Toen ik de C70 kocht was deze al verlaagt, bij aanschaf had ik al in de planning liggen om er weer originele veren/dempers onder te plaatsen.
Nu ik een maand geleden een trekhaak heb geplaatst en deze ook regelmatig gebruik, kwam ik erachter dat het niet fijn rijden is met een verlaagde achterkant.
Nu dus mijn vraag; aangezien ik dus regelmatig met een aanhanger rijd leek het mij dus handig als ik eventueel nivomats veren kon plaatsen, weten jullie of dit mogelijk is onder een C70 of kan dit alleen onder de S70/V70?
Alvast bedankt!
Nivomats onder C70?
- markbakker
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 09.11.2010 - 23:48
- Locatie: Drenthe
Volvo S40 2000
Volvo C70 T5 1998
Volvo C70 T5 1998
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ophanging is gelijk, alleen zal de hoogte anders zijn. Dat wordt een heel gepuzzel om de juiste veren/schokbrekers erbij te vinden. Ik zou er niet aan beginnen. Ik zou eerder progressieve veren monteren. Die kunnen ook veel meer belasting hebben.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Progressieve veren icm een trekhaak zou ik niet doen. Je kan er beter of hardere veren onder zetten of hulpveren om doorhangen te voorkomen. Progressieven veren hebben de neiging om eerder te breken op de overgang van de wijdere windingen op de dichtere bij zwaardere belasting door een caravan/aanhanger. En je auto zal onder belasting van een caravan/aanhanger juist verder doorzakken door het eerste zachtere gedeelte van de wikkelingen.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Veren die breken omdat ze progressief zijn?? [-X
Het soepele gedeelte werkt voor een klein gedeelte, als de auto iets verder in de veren komt zit je al op het zwaardere gedeelte. Vaak wordt een progressieve veer gebruikt om meer draagkracht te combineren met nog een beetje comfort. Zie ook de site van Carsupport en dan bij de PRO veren.
Maar je hebt wel gelijk dat progressieve veren op zich geen doel op zich zijn. De veren moeten wel altijd een verhoogde draagkracht hebben. Zoek dus veren die geschikt zijn voor een berhoogde belasting. MAD en Carsupport leveren zoiets.
Het soepele gedeelte werkt voor een klein gedeelte, als de auto iets verder in de veren komt zit je al op het zwaardere gedeelte. Vaak wordt een progressieve veer gebruikt om meer draagkracht te combineren met nog een beetje comfort. Zie ook de site van Carsupport en dan bij de PRO veren.
Maar je hebt wel gelijk dat progressieve veren op zich geen doel op zich zijn. De veren moeten wel altijd een verhoogde draagkracht hebben. Zoek dus veren die geschikt zijn voor een berhoogde belasting. MAD en Carsupport leveren zoiets.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Toch de laatste tijd verschillende verhalen gehoord en gelezen dat ze na verloop van tijd breken op de overgang. Voor normaal gebruik prima, maar niet in combinatie met een trekhaak. Dan is een hardere staalsoort met 1 soort winding geschikter. Bovendien zakt je auto verder in met progressieve veren als je er een caravan achter hangt zoals je al aangeeft. Het zachtere gedeelte wordt daardoor constant zwaar belast.edraket schreef:Veren die breken omdat ze progressief zijn?? [-X
Het soepele gedeelte werkt voor een klein gedeelte, als de auto iets verder in de veren komt zit je al op het zwaardere gedeelte. Vaak wordt een progressieve veer gebruikt om meer draagkracht te combineren met nog een beetje comfort. Zie ook de site van Carsupport en dan bij de PRO veren.
- markbakker
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 09.11.2010 - 23:48
- Locatie: Drenthe
Ik had deze gezien op internet, dus leek mij daarom misschien wel handig.edraket schreef:Ophanging is gelijk, alleen zal de hoogte anders zijn. Dat wordt een heel gepuzzel om de juiste veren/schokbrekers erbij te vinden. Ik zou er niet aan beginnen. Ik zou eerder progressieve veren monteren. Die kunnen ook veel meer belasting hebben.
http://link.marktplaats.nl/527969490
Als ik hulpveren of hardere veren plaats, voel je de drempels/hobbels/putjes dan niet veel meer wanneer je zonder aanhanger rijdt?
Als ik nu onder de auto kijk zitten er gele Koni dempers onder.
Volvo S40 2000
Volvo C70 T5 1998
Volvo C70 T5 1998
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Denk dat deze combinatie wel moet werken, hooguit kan de auto achter wat hoog staan. De V70 is aan de achterkant een stukje zwaarder dan de C70 en daar zijn de veren op berekend. De auto zal dan alsnog wat inzakken met belasting totdat de hoogte van de nivomats is bereikt. Dit is denk ik de beste conversie die je kunt vinden. De Nivomats van een R zijn lager (25mm) dan standaard.
Wat bedoel je met "rust de auto niet op veren"? Zitten er geen veren meer onder? Dan zou er een speciaal veer/demper systeem onder zitten.
Met stuggere veren gaat het comfort er zeker niet op vooruit, maarja dat is een gevolg van jouw wens om zwaarder te kunnen belasten. Het een sluit het ander niet uit.
Wat bedoel je met "rust de auto niet op veren"? Zitten er geen veren meer onder? Dan zou er een speciaal veer/demper systeem onder zitten.
Met stuggere veren gaat het comfort er zeker niet op vooruit, maarja dat is een gevolg van jouw wens om zwaarder te kunnen belasten. Het een sluit het ander niet uit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- markbakker
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 09.11.2010 - 23:48
- Locatie: Drenthe
Bedankt voor het antwoorden, dan ga ik achter deze set aan. Mocht de wagen inderdaad wat hoog staan van achteren na het plaatsen kan ik ze altijd weer doorverkopen.edraket schreef:Denk dat deze combinatie wel moet werken, hooguit kan de auto achter wat hoog staan. De V70 is aan de achterkant een stukje zwaarder dan de C70 en daar zijn de veren op berekend. De auto zal dan alsnog wat inzakken met belasting totdat de hoogte van de nivomats is bereikt. Dit is denk ik de beste conversie die je kunt vinden. De Nivomats van een R zijn lager (25mm) dan standaard.
Wat bedoel je met "rust de auto niet op veren"? Zitten er geen veren meer onder? Dan zou er een speciaal veer/demper systeem onder zitten.
Met stuggere veren gaat het comfort er zeker niet op vooruit, maarja dat is een gevolg van jouw wens om zwaarder te kunnen belasten. Het een sluit het ander niet uit.
Het was gisteren al donker toen ik keek, dus heb het fout gezien, auto staat gewoon op veren.
Volvo S40 2000
Volvo C70 T5 1998
Volvo C70 T5 1998
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Er zijn speciale beugels te koop voor nivomats die de rijhoogte verlagen. Laatst was er ergens een topic over met foto van de beugels, misschien terug te vinden met de zoekfunctie.
edit: topic gevonden
edit: topic gevonden
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Die zijn niet voor de C70 classic, maar voor de N modellen.Iroll schreef:Er zijn speciale beugels te koop voor nivomats die de rijhoogte verlagen. Laatst was er ergens een topic over met foto van de beugels, misschien terug te vinden met de zoekfunctie.
edit: topic gevonden
Om de classic met nivomats te verlagen zijn er speciale bussen. Ik heb ze bij mijn vorige wagen ook gemonteerd. Zijn o.a. te koop bij www.europeantuning.nl
Zie hier.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Wij hebben verzwaarde veren icm gele koni's. Rijdt zonder aanhanger erg goed. Lekker stuk en strak. Met aanhanger heeft het een beetje de neiging te gaan hobbelen, maar het zakt veel minder door dan met de originele veren/dempers!
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- markbakker
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 09.11.2010 - 23:48
- Locatie: Drenthe
De nivomats die ik gezien had zijn helaas verkocht, het is dus wachten tot er weer zo'n setje te koop komt.
Bedankt voor alle tips en reacties.
Die nivomatverlagingsset is zeker het overwegen waard.
Bedankt voor alle tips en reacties.
Die nivomatverlagingsset is zeker het overwegen waard.
Volvo S40 2000
Volvo C70 T5 1998
Volvo C70 T5 1998