Door een fout in het regeneren is er diesel in het carter gekomen waardoor het peil te hoog kwam en is op het mengel hiervan op hol geslagen.
De motor is dan ook niet meer te stoppen!!
Alleen door tegelijkertijd de rem en de motor te laten smoren door de koppeling. Had ik echter ook gedaan alleen iets te laat!
Dit is een nuttige tip voor iedereen. Misschien kun je dan wel beter geen olie hebben in het carter dan teveel.
Oliepeil controleren voor iedereen!!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 02.07.2011 - 20:48
- Locatie: den haag
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Hmm doet me denken aan de problemen bij de 1.9DCI van Renault, die slaan ook op hol, ben je te laat? tja, dan de krukas de turbo en intercooler in stront.... :?
ik hoop dat u er beter vanaf bent gekomen?
ik hoop dat u er beter vanaf bent gekomen?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Vw 2.0L TDI motoren uit de eerste serie hadden iets vergelijkbaars. Het zal je gebeuren!
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 02.07.2011 - 20:48
- Locatie: den haag
In het begin was ik bezig met het invoegen op de snelweg toen ik bij ongeveer 3000 toeren kwam was het net of eht vermogen werd opgeschroefd werd met twee turboos.
In de eerste instantie probeer je controle te krijgen over de wagen maar toen ik rook zag een een olielucht rook wist ik dat het goed mis was.
Zo snel als mogelijk naar de vluichtstrook gereden en eht contact uitgedraaid waarna hij nog loeide direct daarna de koppeling op laten komen.
Dit traject heeft te lang geduurd voor het geheel en is dus niet meer te herstellen.
Verder alles oke. :happy2:
In de eerste instantie probeer je controle te krijgen over de wagen maar toen ik rook zag een een olielucht rook wist ik dat het goed mis was.
Zo snel als mogelijk naar de vluichtstrook gereden en eht contact uitgedraaid waarna hij nog loeide direct daarna de koppeling op laten komen.
Dit traject heeft te lang geduurd voor het geheel en is dus niet meer te herstellen.
Verder alles oke. :happy2:
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Twee turbo's?
Roetfilters moeten ze afschaffen! Dingen zorgen alleen maar voor problemen en gezeik. En dan heb ik het nog niet over het vervangen van dat ding.

Roetfilters moeten ze afschaffen! Dingen zorgen alleen maar voor problemen en gezeik. En dan heb ik het nog niet over het vervangen van dat ding.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 02.07.2011 - 20:48
- Locatie: den haag
Het was een 2.0d.
Software update was gedaan. Auto van de hand gedaan. Nu trotse bezitter van een v50 maar dan grijs ipv zwart.
Software update was gedaan. Auto van de hand gedaan. Nu trotse bezitter van een v50 maar dan grijs ipv zwart.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21386
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik had een 1,5 liter diesel in mijn eerste VW Golf: ging je bij Amsterdam Zuid-Oost van de A2 naar de A9 sloeg hij op hol in die lekkere bocht. Er is blijkbaar weinig veranderd.blastaway schreef:Vw 2.0L TDI motoren uit de eerste serie hadden iets vergelijkbaars. Het zal je gebeuren!
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Hoeft niet persé aan het roetfilter te liggen.rsnhakan schreef:Roetfilters moeten ze afschaffen! Dingen zorgen alleen maar voor problemen en gezeik.
De eerste VW Golf dieseltjes hadden hier ook al last van en van een roetfilter had toen nog niemand gehoord.Msuidgeest schreef:ik had een 1,5 liter diesel in mijn eerste VW Golf: ..... Er is blijkbaar weinig veranderd.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- Peterke
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 06.07.2010 - 13:36
- Locatie: Temse
- Contacteer:
Ik heb het ooit gehad met een Sierra 1.8 TD. Ik geloof nooit dat die toen al een roetfilter had.
Greetz, Peter
Greetz, Peter
Ikzelf: VOLVO V5O 2.0 D Momentum (2007 - Cedar Green Pearl - Top Line)
Vorige auto's: Citroen Berlingo 1.9 D (1998-2010); Ford Sierra 1.8 Turbo Diesel CLX (Break) (1994-1998); Opel Rekord 2.0 S(1993-1994); Nissan Bluebird 2.0 Turbo Diesel (1990-1993); Mazda 929 Coupe 2.5 V6 (1987-1990); Fiat 131 Racing (1985-1987); Simca 1100 (1983-1985); Peugeot 204 (1983-1983)
Mijn vrouwtje: Skoda FABIA 1.2 Break (2006 - 42000 Km - Zilver Metallic) - binnenkort een C30
Vorige auto's: Citroen Berlingo 1.9 D (1998-2010); Ford Sierra 1.8 Turbo Diesel CLX (Break) (1994-1998); Opel Rekord 2.0 S(1993-1994); Nissan Bluebird 2.0 Turbo Diesel (1990-1993); Mazda 929 Coupe 2.5 V6 (1987-1990); Fiat 131 Racing (1985-1987); Simca 1100 (1983-1985); Peugeot 204 (1983-1983)
Mijn vrouwtje: Skoda FABIA 1.2 Break (2006 - 42000 Km - Zilver Metallic) - binnenkort een C30
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 08.12.2008 - 23:42
- Locatie: Apeldoorn
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat is vervelend.Door zo iets onbenulligs!volvoovlov schreef:Door een fout in het regeneren is er diesel in het carter gekomen waardoor het peil te hoog kwam en is op het mengel hiervan op hol geslagen.
De motor is dan ook niet meer te stoppen!!
Alleen door tegelijkertijd de rem en de motor te laten smoren door de koppeling. Had ik echter ook gedaan alleen iets te laat!
Dit is een nuttige tip voor iedereen. Misschien kun je dan wel beter geen olie hebben in het carter dan teveel.
Komt helaas vaker voor die ellende.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
dan krijg je zoiets dus
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Delanghe
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 14.01.2011 - 17:06
Dit kan je bijna niet voorkomen, wanneer de cilinderringen niet goed zijn dan zuigt de piston ook olie aan en dan is't van dat....
de kans is wel verkleind omdat te techniek verbeterd is, maar softwarematig kan je daar niets aan doen.... zelfs een roetfilter wat buiten de motor zit helpt hier ook niet bij :p
de kans is wel verkleind omdat te techniek verbeterd is, maar softwarematig kan je daar niets aan doen.... zelfs een roetfilter wat buiten de motor zit helpt hier ook niet bij :p
Volvo V60 CC D2 - 163pk
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
En ALS het voorkomt: rem en koppeling induwen, auto in hoogste versnelling leggen en koppeling laten opspringen, dan kan de motor z'n kracht niet kwijt en blokkeert gewoon.
Geen idee wat je moet doen met een automaat...
Geen idee wat je moet doen met een automaat...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ben bang dat een koppeling daar niet tegen bestand is. Wat je denk ik beter kunt doen is de auto laten rijden in zijn 1 met koppeling los en dan remmen tot de auto uit is. Is wel een gevaarlijke aktie, dus de kans dat dit kan en lukt is niet zo groot.ppFreddy schreef:En ALS het voorkomt: rem en koppeling induwen, auto in hoogste versnelling leggen en koppeling laten opspringen, dan kan de motor z'n kracht niet kwijt en blokkeert gewoon.
Geen idee wat je moet doen met een automaat...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- V50-Mart
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42
best lastig volgens mij als je 120km per uur doet.....??Iroll schreef:Of de luchtinlaat afdichten van het luchtfilter met een doek of je jas. Als je daar tenminste de tijd en tegenwoordigheid van geest voor hebt....
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 25.04.2010 - 22:22
ik had dit grapje bijna... stond thuis wat te praten en gas te geven armpje uit t raam.... die zaterdag met -22 c komen de blauwe wolken voor bij drijven achter de auto...... is niet goed... carter onluchting bevroren door de condens in de carterdamp..... de motor de carterdruk door de turbo af te voeren ip v de ontluchting met het gevolg dat de intercooler vol olie stond en de rest....... nieuwe turbo..... zoo wagentje trekt weer lekker. geluk gehad.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Weet niet wat duurder is, nieuwe koppeling, of nieuwe motor + turbo omdat alles in gort gedraaid is.edraket schreef:Ben bang dat een koppeling daar niet tegen bestand is. Wat je denk ik beter kunt doen is de auto laten rijden in zijn 1 met koppeling los en dan remmen tot de auto uit is. Is wel een gevaarlijke aktie, dus de kans dat dit kan en lukt is niet zo groot.ppFreddy schreef:En ALS het voorkomt: rem en koppeling induwen, auto in hoogste versnelling leggen en koppeling laten opspringen, dan kan de motor z'n kracht niet kwijt en blokkeert gewoon.
Geen idee wat je moet doen met een automaat...
Als het voorkomt terwijl je stilstaat is het ook niet gemakkelijk om met 5000+ rpm even in 1e gecontroleerd te vertrekken.
Als het voorkomt tijdens het rijden: inderdaad gewoon in versnelling laten liggen en uit volle kracht remmen (remmen zijn er normaalgezien op berekend om de alles stil te krijgen, zelfs als de motor vol vermogen levert)
Maar alweer gaat dat niet op als je een automaat hebt. Dus die moet je sowieso tot stilstand brengen. Dus die kan je dan misschien wel stil krijgen door iets in de luchtinlaat te duwen. Als je die weet zitten tenminste (ik weet het dus al niet langs waar de verse lucht wordt aangezogen, en ik betwijfel het dat je de slang van het luchtfilter zomaar los krijgt als je weet hoe hard die zuigt...
Even een snelle berekening: een 2.4 liter motor zal dus bij elke omwenteling ook 2.4 liter lucht aanzuigen (vast nog wel wat meer dankzij overdruk van de turbo, maar we gaan het simpel houden) als de motor op hol slaat, ga ik er van uit dat die door het rood gaat, dus minstens 5000rpm. Dat komt neer op 12000 liter lucht per minuut, of 200 liter per seconde. *slik*
Gewoon af en toe je oliepeil controleren dus :p (voor de mensen met de startknop in de auto: sleutel invoeren en 1x op start duwen zonder pedalen in te duwen, dan zie je het oliepeil in de boordcomputer staan)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D