Nieuwe S40 en wat kleine probleempjes

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
rik1
Starter

Beste Volvo rijders,

Na een aantal maanden een 440 gereden te hebben heb ik toch maar besloten om over te stappen om een S40 omdat dit toch net wat luxer en fijner rijd.
Nu heb ik inmiddels een S40 uit 97 gekocht met wel te verstaan 450.000km op de teller! De auto is wel altijd dealer onderhouden en ook het boekje is netjes afgestempeld.
Hij rijdt echt super maar nu heb ik wat probleempjes...

De motor komt eigenlijk nooit op temperatuur en op de snelweg is de meter helemaal naar beneden bij het onderste streepje. Als ik de motor stationair laat lopen dan loopt de temperatuur na een aantal minuten wel op.
Nu ga ik er dus vanuit dat de thermostaat zijn beste tijd heeft gehad?
Is dit makkelijk zelf te vervangen?

Nu is het ook zo dat vanavond het lambda lampje begon te branden op een 80 weg en de temperatuur meter was ook helemaal beneden.
Zou dit lampje mischien kunnen branden doordat de thermostaat kapot is in combinatie met het enorm koude weer?

Verder rijdt de auto echt heel erg lekker vergeleken met mijn oude 440 en ben er erg blij mee.
Graag zou ik nog even willen weten of de 950euro die ik ervoor betaald heb een schappelijke prijs is?

Alvast bedankt allemaal...:)
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Voor auto's met deze KM-stand en prijs geldt slechts: God zegen de greep.

Heb je mazzel, dan ben je spekkoper, heb je pech loop je er op leeg of je gooit hem weg en haalt een andere. Zie het als een hobby-project :wink:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Iroll
6th Gear member

Als de kachel ook niet echt warm wordt dan de thermostaat vervangen. Dat kost je de kop niet en is makkelijk zelf te vervangen. Hooguit 30 minuten werk met bijvullen van de koelvloeistof en ontluchten mee gerekend.
Lambda even aankijken, gaat het lampje vaker branden dan kan die stuk zijn. Nwe kost iets van €125 schat ik.
FrankS60
5th Gear member

Zou er voorlopig op rekenen dat die lambda komt doordat de motor nooit op temperatuur komt.

Nummer 3 (in blauwe hokje) is de thermostaat zelf. Heb maar even de 1.8 benzine genomen, wist niet welke je hebt. Post dat anders even, kijk ik of het (significant) anders is.

afbeelding copyright Volvo AB
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
rik1
Starter

bedankt voor jullie reacties.
Het gaat inderdaad om een 1.8i.
Ik zal morgen even kijken of ik ergens een thermostaat op de kop kan tikken en zal dan even laten weten of het gelukt is.
Het lampje heeft de hele dag niet meer gebrand totdat ik zostraks weer op hetzelfde stukje reed en pats hij ging weer aan dus even auto stil gezet en opnieuw gestart en hij was weer uit.

Iemand trouwens nog een adresje waar ik een blokjes grille kan vinden en eventueel achterspoiler en armsteun?

:D
Bart Giesen
5th Gear member

Armsteun word niet meer geleverd als accessoire. Dus dat word een ritje naar de sloop (Rima in Druten b.v., of Elferink in Enter).

Grille en spoiler idem.
Morgenstond
5th Gear member

Voor een blokjesgrille en spoiler mag je achter in de rij aansluiten :wink:

En een armsteun in een phase I is nou niet je van het zeg maar, niet echt comfortabel :)
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
480classic
2nd Gear member
Contacteer:

100% zeker de thermostaat,ik had precies hetzelfde euvel bij aankoop van mijn volvo v40.Kan je makkelijk zelf doen.Stelt niets voor.
Je meter zal dan op de helft komen te staan zoals het hoort lekker warm plus je brandstof vebruik zal verbeteren in positieve zin natuurlijk.
rik1
Starter

Ik heb inmiddels de thermostaat gekocht en weet waar de thermostaat zit.
Moet ik nu eerst alle koelvloeistof weg laten lopen of kan ik de boel gewoon loshalen? Lijkt mij toch dat het eruit begint te lopen?
rik1
Starter

ik heb de thermostaat er nu uit en hij ziet er wel iets anders uit dan de nieuwe die ik heb gekregen? Wel dezelfde formaten alleen iets anders.. is dit een probleem? en zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten bij het monteren? Ik las iets over een balletje maar ik heb geen balletje kunnen vinden..
480classic
2nd Gear member
Contacteer:

Wordt even lid van : volvo40forum.nl
onder de link
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =34&t=1719
Staat beschreven hoe vernieuwen van de thermostaat.Met foto's!!!
Koelvloeistof hoef je echt niet eerst weg te laten lopen.Mag wel.
Ververs dan het hele circuit.
Succes.

Ps: thermostaat is gewoon 1 enkel potje laat maar zeggen.
vergeet niet die rubbere ring om de rand van het potje rondom netjes te plaatsen daarna plaatsen.Deksel erop de 2 bouten erin aandraaien en klaar is kees.
Koelvloeistof weer aanvullen.Desnoods even in de rubberen slangen knijpen om de boel weer op druk te zetten.
General
3rd Gear member
Contacteer:

rik1 schreef:De motor komt eigenlijk nooit op temperatuur en op de snelweg is de meter helemaal naar beneden bij het onderste streepje. Als ik de motor stationair laat lopen dan loopt de temperatuur na een aantal minuten wel op.
Ondanks de vorige adviezen (en je huidige werkzaamheden) vermoed ik een lekke koppakking!

De reden hiervoor:
Ik heb precies dezelfde symptomen en verdacht ook de warmtewisselaar, maar nu ontdekte ik dat er overdruk in het koelsysteem ontstond bij draaiende motor. (de slangen werden hard)
Conclusie: Lekke koppakking!
Duur grapje (900,-), maar ja... daarna kan ie weer 5 ton mee :wink:
Afbeelding
_________";Some people and performances are beyond words";________
MarioC70
6th Gear member

General schreef:
rik1 schreef:De motor komt eigenlijk nooit op temperatuur en op de snelweg is de meter helemaal naar beneden bij het onderste streepje. Als ik de motor stationair laat lopen dan loopt de temperatuur na een aantal minuten wel op.
Ondanks de vorige adviezen (en je huidige werkzaamheden) vermoed ik een lekke koppakking!

De reden hiervoor:
Ik heb precies dezelfde symptomen en verdacht ook de warmtewisselaar, maar nu ontdekte ik dat er overdruk in het koelsysteem ontstond bij draaiende motor. (de slangen werden hard)
Conclusie: Lekke koppakking!
Duur grapje (900,-), maar ja... daarna kan ie weer 5 ton mee :wink:
Wel een erg snelle conclusie dit,je zou eerst is de thermosstaat kunnen vervangen en wat betreft de slangen die hard worden,dat hoort zo,er heerst een overdruk in een gesloten koelsysteem,een lekke koppakking komt ook maar zeer zelden voor bij een oud type S en V 40
FrankS60
5th Gear member

Ja een (ietwat) hardere slang is inderdaad normaal. Als hij keihard wordt is het natuurlijk niet goed maar je voelt het zeker aan de druk/hardhei vd slang wanneer de motor draait.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
General
3rd Gear member
Contacteer:

Ik was inderdaad te voorbarig...
Het bleek dat er in het verre verleden door de vorige eigenaar een zgn PIL in de koelvloeistof was geworpen om een lekkage tegen te gaan.
De gehele waterpomp was van binnen verstopt door deze slurrie.
Afbeelding
_________";Some people and performances are beyond words";________
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”