio ";de Cabrio";
2005 XC90 D5 ";de Tractor";
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

De CIS klep regelt het stationair-toerental. Als je die schoonmaakt is het probleem zeer waarschinlijk over. Je kunt hem vinden aan de slang die voor je gasklep afbuigt naar beneden.

(de computer regelt 500 t/min af en de CIS klep zorgt ervoor dat het 800 t/min wordt)

@Arjan: dan moet je wel eerst een uitleeskastje hebben! Heb ik via iemand van de V700 vereniging die ze maakt voor rond de 30 euro.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Als hij bij de linker veerschotel een kastje heeft zitten kan je hem zelf uitlezen. Aan dit kastje zit eeb draadje die je in een poorjte moet zetten en dan door het ledje de code kan uitlezen. Elk poortje is voor een ander systeem van de auto. Poortje 1 is voor de automaat en geloof poort 6 is coor de ecu.

Uitlezen is binnen een minuut gedaan en je weet dan vaak welke richting je moet zoeken.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Een 1996 940 heeft dat niet, die heeft een stekkeraansluiting onderin het kastje van de middenarmsteun hoor.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Niet aan gedacht. Dan zul je idd een uitleeskastje moeten hebben. Of even langs de dealer om uit te laten lezen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”