Startprobleem V70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
CoV70
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.01.2012 - 19:18

Onze V70 2.4 140 pk uit 1998 rijden we als tweede auto. We rijden er niet veel kilometers mee, en meestal dan kortere ritten.

Al vanaf de aankoop bij de dealer heeft de V70 jammer genoeg een vreemd mankement. In de koude maanden wil de auto na enkele dagen stil gestaan te hebben vaak niet meer starten: de accu is dan 'leeg'. Starten lukt alleen met een hulpaccu en kabels. Dan start-ie overigens meteen en zonder mankeren.

De dealer heeft er tot twee keer toe een nieuwe accu in gezet, van de zwaarste soort. Loste helaas niks op, probleem blijft. Alle 'apparaten' staan standaard uit: airco, licht, stoelverwarming, etc.. Ook dat helpt niet.

Twee maanden geleden een week lang bij een kennis aan de diagnose. Geen resultaat: lekstroom zelfs lager dan verwacht.
Enige advies dat iedereen steeds geeft: vaker rijden en genoeg lange afstanden rijden zodat de accu bij kan laden.

Maar dat is wel wat vreemd: in de zomer hebben we dit probleem hoogst zelden, maar in najaar en winter om de haverklap.

Iemand een gouden tip wat er aan de hand zou kunnen zijn en wat de oplossing is? Want nu de betrouwbaarheid van de auto terugloopt, neemt het plezier ook af. En dat willen we graag keren.
Gebruikersavatar
ronniejansen
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 02.12.2011 - 15:14
Locatie: emmen

in de zomer heeft een accu minder te leiden dan in het najaar en in de winter bij koudere tempraturen

dus ja ik kan mij ook alleen aansluiten bij het advies van veel en lange afstanden rijden

en ja een auto gerbruikt nu eenmaal stroom als die uit staat denk maar aan het alarm dat aanstaat en je klokje die ook door loopt

het zijn kleine dingen maar als je de auto voor kleine kortje stukje gebruikt dan verbruikt die bij het starten meer stroom dan hij weer oplaad na dat korte stukje en ja bij volvo branden ook altijd de lampen

kan je zo niet verder helpen gr Ronnie
volvo v70 2.5t 1997
320000km op de teller
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Ik neem aan dat de dynamo gecontroleerd is en wat er nog meer in het laadcircuit zit, maar dit komt me niet normaal voor. Wij laten regelmatig een van de twee Volvo's een week of twee staan, ook 's winters, en gebruiken ze vaak voor korte ritten - nooit een probleem gehad. Als de auto in de garage staat zou je een druppellader kunnen gebruiken, dan weet je zeker dat de accu nooit leeg is. Helemaal leeg gaan is trouwens voor de meeste accu's erg slecht voorzover ik weet.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Je zou ook eens kunnen proberen de auto met de sleutel op slot te doen (dan blijft het alarm uit). Misschien dat dat helpt.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
b.p
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 20.02.2005 - 13:52
Locatie: (omgeving) hoorn

Kijk hier eens misschien kan je er wat mee


http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 201.0.html
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Heb je de laadspanning op de accupolen bij stationair ook gemeten? Die moet ergens tussen de 13,8v en 14,5v zitten. En wat was de lekstroom die er gemeten is? 0,05amp is zo'n beetje de grens, dan verlies je in 100 uur stilstand al 5 ampere van de accucapaciteit. En als het dan koud weer is dan kan je al in de problemen komen omdat de accu bij vriesweer maar de helft van zijn capaciteit heeft. En verder even goed de accukabels helemaal nakijken op corrossie, breuk en anderszins slechte verbindingen. Vooral de verbinding op de startmotor checken.
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

b.p schreef:Kijk hier eens misschien kan je er wat mee


http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 201.0.html
Da's veel goeie informatie - (bijna) defecte accu-kabels en klemmen komt dus vaak voor.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
Bombina
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
Locatie: Utrecht

Dank, waardevolle info.
Zou ook zo maar eens bij mijn V70 het geval kunnen zijn, want beschreven klachten herken ik inderdaad.
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
CoV70
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.01.2012 - 19:18

Hartelijk dank, beste mede-Volvo'ers, voor de reacties en suggesties.
De dynamo, laadcircuit etc. is in het verleden al een paar keer nagelopen, maar zonder resultaat.

Die tip over vervanging van de accuklemmen en bekabeling is inderdaad waardevol: die ga ik (laten) uitvoeren!

En natuurlijk laat ik -over een tijdje...- weten of het succesvol was.

met V70 groeten,
Co
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Vorige week had ook een probleem met het starten, ik wou starten en ineens begon alles te knipperen van lichtjes en toerenteller begon te dansen...
ik heb toen beroep moeten doen op Volvo Assistance, en die hebben gewoon een hulp accu aangesloten en toen wou de wagen wel starten, maar na een tijdje doorstarten. vrijdag hadden ze dan in mn volvogarage een nieuwe batterij gestoken en de gloeibougies nagekeken, er is 1 kapot van de 5 (diesel), ze zeggen me dat met nieuwe batterij en 4 overige bougies het geen probleem kan zijn om te starten, doch het was hier -8 à -9 °C, en het was starten met 10seconden ong. doorstarten bij. In de garage wouden ze de bougies nog niet vervangen omdat dit een zware kost is, omdat dan de cilinderkop... er af moet. Nu vraag ik me af of ik ze best laat verangen als ik mijn riemen moet laten vervangen.
Alvast bedankt,
Stijn D.C.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

belgian-tsm schreef:Vorige week had ook een probleem met het starten, ik wou starten en ineens begon alles te knipperen van lichtjes en toerenteller begon te dansen...
ik heb toen beroep moeten doen op Volvo Assistance, en die hebben gewoon een hulp accu aangesloten en toen wou de wagen wel starten, maar na een tijdje doorstarten. vrijdag hadden ze dan in mn volvogarage een nieuwe batterij gestoken en de gloeibougies nagekeken, er is 1 kapot van de 5 (diesel), ze zeggen me dat met nieuwe batterij en 4 overige bougies het geen probleem kan zijn om te starten, doch het was hier -8 à -9 °C, en het was starten met 10seconden ong. doorstarten bij. In de garage wouden ze de bougies nog niet vervangen omdat dit een zware kost is, omdat dan de cilinderkop... er af moet. Nu vraag ik me af of ik ze best laat verangen als ik mijn riemen moet laten vervangen.
Alvast bedankt,
Stijn D.C.

Ik weet niet wat voor garage je hebt,maar een cilinderkop demonteren om gloeibougies te vervangen,daar heb ik nog niet eerder van gehoord.
Ga is naar een echte garage,of je hebt het verkeerd begrepen,dat kan ook nog.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Het is nogtans een erkend dealer, de bogie die kapot is draaid rond ofzoiets, daarmee dat het iets gecompliceerder ligt, ze willen me niet onnodig met kosten opzadelen.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Dolgedraaide schroefdraad, willen ze er waarschijnlijk een nieuwe schroefdraad (helicoil?) in zetten.

Weet niet wat voor blok je hebt, maar misschien is een nieuwe kop er zelf op zetten goedkoper dan de arbeidsuren van de dealer.
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Tdi blok, benzine blok heeft bij mijn weten geen gloeibougies :P
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Het is een 2,5 TDI 103kw, maar snap niet waarom daar een nieuwe kop opmoet gewoon voor enkel bougies.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ze kunnen de schroefdraad toch repareren?
Er zijn van Volvo speciale setjes voor om dat te doen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”