ratel koude start

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
msombroek
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 28.03.2011 - 19:45
Locatie: alkmaar

Onze S70 2.5 20 V laat soms bij koude start een korte ratel horen, droge kleppen/klepstoters vermoedelijk. Is binnen 1 seconde weg.
Aangezien de olie ververst moest worden, 5w40 en filter gedaan. Was na 3x koude start verdwenen.
Vanochtend toch weer korte ratel bij koude start.

lekker laten zitten? of toch op onderzoek gaan?
Marco Sombroek
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

ratel komt meestal omdat de klepstoters weer op druk moeten komen... het blok in jou auto heeft hydraulische stoters, die bij stilstaande motor iets leeglopen. als je start, bouwt de oliepomp weer druk op en worden de kleppen weer maximaal gelift...
msombroek
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 28.03.2011 - 19:45
Locatie: alkmaar

Dank je wel. Ik vermoedde al dat het niet heel ernstig is. Laatste tijd is het weer verdwenen. Alleen bij langer stilstaan (dag of 2) en koude nacht doet het zich voor. De nieuwe olie en filter hebben de motor goed gedaan merk ik. Lijkt ook zuiniger te zijn (1 op 11 tot 1 op 11,3 gemiddeld verbruik).Over een paar duizend km nog een keer.
Marco Sombroek
msombroek
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 28.03.2011 - 19:45
Locatie: alkmaar

Komt nog af en toe voor. Laatste paar ritten naar Zuid Frankrijk flink op z'n staart getrapt (170km/u uren constant). Blok lijkt gezond. Krijgt regelmatig verse olie en filter, wordt niet op bezuinigd.
Volgende dag toch weer flinke ratel even (1 seconde) en dan weer stil. Nu is het al een paar weken weer rustig 's ochtends...

Rond 2000 - 2300 rpm een licht ritselend geluid, lijkt op kleppen maar geen getik, eerder "een blaadje tussen de spaken" geluid, pomplager? Het wordt niet erger maar het is er toch wel, ik kan m'n vinger er niet op leggen.

Ben benieuwd of het bekend geluid is.
Marco Sombroek
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Wat voor soort olie gebruik je?
Verse olie en een nieuw oliefilter doet wonderen soms.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
msombroek
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 28.03.2011 - 19:45
Locatie: alkmaar

even uit mijn hoofd 5w40, ik ververs om de 20000 kms, de dunne olie variant dus dacht ik.
Marco Sombroek
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

maak de verversingstermijn ook korter,om de 15000km bijv..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

MarioC70 schreef:maak de verversingstermijn ook korter,om de 15000km bijv..
waarom?
op deze manier gooi je zgan. olie weg.
geen glans zonder wrijving
msombroek
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 28.03.2011 - 19:45
Locatie: alkmaar

Update
weer olie verversing en filter. Prima. 5w40 Mobil3000+. Ratel weg bij starten. Na zo'n 5000 kms weer terug. Olie peil beetje gezakt.

Als ik 100 ml bijvul tot op de max streep, is er geen ratel, valt ie onder max streep komt ratel 's ochtends terug. Is 1 seconde ratel dus geen ramp, klinkt toch leuker als ratel er niet is.

Ook fluisterende klepstoter na lange rit is weg als olie op max staat.
Marco Sombroek
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

toppertje schreef:
MarioC70 schreef:maak de verversingstermijn ook korter,om de 15000km bijv..
waarom?
op deze manier gooi je zgan. olie weg.
Dat vind ik nou ook - op een motorforum waar ik ook kom zijn er nogal wat die in hun supermoto (1 cylinder, veel vermogen) elke 500 km de olie vervangen, terwijl het boekje vraagt om bijv elke 5 duizend. De reden is dan 'vaker is toch beter' (het is ook maar 1 liter, maar het principe blijft hetzelfde).
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”