Sinds november 2003, de trotse bezitter van een S60, uit 2003.
Hiervoor ruim 4 jaar V40 1.8 gereden.
Van de week wilde ik even wat sneller thuis zijn vanuit het werk, en gezien de vakantie en dus rust op de weg, kon ik ook op het klaverbladje A28-A27 lekker door.
Bovenaan gekomen in de scherpste bocht, ineens fors onderstuur en bijna de bocht uitgegleden!
Uiteraard geen bevroren wegdek, en ca 8 graden.
Wel merk-winterbanden, ca 90%nieuw.
Is dit onderstuur normaal voor een S60, of zou er technisch iets niet in orde kunnen zijn? Iemand met dezelfde ervaring of iemand met een tip?
Groeten,
Martijn
De Bilt
Onderstuur S60 uit 2003 170PK
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ze hebben standaard toch wel aardig wat onderstuur is mijn ervaring. Ik heb er andere veren onder zitten en meer camber op staan dan normaal en dat helpt wel.
Je zou de rubbers van je ophanging even goed kunnen (laten) nakijken, die zullen in ieder geval niet helpen bij de wegligging als ze versleten zijn.
Omdat je zegt dat het ineens was, lag er niks op de weg? Olie ofzo?
Je zou de rubbers van je ophanging even goed kunnen (laten) nakijken, die zullen in ieder geval niet helpen bij de wegligging als ze versleten zijn.
Omdat je zegt dat het ineens was, lag er niks op de weg? Olie ofzo?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
Als het onderstuur van je s60 groter is dan van je s40 dan klopt er iets niet. Ik ken geen auto met meer onderstuur dan de s/v40. Gek werd ik er van.
De s60 is geen snaarstrakke auto maar ook geen gevaar op de weg.
De s60 is geen snaarstrakke auto maar ook geen gevaar op de weg.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27490
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Een S60 is inderdaad wel onderstuurd, ik weet niet hoe hard je er doorheen probeerde te gaan maar ik gok dat het toch wel door de winterbanden wordt veroorzaakt.
Qua temperatuur zitten ze dan al boven waar ze echt voor geschikt zijn
Qua temperatuur zitten ze dan al boven waar ze echt voor geschikt zijn
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- The Real Master
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 27.07.2006 - 17:17
- Locatie: Salland
Tja als je maar hard genoeg gaat krijg je vanzelf onderstuur bij de S60.
Mijn ervaring is als je nog binnen de grens zit en hij begint te glijden ff gas terug en gas er weer normaal op, hij herstelt heel snel, behalve als je echt te laat bent en te hard gaat.
Mijn ervaring is als je nog binnen de grens zit en hij begint te glijden ff gas terug en gas er weer normaal op, hij herstelt heel snel, behalve als je echt te laat bent en te hard gaat.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Als je bandenspanning niet klopt, komt dat ook niet ten goede van de wegligging. Maar ik denk dat je even de auto moet laten uitlijnen. Professioneel, dus ook achter.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Uitlijning is zeer belangrijk. Als deze niet goed staat kun je ook zeer veel onderstuur krijgen. Ik zou deze even laten controleren, net als de draagarm rubbers.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
een volvo s60 is geen bochten ridder daar hoef je geen einstein voor te zijn om dat te snappen
demo waarin?MarioC70 schreef:Je kunt er aardig mee te keer gaan hoor,niks mis mee..ricat5 schreef:een volvo s60 is geen bochten ridder daar hoef je geen einstein voor te zijn om dat te snappen
Misschien keer zin in een demo?
Ik rij zelf een t5 dus weet wel wat een s60 kan hoor maar als je awd gewent bent zoals mij of een bmw rwd dan valt de s60 idd tegen in bochten :roll:
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27490
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Vandaag de S60 mee gehad en nog even een bochtje lichtelijk sportief genomen en 0,0 onderstuur met Michelin Energy Savers eronder.
Denk zal het eens (voor dit topic) proberen en zat wel op het randje, maar kon harder het bochtje door dan ik had verwacht.
Bandenspanning geen idee of die nog juist is, zijn geen winterbanden en de uitlijning/onderstel etc zijn prima in orde.
Zin in een demo? Nee, rijd zelf op het circuit dus weet ook wel een beetje hoe je leuk de bocht om kan :razz:
Denk zal het eens (voor dit topic) proberen en zat wel op het randje, maar kon harder het bochtje door dan ik had verwacht.
Bandenspanning geen idee of die nog juist is, zijn geen winterbanden en de uitlijning/onderstel etc zijn prima in orde.
Zin in een demo? Nee, rijd zelf op het circuit dus weet ook wel een beetje hoe je leuk de bocht om kan :razz:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27490
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Met andere woorden, ben dus niet lomp op het gas gaan staan en heb niet vreselijk ver in hoeven sturen.
Anders ga je snel rechtdoor
Anders ga je snel rechtdoor
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Een auto heeft geen onderstuur, dat wordt er door de berijder in gebrachtricat5 schreef:0 onderstuur das knap bij een auto die onderstuur heeft
Als je als een boer op het gas gaat staan in een bocht heb je inderdaad onderstuur, maar een BMW of AWD kan ook zeker onderstuur hebben hoor. Dat wil nog niet zeggen dat iedere rijder met een FWD onderstuur heeft. Je moet wel en klein beetje kunnen sturen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2328
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
alle auto's worden tegenwoordig zo afgeleverd met onderstuur karakter bij extreem gebruik
dit omdat bij de meesten onder ons de (paniek)reactie, bij optreden van onderstuur, gas lossen is waardoor je(meestal) veilig verder kunt
zelfs achterwiel aangedreven auto's worden zo afgeleverd
kan je oplossen door dikkere stabi's te steken
dit omdat bij de meesten onder ons de (paniek)reactie, bij optreden van onderstuur, gas lossen is waardoor je(meestal) veilig verder kunt
zelfs achterwiel aangedreven auto's worden zo afgeleverd
kan je oplossen door dikkere stabi's te steken
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27490
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
+Veel, alleen door de banden of bijvoorbeeld slijtage kan die grens ineens lager liggen.edraket schreef:Een auto heeft geen onderstuur, dat wordt er door de berijder in gebrachtricat5 schreef:0 onderstuur das knap bij een auto die onderstuur heeft![]()
Als je als een boer op het gas gaat staan in een bocht heb je inderdaad onderstuur, maar een BMW of AWD kan ook zeker onderstuur hebben hoor. Dat wil nog niet zeggen dat iedere rijder met een FWD onderstuur heeft. Je moet wel en klein beetje kunnen sturen.
Mijn circuithok is ook FWD, alleen dan nog ouderwets overstuurd als je het gas los laat. Je leert de grens dan echt wel kennen en aanvoelen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 17.11.2011 - 15:00
- Locatie: De Bilt
Zo, nou, reacties genoeg in elk geval, helaas liggen de meningen geloof ik redelijk uit elkaar. Enig onderstuur boven het gemiddelde is normaal begrijp ik.
De apk is van september, ik zou dus mogen verwachten dat qua schokbrekers, en rubbers alles nog redelijk binnen de normen zou moeten vallen, er was ook geen indicatie oid?
Winterbanden, zou inderdaad kunnen meespelen, maar mijn idee is dat de grens bij 7 graden boven 0 ligt, zou het in die ene graad zitten?
Met de V40(geen S dus) had ik gevoelsmatig minder onderstuur, maar die had ook wat meer gewicht aan de kont hangen.
Ik reed overigens ca 65km\u, opbouwend, dus niet extreem?
Ik rijd ook een classic mini('88), nou is elk vergelijk met de s60 natuurlijk appels en peren, maar daar haal ik op tweebaans rotondes met 70km/u iedereen mee in, haha.
Ik laat hem denk ik eerst eens uitlijnen, en de zomerbandjes eronder, en dan indien nodig toch even de schokbrekers laten testen.
Dank voor de reacties!!!
De apk is van september, ik zou dus mogen verwachten dat qua schokbrekers, en rubbers alles nog redelijk binnen de normen zou moeten vallen, er was ook geen indicatie oid?
Winterbanden, zou inderdaad kunnen meespelen, maar mijn idee is dat de grens bij 7 graden boven 0 ligt, zou het in die ene graad zitten?
Met de V40(geen S dus) had ik gevoelsmatig minder onderstuur, maar die had ook wat meer gewicht aan de kont hangen.
Ik reed overigens ca 65km\u, opbouwend, dus niet extreem?
Ik rijd ook een classic mini('88), nou is elk vergelijk met de s60 natuurlijk appels en peren, maar daar haal ik op tweebaans rotondes met 70km/u iedereen mee in, haha.
Ik laat hem denk ik eerst eens uitlijnen, en de zomerbandjes eronder, en dan indien nodig toch even de schokbrekers laten testen.
Dank voor de reacties!!!