Standaard verbruik bij geparkeerde auto.

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Wat hoort een S60 aan ampere wanneer deze geparkeerde, op slot staat (dus helemaal uit) te verbruiken?

Maken opties hierin nog uit (PA200 versterker, vialle installatie etc)?

Reden is dat de standkachel maar eventjes brand en de accu al 1 keer leeg is geweest. Ik ga zo de hoeveelheid ampere meten wanneer alles uit is, om uit te sluiten dat er niet een onderdeel heel veel meer trekt dan de bedoeling is. De gemeten waarde wil ik graag kunnen vergelijken.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Lijkt 1.6-1.8 A te verbruiken in rust. Is wel wat veel, maarja met een volle accu nog steeds moeilijk om alles leeg te trekken...
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
mijnS60
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 02.01.2012 - 09:46

Mijn standkachel die blijft tot 1 uur aanstaan, hierna gaat hij uit omdat het voor de energie(lees benzine) beter is.

Ik heb mijn accu met het gebruik van de standkachel en de koude winter tijd nog niet leeg gehad.
Volvo S60 2,5T AWD Geartronic MY03.
Comfort- Premium- Audio- Mobility- Family line en VCE
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Het aangegeven verbruik is waanzinnig hoog als er verder geen verbruikers aanstaan! Daarmee is ook een goede accu in 2 dagen helemaal plat hoor.

Ergens in mA bereik zou het verbruik moeten liggen. Klokje, beetje voeding voor wat electronica in stand-by, dat is het wel.

Kortom, je mag naar de fout op zoek vrees ik....

Marc
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik zie dat je een benzine motor heeft, de accu daarin is, dacht ik, ongeveer 40-45 Ah.

Met een verbruik van 1,6A, is de accu schoonleeg na 40/1,6 = 25 uur.
Maar je hebt ongeveer 50% van je accu capaciteit nodig om te starten, dus 10 uur aan, en je kan al niet meer starten.

Zoals al gezegd is meer dan 1 A in rust (dus echt alles uit) veels te veel.
Je moet eerder denken in de enkele tientallen mA, ( dus ruim genomen: 0,1 A max)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

De ruststroom mag maximaal 60-100 mA bedragen. MAAR de ruststroom wordt pas bereikt na een uurtje of zo stil staan.

Dus meter ertussen, starten, uitzetten en dan een uurtje laten staan met de sleutel uit het contact.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik zou niet de meter ertussen willen hebben als je start! Dan is het einde oefening voor de multimeter. Let erop dat er geen verbruikers aanstaan (interieur- handschoenkastjelampje ed) om een goede meting te krijgen.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

ik neem aan dat hij wel weet hoe je ruststroom meet?
Gebruikersavatar
johan191
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 29.11.2011 - 12:32
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

En die ruststroom meet je door je multimeter in serie tussen de plus en de accu op te nemen neem ik aan ? Correct me if I am wrong.

Ik zit namelijk ook met zo'n geintje bij de auto van mijn zoon. na 3 dagen stilstand kan hij het starten vergeten. Iets lijkt de prik langzaam op te eten.
Groeten, Johan
Volvo v70 2.4 LPG G3 bouwjaar 2001
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9330
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Amperemeter moet je in serie zetten ja.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Verhaal wordt bijgesteld;

Ik had verkeerd gemeten; verbruik bij alles uit is 0,1-0,2 A dit gemeten 5 minuten na alles uitzetten.

Standkachel trekt hem vervolgens binnen een 30 minuten leeg. Deze verbuikt 4A, dus de accu zal wel niet erg vol zijn geweest.

Nameten van het bijladen geeft dat er maar 25-27A wordt opgeladen als de auto aan staat, met wat verbruikers aan komt dit op 18A bijladen.

Dit lijkt mij te weinig, maar de accu zou na 6 uur rijden wel 50 minuten moeten kunnen branden en gewoon moeten kunnen starten. Afgelopen dagen veel korte ritjes en weinig opladen dus.

Wat denken jullie?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hoeveel laadspanning stationair op de accupolen? Moet tussen 13,8v en 14,5v zitten. Als dat in orde is zou ik de accu maar eens vervangen.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Laad spanning is 13,2 of ziets, onder de 13,8v zowieso. Niet veel, maar toch.

Accu is getest door lokale garage (die voornamelijk volvo doen) en die zeiden dat de accu goed was.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Verandert de laadstroom als je met een redelijk zware hamer oid een tik tegen de dynamo geeft? Kan duiden op problemen in je dynamo met de koolborstels of sleepringen.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Ik ga niet tegen m'n dynamo aanslaan :P, ik breng hem wel weer naar de garage. Zij zullen wel weten wat de waardes horen te zijn en als het fout is kunnen zij hopelijk vinden wat het is.

Bereid me alvast voor op een revisie/vervanging van de dynamo...
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Met een tik op de dynamo gaat hij echt niet stuk, en als de laadstroom dan verhoogt weet je dat je toe bent aan nieuwe koolborsteld, en niet een hele nieuwe dynamo :wink:
Je hoeft het natuurlijk niet te doen..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Haha ja het klinkt raar maar het kan inderdaad helpen. Zo had een vriend van me een hele ouwe/gare 850 en die moest je starten met een klap op de startmotor. Ook de koolborstels/sleepringen vervuild/overleden.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

@Thijs
Ik zal mijn garage vragen dit te testen (of de borstels nog goed zijn).
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Fabian
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
Locatie: Prov. Groningen

Na 4 jaar was mij bij de accu "op". Uitgeput door korte ritjes + standkachel. Dit staat ook in het boekje.

Vorig jaar heeft de boordcomputer nog wel aangegeven dat de standkachel gestopt is omdat er te weinig prik in de accu zat. Dit jaar was het na een half uur standkachel niet meer mogelijk om te starten.

Misschien dus gewoon aan vervanging toe :)
bijna!: V90 T8 Ultra Executive Edition, Denim Blue/Amber, Polestar Engineered Optimalisatie, Heico sportuitlaat
12-2019 - 08-2025: Tesla Model S
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Alleen meten we nu dat het bijladen niet optimaal is, dan is een grotere/nieuwere accu niet de oplossing.

Maandag mogen ze bepalen wat er aan de hand is. Want die standkachel moet het wel gewoon elke dag doen :P.

Wat houd klasse 5 alarm trouwens in (off topic)?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”