Volgorde werkzaamheden 245 en motorperikelen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
volvomachinery
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57

Hallo beste mede-Volvokoetsiers,

Ik vraag me af welke werkvolgorde ik het beste kan aanhouden aan de Volvo. Het gaat om een Volvo 245 DL met B21A motor uit 1984. Deze motor i.c.m. bouwjaar schijnt niet voor te komen, maar het is toch echt zo! :P
De motor heeft nu alleen nog benzine, maar ik wil graag op korte termijn LPG inbouwen. (weet hier iemand nog een betrouwbaar en betaalbaar adres in het noorden? En iemand ervaring met de Mercedes specialist in Lemmer?)
Dit is wat ik wil doen:
-De kleppen wil ik graag afstellen, (Is dit uberhaubt nodig bij benzinemotoren? meningen schijnen hierover verdeeld te zijn)
-De contactpunten vernieuwen en afstellen (en de rest van de ontsteking),
-En de V-snaren vervangen. Welke volgorde moet ik aanhouden?

Even een schets van de motorische staat van de auto:
-200.000km op de teller,
-Hoog verbruik: 1:7,5 á 1:8!
-De motor start meteen,
-Koude start, motor loopt dan een beetje onregelmatig, niet mooi rond en lijkt net niet af te slaan.
-Zodra ik de straat uitrijd kan de choke er meteen af en loopt ie goed,
-Motor lijkt soms wat in te houden, komt niet mooi op snelheid, vooral merkbaar bij het invoegen op de snelweg.
-Motor lijkt dus wat vermogensverlies te hebben,
-Ben onlangs gestrand, de motor haperde een klein beetje en hield er mee op tijdens het rijden! ANWB heeft de contactpuntjes op het oog bijgesteld en constateerde dat de puntjes elkaar niet mooi raakte, namelijke het eentje puntje zit hoger dan het andere puntje. Daarom wil ik ook nieuwe contactpuntjes erin. De ANWB-man zei echter dat nieuwe puntjes niet nodig zijn, maar ik heb al nieuwe puntjes in huis.
Al deze minpuntjes wil ik graag oplossen en dit is wat ik er nu zelf aangedaan heb sinds de ANWB-hulp:
-Motorblokreiniger in blok gedaan,
-Olie ververst (10W40, merk Comma) + oliefilter + luchtfilter,
-Bougies vervangen, (bougiekabels zijn nog vrij nieuw)
-Carburateurreiniger in benzinetank gedaan,

Ben benieuwd naar jullie bevindingen! Aangezien ik nog een beetje een leek ben, zijn alle tips en adviezen welkom!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Eerst de kleppen stellen dan de ontsteking aanpakken. Kleppen merk je vanzelf of ze gesteld moeten worden als je er een voelermaatje tussen steekt. Vergeet niet een kleppendekselpakking te kopen voordat je eraan begint. Draai de boutjes van het kleppendeksel niet te vast, anders draai je de pakking aan gort en krijg je olie lekkage. Vervang daarna, behalve de contactpunten, ook de verdeelkap,rotor en condensator. Die kosten bij elkaar misschein €30. Voor het stellen van de ontsteking moet je wel een stroboscooplamp bij de hand hebben wil je het goed doen. Snaren vervangen wanneer je daar zin in hebt. Kan ervoor of erna of er tussenin.
volvomachinery
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57

Bedankt voor de vlotte reactie!
Met kleppen en ontsteking stellen heb ik geen ervaring, ik zit te denken om dit te laten doen. Alhoewel ik het liefst zelf zou willen leren.
Heb al een kleppendekselpakking en halve maantje in huis, evenals alle andere genoemde onderdelen (behalve condensator)
Heb jij nog ideeën betreft het hoge brandstofverbruik en gebrek aan vermogen?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik raad je aan om een Haynes manual voor je 245dl aan te schaffen, mits je engels goed is. Daar staat alles stap voor stap in beschreven en daarmee kan je een hoop onderhoud zelf doen. Pak eerst de kleppen en ontsteking aan en daarna naar het brandstofgebruik gaan kijken.
Hoge brandstof verbruik zal denk ik aan afstellen of slijtage van de carb liggen. Welke carb zit erop? Zenith?
volvomachinery
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57

Zo'n manual heb ik, maar mijn carburateur staat daar niet in (althans geen afbeeldingen). Er staat Strömberg op de carburateur. Ik ga straks even kijken welk type dit is. (Edit: de carburateur staat er wél in, maar dan onder de naam Pierburg!)
Op dit forum kwam ik een linkje tegen voor een cursus in Ermelo, waarbij je kunt kiezen uit drie cursussen, 1-kleine beurt, 2-Remmerij, 3 Roestbehandeling.
Bij de cursus kleine beurt komen ook kleppen stellen en ontsteking afstellen aan bod, dus dat lijkt me wel geschikt!
-Betreft hoog brandstofverbruik werd ik gewezen op kapot membraan in carburateur. Kan ik dit zelf makkelijk nagaan zonder de carburateur uit elkaar te hoeven halen?
-Verder werd ik attent gemaakt of de brandstoffilter. Maar waar zit die filter bij de B21-a motoren??? Ik kan het nergens vinden.
volvomachinery
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57

175 CDUS stromberg. Heeft een geelkleurig deksel met een zwart draaidopje
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Google maar eens naar de stromberg. Er zijn zat voorbeelden op het net hoe je ze kan reviseren en afstellen.
volvomachinery
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57

Ben flink aan het googlen. Ik denk dat ik het gewoon maar eens aan den lijve moet ondervinden, anders blijft het zo'n abstract gebeuren.
Weet iemand hier nog waar ik de brandstoffilter kan vinden?
Bekend hoe lang de condensator die bij de ontsteking zit meegaat? Ik heb namelijk alle onderdelen van de ontsteking in huis, behalve de condensator.
Kan het kwaad als ik de condensator niet mee vervang met de rest van de ontsteking?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik zou de condensator ook meepakken. Meestal worden die vergeten en zitten ze er al lang op. Kans op stukgaan is dus zeker aanwezig. Ze kosten maar een tientje ong. en zijn simpel te vervangen. Als je het doet doe het dan in een keer goed zou ik zeggen.
Brandstoffilter zit dacht ik onder de auto voor de tank als ik het goed heb.
volvomachinery
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57

Daar heb je wel een punt. Bij mijn eerstvolgende bestelling neem ik dat meteen even mee. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Arjan.
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 06.11.2009 - 14:42
Locatie: Utrecht

volvomachinery schreef: Het gaat om een Volvo 245 DL met B21A motor uit 1984. Deze motor i.c.m. bouwjaar schijnt niet voor te komen, maar het is toch echt zo! :P
Bij modeljaar 1984 werd in NL in de VAN en in Zweden in het basismodel de B21A geleverd volgens volvo200.org. Je chassisnummer kan ook uitsluitsel geven over welke motor er origineel in lag.
volvomachinery
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57

Hallo heren, hier weer even een update!
-De kleppen zijn gesteld
-De ontsteking is afgesteld
-Verdeelkap + rotor + contactpuntjes + kabels zijn vernieuwd
-Carburateur is bekeken of het membraan nog goed is (en vermoedelijk had de vorige eigenaar motorolie in de carburateur gedaan, dus dat is vervangen voor ATF-olie)

Na deze behandeling liep de motor een stuk mooier en schudde een stuk minder, maarr.. het brandstofverbruik is nog steeds 1:7,8 en de motor komt nog steeds langzaam op snelheid. Wat kan dit zijn?
-het mechanische brandstofpompje op het blok lekt een héél klein beetje.
-de carburateur Stromberg/Pierburg 175CDUS is een héél klein beetje nat bij de pakking van het klepje aan de onderkant van de carburateur.
Zijn dit mogelijke oorzaken van de problemen? Of is het iets anders?
Ps: mijn auto schijnt geen brandstoffilter te hebben!
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Geen brandstoffilter? Komt mij vreemd voor eerlijk gezegd.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
volvomachinery
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57

Mij dus ook! Bij de B21E met injectie zit de filter onder het schutbord of vlakbij de tank in een driehoekig afschroef frame. Maar bij mijn auto????
Geen idee. Vorige week nog op de brug gezien en de monteur wist het ook niet.
Ik ga dus in ieder geval een inlinefiltertje plaatsen vlakbij de carburateur en de mechanische brandstofpomp op het blok.
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Er zit een minifilter in de toegang van je carb. Er kan er altijd 1 in de leiding gezet worden, bij een metalen tank wel een aanrader !

Verbruik en loopcultuur zitten bij deze motoren vaak in het onstekingssysteem:
0. Eerst noodzakelijk onderhoud zoals kleppen.
1. Kontroleer je bougiekabels! Letop: volkern is beter dan koolstofvezel.
2. Aarde blok-chassis
3 Stap over naar electronische ontsteking, orgineel (uit een E) of b.v. 123ignition.
4. overweeg gebruik iridium bougies
5. overweeg aanschaf van een breedband lambdasonde.
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”