Heren,
Sinds vandaag ben ik eigenaar van een hele mooie S60 2.4t uit 2002 met slechts 114.000km. Veel leuke opties als vol-leder, dolby-surround, stoelverwarming, automatisch dimmende binnenspiegel etc. Voorheen altijd Saab rijder geweest en nu toch de overstap geweest naar dat andere mooie Zweedse merk.
Het enige wat mij opvalt is dat er een vervelend hoog tooning geluid te horen is binnen in, wat oploopt met de toeren van de motor. Het lijkt nog het meeste op een pieperige ventilator en ik kan maar moeilijk zeggen waar het geluid nu vandaan lijkt te komen.
Radio en/of ACC aan of uit maakt niks uit. Wel wordt het geluid zwaarder op het moment dat ik alle stroomverbruikers aanzet (alle verlichting aan, achterruitverwarming etc.)
De garage heeft bij aflevering de multiriem, distributieriem en de vrijloop van de dynamo vervangen. Gezien de symptomen vermoed ik eigenlijk dat het geluid van de dynamo komt, als ik echter de motorkap open lijkt het daar perfect stil te zijn, terwijl het in de auto heel duidelijk hoorbaar is.
Iemand suggesties waar ik het moet zoeken? Alvast bedankt!
Fluitend, gierend geluid S60 2.4t
-
- 2nd Gear member
Hoi Marcel,
Bedankt voor je reactie. Ik ben net bij de Volvo dealer langsgeweest, die hebben de dynamo getest en daar schijnt niks mis mee te zijn. Volgens de monteur was het een elektronisch onderdeel dat dat geluid maakte op de toeren van de motor. Voor mijn gevoel komt het vanachter het ACC paneel vandaan.
Als de auto stationair draait is de dynamo stil als je oor erbij houd, echter in de auto is de fluittoon wel degelijk nog te horen.
Welk onderdeel het was, en wat er aan gedaan kan worden bleef helaas onbeantwoord. Dus eigenlijk moest ik er maar mee leren leven. Nu kan ik de radio wel hard aan zetten maar ik kan mij toch niet echt voorstellen dat Volvo het zo heeft bedoeld?
Alvast bedankt!
Bedankt voor je reactie. Ik ben net bij de Volvo dealer langsgeweest, die hebben de dynamo getest en daar schijnt niks mis mee te zijn. Volgens de monteur was het een elektronisch onderdeel dat dat geluid maakte op de toeren van de motor. Voor mijn gevoel komt het vanachter het ACC paneel vandaan.
Als de auto stationair draait is de dynamo stil als je oor erbij houd, echter in de auto is de fluittoon wel degelijk nog te horen.
Welk onderdeel het was, en wat er aan gedaan kan worden bleef helaas onbeantwoord. Dus eigenlijk moest ik er maar mee leren leven. Nu kan ik de radio wel hard aan zetten maar ik kan mij toch niet echt voorstellen dat Volvo het zo heeft bedoeld?
Alvast bedankt!
-
- 2nd Gear member
Ze zijn een half uur met de auto bezig geweest en hebben geconcludeerd dat het an-sich oké moest zijn, hoewel zij ook wel het geluid hoorden. Foutcodes heb ik niks over gehoord, auto rijdt ook goed en alles functioneert verder.
Ik ben een nieuwe Volvo rijder, dus weet nog niet hoe ik de ACC en radio kan loshalen. VIDA krijg ik ook niet aan de praat (64 bit systeem en afwijkende beeldresolutie op mijn laptop). Iemand hulp?
Ik ben een nieuwe Volvo rijder, dus weet nog niet hoe ik de ACC en radio kan loshalen. VIDA krijg ik ook niet aan de praat (64 bit systeem en afwijkende beeldresolutie op mijn laptop). Iemand hulp?

-
- 6th Gear member
dat is denk ik het airco luchtkwaliteits motorje dat je hoort,voorzichtig schoonblazen helpt meestal wel,er zit bij de kachelbediening een klein roostertje daar zit hij achter..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
Hoi Mario,
Goede suggestie, dank daarvoor. Er zit inderdaad de nodige stof in het roostertje. Zou dat motortje dan zo meelopen op het toerental van de motor? Kan ik als ik het ACC paneel verwijder ook het ventilatortje eruit halen? Moet deze er in blijven of maakt het ook niet uit als ik deze in zijn geheel verwijder? Alvast bedankt!
Goede suggestie, dank daarvoor. Er zit inderdaad de nodige stof in het roostertje. Zou dat motortje dan zo meelopen op het toerental van de motor? Kan ik als ik het ACC paneel verwijder ook het ventilatortje eruit halen? Moet deze er in blijven of maakt het ook niet uit als ik deze in zijn geheel verwijder? Alvast bedankt!
-
- 2nd Gear member
Demonteren van het ACC ventilatortje heeft geen effect op het geluid gehad, helaas. Deze was wel sterk vervuild dus maar even een goede schoonmaakbeurt gegeven en in de WD40 gezet. ACC lijkt nu wat sneller te reageren op temperatuurswisselingen in de auto (even de deur open).
Geluid is en blijft wel heel irritant, zelfs met de radio aan hoor je het er door heen, zou de montage van een trekhaak hier nog mee te maken kunnen hebben?
Tijdens de proefrit heb ik niks gemerkt, bij aflevering heeft de auto distributiewissel gehad, multiriem, bougies, vrijloop van de dynamo en montage van een trekhaak. Sindsdien zit het geluid er in.
Heeft de importeur misschien een technische dienst waar ik met mijn probleem terecht kan?
Geluid is en blijft wel heel irritant, zelfs met de radio aan hoor je het er door heen, zou de montage van een trekhaak hier nog mee te maken kunnen hebben?
Tijdens de proefrit heb ik niks gemerkt, bij aflevering heeft de auto distributiewissel gehad, multiriem, bougies, vrijloop van de dynamo en montage van een trekhaak. Sindsdien zit het geluid er in.
Heeft de importeur misschien een technische dienst waar ik met mijn probleem terecht kan?
Dat weet je nooit, ik ga uit van niet. Waarschijnlijk zijn de batterijen gaan lekken in de hoorn.RoninS60 schreef:De boordcomputer zegt ook nog dat Alarm service vereist is, heeft waarschijnlijk te maken met de sirene denk ik. Zou dit er nog mee te maken kunnen hebben?
Daardoor kortsluiting op de printplaat. Uitsluiten is denk ik hier wel van toepassing, moet toch vervangen worden.
Uit ervaring weet ik dat een ETM (gasklephuis) ook wel eens wil gaan piepen. Gereviseerde of niet juiste software.
Heb je garantie?
Bij een Volvo-dealer?
-
- 2nd Gear member
Ik heb de auto gekocht bij Volvo Broekhuis in Groningen, zonder garantie. Wel met compleet Volvo onderhoud. Ik heb wel vertrouwen in garage en auto, vandaar dat ik geen garantie heb genomen.
Ging jou ETM ook piepen aan de hand van het motortoerental? Ik heb de complete onderhoudshistorie van de auto en er is in het verleden nooit iets aan de ETM gebeurd.
Weet iemand hoe je bij een S60 bij de sirene kan komen en of ik deze zomaar kan afkoppelen? Alvast bedankt!
Ging jou ETM ook piepen aan de hand van het motortoerental? Ik heb de complete onderhoudshistorie van de auto en er is in het verleden nooit iets aan de ETM gebeurd.
Weet iemand hoe je bij een S60 bij de sirene kan komen en of ik deze zomaar kan afkoppelen? Alvast bedankt!
- EVV
- 5th Gear member
Afkoppelen om een nieuwe te plaatsen? Ja dat kan. Lees hier maar eens: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=38459
Als het de ETM is moet Broekhuis dit nmm gewoon oplossen, ik begrijp dat deze nog nooit is vervangen (met een gele sticker is originele). Het is bekend probleem. Maarja jij hebt je garantie afgekocht, hoewel dit volgens het burgelijk wetboek eigenlijk niet kan. Ze blijven namelijk verantwoordelijk om een goed product af te leveren. Nu is de vraag of piepen daar onder valt.
Tik maar eens ETM in bij Zoek, dagje lezen en je weet alles.....
Als het de ETM is moet Broekhuis dit nmm gewoon oplossen, ik begrijp dat deze nog nooit is vervangen (met een gele sticker is originele). Het is bekend probleem. Maarja jij hebt je garantie afgekocht, hoewel dit volgens het burgelijk wetboek eigenlijk niet kan. Ze blijven namelijk verantwoordelijk om een goed product af te leveren. Nu is de vraag of piepen daar onder valt.
Tik maar eens ETM in bij Zoek, dagje lezen en je weet alles.....
-
- 2nd Gear member
Fijn forum! Bedankt wederom voor de reacties, ik ben nog niet zo thuis in Volvo's dus moet nog veel vragen. Zoekoptie gebruik ik ook, alleen vind ik niet zoveel relevante resultaten..
Valt mij nog tegen hoeveel werk het is om die sirene eruit te krijgen. Zou ik anders ook in eerste instantie een zekering kunnen ontkoppelen om er achter te komen of het überhaupt mijn klacht veroorzaakt?
Hoe kan ik mijn ETM checken of het een Bosch of Magneti Marelli is? Mijn auto komt uit januari 2002 en heeft af en toe bij stationair wel een 'dipje' dus voor een seconde bijna willen afslaan, even de lichten laten flikkeren en weer door.
Valt mij nog tegen hoeveel werk het is om die sirene eruit te krijgen. Zou ik anders ook in eerste instantie een zekering kunnen ontkoppelen om er achter te komen of het überhaupt mijn klacht veroorzaakt?
Hoe kan ik mijn ETM checken of het een Bosch of Magneti Marelli is? Mijn auto komt uit januari 2002 en heeft af en toe bij stationair wel een 'dipje' dus voor een seconde bijna willen afslaan, even de lichten laten flikkeren en weer door.
- EVV
- 5th Gear member
Sirene valt heel erg mee, die heb je binnen een uur vervangen door een nieuwe. Wel bij de dealer het startpakket alarm halen, daar zit alles in wat nodig is en is goedkoper dan een losse sirene.
Volgens deze site zou je geen Marelli ETM meer moeten hebben. Helaas(in dit geval) heb je een turbo, daar zit de ETM op een lastige plek, onder het spruitstuk.
Volgens deze site zou je geen Marelli ETM meer moeten hebben. Helaas(in dit geval) heb je een turbo, daar zit de ETM op een lastige plek, onder het spruitstuk.
-
- 2nd Gear member
Ben net even bij de auto geweest, volgens mijn VIN heb ik echt een MY02, dus dan zou inderdaad mijn auto geen risico vormen voor de ETM. Dat verklaard waarschijnlijk ook waarom deze in 10 jaar tijd nog niet is vervangen.
Bedankt voor de tip over het startpakket, mijn sirene is inderdaad defect, ook maar meteen getest. Ik neem aan dat de sirene bij een S60 op dezelfde plek zit als bij een S80? Ik heb zelf geen materiaal voor het vervangen en uitboren van popnagels etc, dus daar zit even een uitdaging..
Het volgende 'mankeerd' nu aan de auto sinds de aflevering afgelopen dinsdag:
• Hoogtonig geluid in de auto, wat meeloopt met motortoerental.
• Stuurbekrachting lekt bij het reservoir, verkeerde dop?, gaat niet helemaal over schroefdraad?
• Auto trilt bij remmen vanaf >120km/h
• Linkerbuitenspiegel trilt op snelweg.
• Alarm sirene defect
Wat kan ik redelijkerwijs van de dealer hierin verwachten?
Bedankt voor de tip over het startpakket, mijn sirene is inderdaad defect, ook maar meteen getest. Ik neem aan dat de sirene bij een S60 op dezelfde plek zit als bij een S80? Ik heb zelf geen materiaal voor het vervangen en uitboren van popnagels etc, dus daar zit even een uitdaging..
Het volgende 'mankeerd' nu aan de auto sinds de aflevering afgelopen dinsdag:
• Stuurbekrachting lekt bij het reservoir, verkeerde dop?, gaat niet helemaal over schroefdraad?
• Alarm sirene defect
Ik heb ze (2002) gezien met oude ETM, dus helemaal zeker zou ik niet zijn.
Uitvoering is verschillend, dus de kenner kan het zien.
Als het de oude is kan de misschien met een spiegeltje de je andere kant kan zien van de ETM, voor de sticker.
Is er misschien een carkit ingebouwd of iets anders?
Ik heb het ook meegemaakt dat bij niet juiste gebruik van (onderbreking) stekkers iets over de speakers gaat fluiten.
Uitvoering is verschillend, dus de kenner kan het zien.
Als het de oude is kan de misschien met een spiegeltje de je andere kant kan zien van de ETM, voor de sticker.
Is er misschien een carkit ingebouwd of iets anders?
Ik heb het ook meegemaakt dat bij niet juiste gebruik van (onderbreking) stekkers iets over de speakers gaat fluiten.
Tja, dit is moeilijk, zonder garantie.RoninS60 schreef:Het volgende 'mankeerd' nu aan de auto sinds de aflevering afgelopen dinsdag:
• Alarm sirene defect
Gezien jouw opmerking over het vervangen (kennis en materiaal) van de alarmhoorn, vraag ik mij of het verstandig is geweest om hem zonder garantie te kopen.
Het blijft dat ze een goed product moeten afleveren, kromme schijven is niet goed.