Oliepeil controleren voor iedereen!!

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
volvoovlov
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 02.07.2011 - 20:48
Locatie: den haag

Door een fout in het regeneren is er diesel in het carter gekomen waardoor het peil te hoog kwam en is op het mengel hiervan op hol geslagen.
De motor is dan ook niet meer te stoppen!!
Alleen door tegelijkertijd de rem en de motor te laten smoren door de koppeling. Had ik echter ook gedaan alleen iets te laat!

Dit is een nuttige tip voor iedereen. Misschien kun je dan wel beter geen olie hebben in het carter dan teveel.
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Hmm doet me denken aan de problemen bij de 1.9DCI van Renault, die slaan ook op hol, ben je te laat? tja, dan de krukas de turbo en intercooler in stront.... :?

ik hoop dat u er beter vanaf bent gekomen?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2348
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

Vw 2.0L TDI motoren uit de eerste serie hadden iets vergelijkbaars. Het zal je gebeuren!
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
volvoovlov
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 02.07.2011 - 20:48
Locatie: den haag

In het begin was ik bezig met het invoegen op de snelweg toen ik bij ongeveer 3000 toeren kwam was het net of eht vermogen werd opgeschroefd werd met twee turboos.
In de eerste instantie probeer je controle te krijgen over de wagen maar toen ik rook zag een een olielucht rook wist ik dat het goed mis was.
Zo snel als mogelijk naar de vluichtstrook gereden en eht contact uitgedraaid waarna hij nog loeide direct daarna de koppeling op laten komen.
Dit traject heeft te lang geduurd voor het geheel en is dus niet meer te herstellen.
Verder alles oke. :happy2:
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Twee turbo's? :P

Roetfilters moeten ze afschaffen! Dingen zorgen alleen maar voor problemen en gezeik. En dan heb ik het nog niet over het vervangen van dat ding.
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Wat voor een motor heb je Volvoovlov?

Voor bepaalde varianten D5 motoren is er vorig jaar een software update geweest om deze problemen te voorkomen.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
volvoovlov
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 02.07.2011 - 20:48
Locatie: den haag

Het was een 2.0d.
Software update was gedaan. Auto van de hand gedaan. Nu trotse bezitter van een v50 maar dan grijs ipv zwart.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21386
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

blastaway schreef:Vw 2.0L TDI motoren uit de eerste serie hadden iets vergelijkbaars. Het zal je gebeuren!
Ik had een 1,5 liter diesel in mijn eerste VW Golf: ging je bij Amsterdam Zuid-Oost van de A2 naar de A9 sloeg hij op hol in die lekkere bocht. Er is blijkbaar weinig veranderd.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

rsnhakan schreef:Roetfilters moeten ze afschaffen! Dingen zorgen alleen maar voor problemen en gezeik.
Hoeft niet persé aan het roetfilter te liggen.
Msuidgeest schreef:ik had een 1,5 liter diesel in mijn eerste VW Golf: ..... Er is blijkbaar weinig veranderd.
De eerste VW Golf dieseltjes hadden hier ook al last van en van een roetfilter had toen nog niemand gehoord.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peterke
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 06.07.2010 - 13:36
Locatie: Temse
Contacteer:

Ik heb het ooit gehad met een Sierra 1.8 TD. Ik geloof nooit dat die toen al een roetfilter had.

Greetz, Peter
Ikzelf: VOLVO V5O 2.0 D Momentum (2007 - Cedar Green Pearl - Top Line)
Vorige auto's: Citroen Berlingo 1.9 D (1998-2010); Ford Sierra 1.8 Turbo Diesel CLX (Break) (1994-1998); Opel Rekord 2.0 S(1993-1994); Nissan Bluebird 2.0 Turbo Diesel (1990-1993); Mazda 929 Coupe 2.5 V6 (1987-1990); Fiat 131 Racing (1985-1987); Simca 1100 (1983-1985); Peugeot 204 (1983-1983)
Mijn vrouwtje: Skoda FABIA 1.2 Break (2006 - 42000 Km - Zilver Metallic) - binnenkort een C30
RampantBunny
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 08.12.2008 - 23:42
Locatie: Apeldoorn

rsnhakan schreef:.... En dan heb ik het nog niet over het vervangen van dat ding.
Die van mij is 4 weken geleden vervangen ...da's gewoon niet leuk meer!
Afbeelding
Opel Agila max cool
C30 04-08, 1.6D Kinetic
C30, 11-08, 1.6D R-Design momentum audioline, Zaurak Diamond Cut
850 T-5R, zwart, 337hp / 524Nm

Afbeelding
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

volvoovlov schreef:Door een fout in het regeneren is er diesel in het carter gekomen waardoor het peil te hoog kwam en is op het mengel hiervan op hol geslagen.
De motor is dan ook niet meer te stoppen!!
Alleen door tegelijkertijd de rem en de motor te laten smoren door de koppeling. Had ik echter ook gedaan alleen iets te laat!

Dit is een nuttige tip voor iedereen. Misschien kun je dan wel beter geen olie hebben in het carter dan teveel.
Dat is vervelend.Door zo iets onbenulligs!
Komt helaas vaker voor die ellende.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem



dan krijg je zoiets dus
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Delanghe
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 14.01.2011 - 17:06

Dit kan je bijna niet voorkomen, wanneer de cilinderringen niet goed zijn dan zuigt de piston ook olie aan en dan is't van dat....
de kans is wel verkleind omdat te techniek verbeterd is, maar softwarematig kan je daar niets aan doen.... zelfs een roetfilter wat buiten de motor zit helpt hier ook niet bij :p
Volvo V60 CC D2 - 163pk
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

En ALS het voorkomt: rem en koppeling induwen, auto in hoogste versnelling leggen en koppeling laten opspringen, dan kan de motor z'n kracht niet kwijt en blokkeert gewoon.
Geen idee wat je moet doen met een automaat...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Of de luchtinlaat afdichten van het luchtfilter met een doek of je jas. Als je daar tenminste de tijd en tegenwoordigheid van geest voor hebt....
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

ppFreddy schreef:En ALS het voorkomt: rem en koppeling induwen, auto in hoogste versnelling leggen en koppeling laten opspringen, dan kan de motor z'n kracht niet kwijt en blokkeert gewoon.
Geen idee wat je moet doen met een automaat...
Ben bang dat een koppeling daar niet tegen bestand is. Wat je denk ik beter kunt doen is de auto laten rijden in zijn 1 met koppeling los en dan remmen tot de auto uit is. Is wel een gevaarlijke aktie, dus de kans dat dit kan en lukt is niet zo groot.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
V50-Mart
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42

Iroll schreef:Of de luchtinlaat afdichten van het luchtfilter met een doek of je jas. Als je daar tenminste de tijd en tegenwoordigheid van geest voor hebt....
best lastig volgens mij als je 120km per uur doet.....??
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
driessie
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 25.04.2010 - 22:22

ik had dit grapje bijna... stond thuis wat te praten en gas te geven armpje uit t raam.... die zaterdag met -22 c komen de blauwe wolken voor bij drijven achter de auto...... is niet goed... carter onluchting bevroren door de condens in de carterdamp..... de motor de carterdruk door de turbo af te voeren ip v de ontluchting met het gevolg dat de intercooler vol olie stond en de rest....... nieuwe turbo..... zoo wagentje trekt weer lekker. geluk gehad.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

edraket schreef:
ppFreddy schreef:En ALS het voorkomt: rem en koppeling induwen, auto in hoogste versnelling leggen en koppeling laten opspringen, dan kan de motor z'n kracht niet kwijt en blokkeert gewoon.
Geen idee wat je moet doen met een automaat...
Ben bang dat een koppeling daar niet tegen bestand is. Wat je denk ik beter kunt doen is de auto laten rijden in zijn 1 met koppeling los en dan remmen tot de auto uit is. Is wel een gevaarlijke aktie, dus de kans dat dit kan en lukt is niet zo groot.
Weet niet wat duurder is, nieuwe koppeling, of nieuwe motor + turbo omdat alles in gort gedraaid is.

Als het voorkomt terwijl je stilstaat is het ook niet gemakkelijk om met 5000+ rpm even in 1e gecontroleerd te vertrekken.
Als het voorkomt tijdens het rijden: inderdaad gewoon in versnelling laten liggen en uit volle kracht remmen (remmen zijn er normaalgezien op berekend om de alles stil te krijgen, zelfs als de motor vol vermogen levert)
Maar alweer gaat dat niet op als je een automaat hebt. Dus die moet je sowieso tot stilstand brengen. Dus die kan je dan misschien wel stil krijgen door iets in de luchtinlaat te duwen. Als je die weet zitten tenminste (ik weet het dus al niet langs waar de verse lucht wordt aangezogen, en ik betwijfel het dat je de slang van het luchtfilter zomaar los krijgt als je weet hoe hard die zuigt...
Even een snelle berekening: een 2.4 liter motor zal dus bij elke omwenteling ook 2.4 liter lucht aanzuigen (vast nog wel wat meer dankzij overdruk van de turbo, maar we gaan het simpel houden) als de motor op hol slaat, ga ik er van uit dat die door het rood gaat, dus minstens 5000rpm. Dat komt neer op 12000 liter lucht per minuut, of 200 liter per seconde. *slik*

Gewoon af en toe je oliepeil controleren dus :p (voor de mensen met de startknop in de auto: sleutel invoeren en 1x op start duwen zonder pedalen in te duwen, dan zie je het oliepeil in de boordcomputer staan)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”