Enige tijd geleden heb ik mij een Volvo V50 (1.6D, model 2007) aangeschaft. Ik heb mijn originele velgen ondertussen al vervangen door 18 inch velgen. Ik zou mijn voertuig ook graag laten verlagen (max 30 mm) zodat deze er iets sportiever uitziet. Hierbij zou ik enkel de veren willen veranderen.
Op de officiële Volvo- site staat duidelijk vermeld dat het verlagen niet voorzien is voor een V50 1.6D. Andere garagisten raden mij dit ook af.
Ik heb daarna contact opgenomen met Heico Sportive. Zei zeiden me dat het verlagen van mijn voertuig (enkel veren) geen enkel probleem inhoudt…
Kan iemand mij zeggen welke nadelen er verbonden zijn met het verlagen van mijn voertuig of heeft iemand (met een V50 1.6D) hier persoonlijke ervaring mee?
Grtn
Matt.
Volvo V50 verlagen
- Rickkie
- 2nd Gear member
Aanstaande vrijdag word 'mijn' V50 D2 verlaagd met Chiel Bos veren (zelfde karakter als Heico)
Het enige nadeel wat ik me voorstellen is dat het comfort wat afneemt ivm de stuggere veren.
Maar dan moet je de auto ook niet verlagen
Het enige nadeel wat ik me voorstellen is dat het comfort wat afneemt ivm de stuggere veren.

MY11: V50 D2 Sport titanium grey, winter line, Serapis velgen, dakspoiler, R-design spiegelkappen, R-Design stuur, R-Design pook, LED DRL, privacy glass, 3cm verlaagd
Voor de mooiere maanden: Yamaha R6 2005
-
- 2nd Gear member
de DrivE is standaard al 10 mm lager dan de rest van de gewone V50'ers. Verdere aanpassingen aan een DrivE model laat Volvo zo-i-zo niet toe omat ze dan niet meer kunnen garanderen dat der wagen nog steeds maar 99gr uitstoot heeft.
Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman
)
Resto project: '95 480 GT Turbo
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman

Resto project: '95 480 GT Turbo
-
- Starter
Ricckie,Rickkie schreef:Aanstaande vrijdag word 'mijn' V50 D2 verlaagd met Chiel Bos veren (zelfde karakter als Heico)
Met hoeveel cm zal je je voertuig laten verlagen?
Bij mij hebben ze het me altijd afgeraden om het voertuig te verlagen, hebben ze dit bij jou ook gedaan?
- Rickkie
- 2nd Gear member
30mm..
Nee, komt alleen maar ten goede van de wegligging.
Waarom werd het afgeraden dan?
MY11: V50 D2 Sport titanium grey, winter line, Serapis velgen, dakspoiler, R-design spiegelkappen, R-Design stuur, R-Design pook, LED DRL, privacy glass, 3cm verlaagd
-
- Starter
Op de officiële Volvo- site staat vermeld dat het verlagen niet mogelijk is voor een 1.6D, model 2007, terwijl dit wel mogelijk is voor een 2.0D, model 2007.Rickkie schreef:30mm..
Als dit toch zou gedaan worden, zou dit voor snellere slijtage kunnen zorgen... Daarom ook deze vraag op het forum...
- Rickkie
- 2nd Gear member
Slijtage van wat?
Ik kan me alleen voorstellen dat ze de opgegeven uitstoot niet meer kunnen garanderen met een verlaagd chassis.
Ik kan me alleen voorstellen dat ze de opgegeven uitstoot niet meer kunnen garanderen met een verlaagd chassis.
- FrankS60
- 5th Gear member
Snellere slijtage van de homokineten/aandrijfassen (staan onder een andere, niet door de techneuten bepaalde hoek) en snellere slijtage van schokbrekers, die staan 3cm te laag tov hun ideale punt waarin ze normaliter in ruststand zijn. Je kunt ook eerder last krijgen van het bereiken van het einde van de schokbreker bij een flinke kuil op snelheid, dan slaat de schokbreker op zijn onderste punt en daar worden ze ook niet beter van. Verder nog snellere slijtage van rubbers in de ophanging omdat de hele ophanging grotere klappen krijgt wat normaal opgevangen werd door de vering.
Al met al nogal wat kans op slijtage, maar dat heeft mij er ook niet van weerhouden
Al met al nogal wat kans op slijtage, maar dat heeft mij er ook niet van weerhouden

S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- Starter
Doordat de veren extra ingekort worden, kunnen deze niet alle schokken opvangen. Het chassis zou extra belast worden met snellere slijtage tot gevolg...
Zelf ken ik er niet zoveel van, daarmee dat ik deze gepost heb op dit forum in de hoop aan extra info te geraken...
Zelf ken ik er niet zoveel van, daarmee dat ik deze gepost heb op dit forum in de hoop aan extra info te geraken...
-
- Starter
Frank,FrankS60 schreef:Snellere slijtage van de homokineten/aandrijfassen (staan onder een andere, niet door de techneuten bepaalde hoek) en snellere slijtage van schokbrekers, die staan 3cm te laag tov hun ideale punt waarin ze normaliter in ruststand zijn. Je kunt ook eerder last krijgen van het bereiken van het einde van de schokbreker bij een flinke kuil op snelheid, dan slaat de schokbreker op zijn onderste punt en daar worden ze ook niet beter van. Verder nog snellere slijtage van rubbers in de ophanging omdat de hele ophanging grotere klappen krijgt wat normaal opgevangen werd door de vering.
Heb je je voertuig ook met 30 mm laten verlagen?
Hoelang rijd je al rond met dit verlaagd chassis?
Heb je ondertussen al problemen of ongemakken ontdek?
- FrankS60
- 5th Gear member
Nou ik heb het zelf gedaan, Eibach Pro Kit eronder van inderdaad 30mm.
Rij er nu zo'n 30.000km mee en het bevalt me uitstekend, wegligging is enorm verbeterd.
Heb in de tussentijd wel meer slijtage ondervonden dan standaard bij een S60, al kan dat ook zeer zeker komen door mijn rijstijl (ik hou wel van een bochtje op snelheid) maar ik sluit niet uit dat de verlaging er iets mee te maken heeft.
Zoals ik al eerder zei, het probleem wat je kunt krijgen is dat de vering niet voldoende meer kan inveren voor een kuil/hobbel op snelheid en dan heb je wel eens het gevoel dat ie er overheen knalt en de vering het obstakel niet echt aan kan. Dit is echter maar heel zelden (2x per jaar in mijn geval) en vaak te voorkomen door even op te letten of je nergens in/op rijdt op de snelweg. Mijn rubbers heb ik overigens vervangen voor Powerflex poly urethaan bussen, dus die kunnen haast niet stuk. Heb ook de bovenste (rubber) veerschotel vervangen voor een steviger exemplaar van IPD. De originele scheuren namelijk al bij standaard veren.
Rij er nu zo'n 30.000km mee en het bevalt me uitstekend, wegligging is enorm verbeterd.
Heb in de tussentijd wel meer slijtage ondervonden dan standaard bij een S60, al kan dat ook zeer zeker komen door mijn rijstijl (ik hou wel van een bochtje op snelheid) maar ik sluit niet uit dat de verlaging er iets mee te maken heeft.
Zoals ik al eerder zei, het probleem wat je kunt krijgen is dat de vering niet voldoende meer kan inveren voor een kuil/hobbel op snelheid en dan heb je wel eens het gevoel dat ie er overheen knalt en de vering het obstakel niet echt aan kan. Dit is echter maar heel zelden (2x per jaar in mijn geval) en vaak te voorkomen door even op te letten of je nergens in/op rijdt op de snelweg. Mijn rubbers heb ik overigens vervangen voor Powerflex poly urethaan bussen, dus die kunnen haast niet stuk. Heb ook de bovenste (rubber) veerschotel vervangen voor een steviger exemplaar van IPD. De originele scheuren namelijk al bij standaard veren.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Iroll
- 6th Gear member
De schokbrekers moet je eigenlijk vervangen door Bilsteins of Koni's. Die kunnen wel omgaan met verlaging waardoor de wegligging nog een stuk beter wordt. De originele Monroe's kunnen niet optimaal omgaan met verlaging en slijten daardoor ook nog eens snel. Dat ze versleten zijn merk je pas op als je er een stel goede onderzet omdat de slijtage geleidelijk gaat waardoor het niet opvalt. Op een schokbrekertestbank vertrouw ik niet om ze te laten testen. Teveel krijgen een goedkeuring terwijl ze waardeloos dempen.
- Fredhead
- Geartronic member
Ben ik het mee eens, ik had Intrax veren die 3cm verlaagden en in combinatie met Bilstein B4 dempers rondom gaf dit een geweldige wegligging
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- Rickkie
- 2nd Gear member
gister is de v50 verlaagd.
1cm tov het sportonderstel.. (3cm tov het std onderstel) maar wat een verschil.
Duikt niet meer zo erg en stuurt lekker direct, maar niet té stug.

1cm tov het sportonderstel.. (3cm tov het std onderstel) maar wat een verschil.
Duikt niet meer zo erg en stuurt lekker direct, maar niet té stug.

- Fredhead
- Geartronic member
Vind ik persoonlijk ook de mooiste hoogte, die van mij stond net zo hoog/laag
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
- Rickkie
- 2nd Gear member
33,5 cm
- Rickkie
- 2nd Gear member
Nog eentje...

- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Ziet er goed uit!
Waar zijn de 18" velgen trouwens? De Serapis die er nu op liggen zijn 17" toch?
Waar zijn de 18" velgen trouwens? De Serapis die er nu op liggen zijn 17" toch?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D