Lekker veilig! Ooit wel eens een S60/V70 2000-2009 gedaan? Je doet er zeker ook een spanbandje omheen ofzo?
faalfilmpje
Voor de mensen die het liever zonder risico op zwaar letsel doen zou ik toch de methode van het loshalen van de arm adviseren. Loshalen en vastmaken van die arm kost je 10 minuten per kant + montage nieuwe veer.
En als je achterveren zo kort zijn dat ze er tussen vallen, is het volgens mij ook APK afkeur. De veer moet geklemd blijven zitten als de schokbreker volledig uitgeschoven is (auto op krik/brug).
Fotoshop gevraagd voor beeld na plaatsen verlagingskit
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Verkerk LR toch? Ik ben zelf in het bezit van een hefbrug waar de S60 met enige regelmaat op te vinden is (alles in mijn onderschrift zelf gedaan behalve Fasttech tuning), en nu zal ik niet snel zeggen dat iemand die bij de dealer werkt het niet bij het juiste eind heeft, maar dit verbaasd me wel enigszins. Heb toch uitgebreid gekeken naar de achterophanging van mijn auto, en die veer zit echt wel goed vast als alles nog vast zit behalve de schokbreker!
Schroeven jullie iets anders los oid? Welke kant haal je hem eruit? En hoe krijg je hem er dan weer recht tussen?
Schroeven jullie iets anders los oid? Welke kant haal je hem eruit? En hoe krijg je hem er dan weer recht tussen?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
We schroeven verder niets los,maar trekken de arm zover mogelijk naar beneden.
Zonder iets te mollen natuurlijk,rubbers enz.
Arm loshalen kan natuurlijk ook,maar het kan ook zonder!
Bij een V70 is het nog makkelijker.
Je kunt ook m,n klemmetjes lenen die je er voor kunt gebruiken eventueel.
Zonder iets te mollen natuurlijk,rubbers enz.
Arm loshalen kan natuurlijk ook,maar het kan ook zonder!
Bij een V70 is het nog makkelijker.
Je kunt ook m,n klemmetjes lenen die je er voor kunt gebruiken eventueel.
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Zou het best zelf willen doen, maar denk toch dat ik iemand anders laat kijken.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dit verbaast ook mij inderdaad. Als je de veer er zo uit wilt kunnen tillen moet je de draagarm heel erg ver in zijn rubbers trekken. En dan bedoel ik niet met de hand, maar met tientallen (zo niet hondertallen) kilo's. Blijft het allemaal wel heel als je dat zo doet? Gebruik je daar een heel zware spanband voor?MarioC70 schreef:We schroeven verder niets los,maar trekken de arm zover mogelijk naar beneden.
Zonder iets te mollen natuurlijk,rubbers enz.
Arm loshalen kan natuurlijk ook,maar het kan ook zonder!
Bij een V70 is het nog makkelijker.
Je kunt ook m,n klemmetjes lenen die je er voor kunt gebruiken eventueel.
Waarom is een V70 overigens makkelijker dan een S60? De ophanging (behalve de veer) is identiek.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Achterveren van een V70 zijn vaker wat minder stug dan van een S60..Je mag een keer komen kijken als je daar zin in hebt ,geen probleem.
Spanbanden gebruiken we ook niet.
Spanbanden gebruiken we ook niet.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Minder stug? Je zou juist denken dat ze stugger zijn ivm de mogelijk grotere belasting van de achteras door de grotere koetsopbouw en door de laadruimte. Misschien dat de nivomats nog wat slapper zijn omdat een deel van de kracht/gewicht op de schokbreker komt te rusten.
Ik wil het wel een x zien met een bandenlichter en spierballen! Als ik zie hoeveel kracht mijn veerspanner er nog op had staan toen de veer eruit was, zelfs met de arm los, ben ik benieuwd naar de Asterix en Obelix van jullie werkplaats.
Ik wil het wel een x zien met een bandenlichter en spierballen! Als ik zie hoeveel kracht mijn veerspanner er nog op had staan toen de veer eruit was, zelfs met de arm los, ben ik benieuwd naar de Asterix en Obelix van jullie werkplaats.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De veren van een V70 zijn inderdaad juist iets dikker (15mm vs 14mm). Lengte is identiek. Zelfs de V70 nivomat veren zijn dikker dan die van de S60.
Ik zeg niet dat het niet waar is wat je zegt, maar ik deel de mening van Frank: er staat echt nog heel veel spanning op de veer als je de draagarm met heel veel kracht naar beneden trekt. Wat is dan je foefje?
Ik zeg niet dat het niet waar is wat je zegt, maar ik deel de mening van Frank: er staat echt nog heel veel spanning op de veer als je de draagarm met heel veel kracht naar beneden trekt. Wat is dan je foefje?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
het kan wel zonder veerspanners,ik heb dit ook al diverse malen gedaan.
je kunt met een krik de draagarm opkrikken zodat de veer ingedrukt
is,dan 2 spanbandjes om de veer doen,en vervolgens de draagarm weer laten zakken
je kunt met een krik de draagarm opkrikken zodat de veer ingedrukt
is,dan 2 spanbandjes om de veer doen,en vervolgens de draagarm weer laten zakken
geen glans zonder wrijving
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Dat bedoelde ik dus met de vraag of ze spanbandjes gebruiken, maar Mario heeft aangegeven dat niet te doen. Daarom zijn Edraket en ik zo nieuwsgierig 
Dat nog even buiten het feit dat het me geen hele veilige methode lijkt, maar dat terzijde.

Dat nog even buiten het feit dat het me geen hele veilige methode lijkt, maar dat terzijde.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Ik verbaas me er ook over. Kan me nog een worstelpartij met de achterveren van mijn S60 herinneren. Heb de draagarm maar losgehaald, toen was de veer zo gewisseld. Het terugplaatsen van de draagarm was iets meer werk.
Nooit te oud om te leren.
Nooit te oud om te leren.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Het begint er op te lijken dat ik maar wat loop te zwetsen in jullie ogen?
Er zijn wel meer werkzaamheden die een monteur nu eenmaal sneller doet dat een doorsnee sleutelaar,voorbeelden genoeg zou ik zeggen hier op het forum.
Een koppeling vervangen van een S60 doen we ook sneller dan een universele sleutelaar,ik zie hier soms tijden voorbij komen van twee dagen enz,wat in 5 uur ook kan!
Vergeet niet dat we dit soort reparaties dag in dag uit doen,zo werkt het nu eenmaal.
Er zijn wel meer werkzaamheden die een monteur nu eenmaal sneller doet dat een doorsnee sleutelaar,voorbeelden genoeg zou ik zeggen hier op het forum.
Een koppeling vervangen van een S60 doen we ook sneller dan een universele sleutelaar,ik zie hier soms tijden voorbij komen van twee dagen enz,wat in 5 uur ook kan!
Vergeet niet dat we dit soort reparaties dag in dag uit doen,zo werkt het nu eenmaal.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
FrankS60 schreef:Dat bedoelde ik dus met de vraag of ze spanbandjes gebruiken, maar Mario heeft aangegeven dat niet te doen. Daarom zijn Edraket en ik zo nieuwsgierig
Dat nog even buiten het feit dat het me geen hele veilige methode lijkt, maar dat terzijde.
Spanbanden worden niet gebruikt.
En de manier waarop is ook veilig,anders zouden we het zo niet doen.
We gaan natuurlijk geen onveilige capriolen uithalen omwille van een snellere montage of om een ander te matsen,zo werkt het niet.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Discussies over iets sneller doen zijn al zo vaak aan de orde geweest op het forum,de ene monteur is de andere niet,dat is nu eenmaal zo.
Dat merk je in de werkplaatsen ook vaak,de ene monteur doet drie uur over een distributieriem wissel van bijv een D5 en de ander is in 5 kwartier klaar.
Als je er vijf in de week doet,wordt je er zeer handig in.
Dat merk je in de werkplaatsen ook vaak,de ene monteur doet drie uur over een distributieriem wissel van bijv een D5 en de ander is in 5 kwartier klaar.
Als je er vijf in de week doet,wordt je er zeer handig in.
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
San, weet je niet meer hoe we het bij mijn wagen gedaan hebben? Ik was op zoek naar foto's en kan er alleen eentje vinden met jouw achterwerk vol in beeldsbv schreef:Ik verbaas me er ook over. Kan me nog een worstelpartij met de achterveren van mijn S60 herinneren. Heb de draagarm maar losgehaald, toen was de veer zo gewisseld. Het terugplaatsen van de draagarm was iets meer werk.
Nooit te oud om te leren.


Ik kan me niet meer herinneren hoe we het gedaan hebben :oops:
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Nee nee, niet zwetsen! We begrijpen het alleen niet hoe het je lukt, aangezien we (Edraket en ik) volgens mij voldoende sleutelervaring hebben om een beetje kijk op zaken te hebben. Vandaar ook onze verbazing. Jij werkt bij de dealer, wij niet. Dus zijn wij erg benieuwd wat wij als sleutelaars nou niet goed/snel/handig doen, thats all.MarioC70 schreef:Het begint er op te lijken dat ik maar wat loop te zwetsen in jullie ogen?
Er zijn wel meer werkzaamheden die een monteur nu eenmaal sneller doet dat een doorsnee sleutelaar,voorbeelden genoeg zou ik zeggen hier op het forum.
Een koppeling vervangen van een S60 doen we ook sneller dan een universele sleutelaar,ik zie hier soms tijden voorbij komen van twee dagen enz,wat in 5 uur ook kan!
Vergeet niet dat we dit soort reparaties dag in dag uit doen,zo werkt het nu eenmaal.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Het is natuurlijk ook afhankelijk van het gereedschap enz wat je tot je beschikking hebt enz,ik begrijp dat als je het op een krik op de grond wilt doen,dat je aan het tobben bent,dan lukt het mij ook niet om het zo te doen.
Op een twee kolommer is het vrij snel te doen op de manier die ik aangaf.
En die ouwe heer van ons die heeft natuurlijk de nodige trukendozen die hij open kan trekken,die heeft overal wel een oplossing voor om sneller en effectiever te werken aan een Volvo,of het nu een 340 is of een XC90.
Als je het zelf veilig wil doen,dan zou je stalen klemmen kunnen gebruiken,eerst goed inveren,klemmen bevestigen,uit z,n veren hangen en dan heb je ruimte genoeg ook.Die klemmen kun je zelf maken,drie stuks!
En deze later op de grond met een goeie verenklem weer demonteren.
Niet met van die prutsveren klemmen die je kunt kopen,die losse dingen,die zijn bloedlink soms.
Op een twee kolommer is het vrij snel te doen op de manier die ik aangaf.
En die ouwe heer van ons die heeft natuurlijk de nodige trukendozen die hij open kan trekken,die heeft overal wel een oplossing voor om sneller en effectiever te werken aan een Volvo,of het nu een 340 is of een XC90.
Als je het zelf veilig wil doen,dan zou je stalen klemmen kunnen gebruiken,eerst goed inveren,klemmen bevestigen,uit z,n veren hangen en dan heb je ruimte genoeg ook.Die klemmen kun je zelf maken,drie stuks!
En deze later op de grond met een goeie verenklem weer demonteren.
Niet met van die prutsveren klemmen die je kunt kopen,die losse dingen,die zijn bloedlink soms.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.