Onze S70 2.5 20 V laat soms bij koude start een korte ratel horen, droge kleppen/klepstoters vermoedelijk. Is binnen 1 seconde weg.
Aangezien de olie ververst moest worden, 5w40 en filter gedaan. Was na 3x koude start verdwenen.
Vanochtend toch weer korte ratel bij koude start.
lekker laten zitten? of toch op onderzoek gaan?
ratel koude start
- bernhard2
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
- Locatie: Hardenberg
ratel komt meestal omdat de klepstoters weer op druk moeten komen... het blok in jou auto heeft hydraulische stoters, die bij stilstaande motor iets leeglopen. als je start, bouwt de oliepomp weer druk op en worden de kleppen weer maximaal gelift...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 28.03.2011 - 19:45
- Locatie: alkmaar
Dank je wel. Ik vermoedde al dat het niet heel ernstig is. Laatste tijd is het weer verdwenen. Alleen bij langer stilstaan (dag of 2) en koude nacht doet het zich voor. De nieuwe olie en filter hebben de motor goed gedaan merk ik. Lijkt ook zuiniger te zijn (1 op 11 tot 1 op 11,3 gemiddeld verbruik).Over een paar duizend km nog een keer.
Marco Sombroek
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 28.03.2011 - 19:45
- Locatie: alkmaar
Komt nog af en toe voor. Laatste paar ritten naar Zuid Frankrijk flink op z'n staart getrapt (170km/u uren constant). Blok lijkt gezond. Krijgt regelmatig verse olie en filter, wordt niet op bezuinigd.
Volgende dag toch weer flinke ratel even (1 seconde) en dan weer stil. Nu is het al een paar weken weer rustig 's ochtends...
Rond 2000 - 2300 rpm een licht ritselend geluid, lijkt op kleppen maar geen getik, eerder "een blaadje tussen de spaken" geluid, pomplager? Het wordt niet erger maar het is er toch wel, ik kan m'n vinger er niet op leggen.
Ben benieuwd of het bekend geluid is.
Volgende dag toch weer flinke ratel even (1 seconde) en dan weer stil. Nu is het al een paar weken weer rustig 's ochtends...
Rond 2000 - 2300 rpm een licht ritselend geluid, lijkt op kleppen maar geen getik, eerder "een blaadje tussen de spaken" geluid, pomplager? Het wordt niet erger maar het is er toch wel, ik kan m'n vinger er niet op leggen.
Ben benieuwd of het bekend geluid is.
Marco Sombroek
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 28.03.2011 - 19:45
- Locatie: alkmaar
Update
weer olie verversing en filter. Prima. 5w40 Mobil3000+. Ratel weg bij starten. Na zo'n 5000 kms weer terug. Olie peil beetje gezakt.
Als ik 100 ml bijvul tot op de max streep, is er geen ratel, valt ie onder max streep komt ratel 's ochtends terug. Is 1 seconde ratel dus geen ramp, klinkt toch leuker als ratel er niet is.
Ook fluisterende klepstoter na lange rit is weg als olie op max staat.
weer olie verversing en filter. Prima. 5w40 Mobil3000+. Ratel weg bij starten. Na zo'n 5000 kms weer terug. Olie peil beetje gezakt.
Als ik 100 ml bijvul tot op de max streep, is er geen ratel, valt ie onder max streep komt ratel 's ochtends terug. Is 1 seconde ratel dus geen ramp, klinkt toch leuker als ratel er niet is.
Ook fluisterende klepstoter na lange rit is weg als olie op max staat.
Marco Sombroek
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Dat vind ik nou ook - op een motorforum waar ik ook kom zijn er nogal wat die in hun supermoto (1 cylinder, veel vermogen) elke 500 km de olie vervangen, terwijl het boekje vraagt om bijv elke 5 duizend. De reden is dan 'vaker is toch beter' (het is ook maar 1 liter, maar het principe blijft hetzelfde).toppertje schreef:waarom?MarioC70 schreef:maak de verversingstermijn ook korter,om de 15000km bijv..
op deze manier gooi je zgan. olie weg.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5