Oliepeil controleren voor iedereen!!

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1438
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Of het zo simpel is weet ik niet, maar je moet nog wel even delen door 2 omdat het een 4 takt is waarbij de cilinders 1x per 2 omwenteling lucht aanzuigen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

En voor 1 bar turbodruk kun je het volume weer ongeveer verdubbelen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1438
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

De vraag is alleen of bij het op hol slaan de turbo gaat meeblazen, er komt immers geen signaal van de bestuurder dat er vermogen nodig is, wordt er dan wel turbo druk opgebouwd? Levert een turbo überhaupt genoeg lucht om ook bij 5000+rpm nog iets van betekenis overdruk te generen?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

volvoovlov schreef:Het was een 2.0d.
Software update was gedaan. Auto van de hand gedaan. Nu trotse bezitter van een v50 maar dan grijs ipv zwart.
Een 2.0d heeft toch geen inspuiting van brandstof om te regenereren maar een tankje met een aditief wat bijgemengd wordt?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

EVV schreef:De vraag is alleen of bij het op hol slaan de turbo gaat meeblazen, er komt immers geen signaal van de bestuurder dat er vermogen nodig is, wordt er dan wel turbo druk opgebouwd? Levert een turbo überhaupt genoeg lucht om ook bij 5000+rpm nog iets van betekenis overdruk te generen?
Bij een diesel durf ik eraan te twijfelen of er nog een flinke overdruk gehaald wordt bij 5000+ rpm, ik heb weinig ervaring met diesels. Benzinemotoren in ieder geval wel, mijn 2.4T heeft 0,7 bar in het rood.

Of de turbo mee zal draaien; in oude auto's waarschijnlijk wel omdat de turbodruk daar afhankelijk is/was van mechanische systemen die de turbo mee nemen. De moderne motoren en motormanagement durf ik geen uitspraken over te doen omdat de turbo geregeld wordt door de turbo control valve die weer aangestuurd wordt door de computer. Mocht de computer besluiten dat er waardes niet kloppen en daarom extra brandstof/lucht gaat innemen dan kan het best zijn dat die turbo ook mee gaat. Kan ook zomaar van niet. Je zult het op dat moment zeker horen :wink:
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”