Beste mensen,
Er is al veel geschreven over tunen, versnellingsbakken, upgraden etc.op dit forum maar heb toch nog even een vraagje.
Mijn s60 is 10 jaar oud, heeft 230.000km gelopen, 5 versnelling schakelbak en is voor zover ik weet technisch nog goed, ben eerder van 130pk naar 163pk gegaan en wil nu eigelijk naaar de 198pk (rika) is dit nog wel verstandig met een 10 jaar oude s60 en krijg ik geen problemen i.v.m. enorme vermogenstoenamen met de politie, RDW o.i.d.?
Gr Chris
10 jaar oude s60 tunen?
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20649
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Je zult problemen kunnen verwachten met de RDW en de verzekering. De vermogenstoename is meer dan 20% t.o.v. het origineel. Dus moet er een nieuwe keuring op bij het RDW. (Dat was al zo bij de vorige tuning trouwens. Eerder was de grens trouwens 40%)
Verder waarom zou je het doen. De auto is al 10 jaar oud. Het is het niet meer waard in mijn ogen. Maar ja het is jou geld. Dus je doet er maar mee wat je wilt.
Verder waarom zou je het doen. De auto is al 10 jaar oud. Het is het niet meer waard in mijn ogen. Maar ja het is jou geld. Dus je doet er maar mee wat je wilt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik zou dat ook niet doen. Je gaat zeker problemen met de koppeling krijgen bij deze leeftijd en km stand. Als je een nieuwe koppeling wilt laten monteren is er niets op tegen.
Verzekering en RDW kunnen formeel lastig doen, maar hoe gaan ze daar achter komen? Lijkt me geen issue dus.
Verzekering en RDW kunnen formeel lastig doen, maar hoe gaan ze daar achter komen? Lijkt me geen issue dus.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20649
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik zei het misschien wat cru. Maar ik ben het dus met edraket eens, die zegt het bescheidener.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
gezien de leeftijd en schakelbak zou ik er niet aan beginnen en lekker bij de 163pk laten sowieso zonder automaat daar schakelbakken toch vaker kapot gaan.
Rika? of Rica
Rika? of Rica
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2357
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Schakelbakken die vaker kapot gaan? Of wellicht de koppeling die eerder versleten is door de tuning?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Andersom, automaten gaan vaker stuk. Ik heb hier nog geen kapotte handbak voorbij zien komen door tuning. Hooguit een koppeling die harder verslijt danwel eerder zijn gebreken toont door het verhoogde koppel.euerw schreef:gezien de leeftijd en schakelbak zou ik er niet aan beginnen en lekker bij de 163pk laten sowieso zonder automaat daar schakelbakken toch vaker kapot gaan.
Rika? of Rica
Automaten zijn problems in the making vanaf dag 1. Moeten meer onderhoud, vaker (vage) storingen, koppelomvormers die niet doen wat ze moeten, problemen met de lock-up enz. Met een handbak moet je het wel bont maken wil je er iets aan stuk krijgen.
chris2:
Je kunt inderdaad de koppeling verwachten zoals al eerder gemeld. Die zit er met dat soort km standen toch al een keer aan te komen en een tuning zal dat waarschijnlijk bespoedigen. Verder zou ik heel goed kijken naar de slijtagedelen van de auto en zorgen voor een goede "stage 0" tuning. Oftewel; alle slangen/filters/EGR klep/sondes/luchtmassameter/verstuivers/turbo enz enz checken/vervangen en als je het echt goed wil doen een compressietest uit laten voeren om te kijken of je geen overmatige slijtage hebt op de zuigers/zuigerveren.
Je kunt ook de gok wagen, maar aangezien je al getuned rijdt zal hij wel met enige regelmaat wat te verduren hebben gehad. Dat is hoe dan ook een extra risico(tje) met slijtagedelen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Koidream
- 3rd Gear member
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
- Locatie: Limburg
VOLVO's met een midlife crisis...
Laat die ouwe knar nou toch rustig zijn oude dag slijten.
Laat die ouwe knar nou toch rustig zijn oude dag slijten.
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4