Situatie: begin 2011 een V60 besteld die echter problemen kende in de bestelling, het hoe en wat is mij nooit duidelijk geworden, per saldo was er eind mei 2011 geen zicht op mijn bestelde bolide en mocht ik van de lease maatschap opnieuw bestellen. Er was echter wel een nieuwe V60 D3 Momentum met business pack pro en Leder beschikbaar. Deze kon als voorloper ingezet worden. Ik mocht ook nieuw bestellen maar dan wel een Volvo. Ondertussen was de aanbieding V70 LE beschikbaar gekomen, welke eerst buiten budget zou zijn maar door de aanbieding bereikbaar was. Voorwaarde was wel dat dan in de V60 tot 1-1-2012 gereden moest worden.
Aldus geschiede: ik heb een half jaar in de V60 gereden en zo'n 38.000 km weggedrukt. De V60 is mij bevallen als rijdersauto, strak sturend, zeker met de instelbare servotronic. Zeer vlotte auto met full options en prettige zesbak erin, sportief zonder oncomfortabel te zijn. Komende uit een Seat Alhambra met 4traps automaat een verademing, wel een paar keer grondig mijn kop gestoten en vakantie met 5 personen en bagage is een grotere uitdaging, maar het kan prima. De motor vindt ik erg prettig, lekker veel power en snel, gezanik over smalle powerband is vooral een theoretische cijfer exercitie voor detail fetisjisten. Al met al een prima auto die veel plezier biedt en voldoende praktisch is. Een LUV (Lifestyle Utility Vehicle) maar voldoende goed en praktisch.
Vorige week de V60 ingeleverd en de V70 in ontvangst genomen. In directe vergelijking vallen mij de volgende zaken op (ik wil mij nog geen al te groot oordeel aanmatigen na 600km):
:razz: V70 zit een stuk hoger, minder diep en hoger: hierdoor meer overzicht en zicht rondom (ik ben geen 30 meer :? )

:roll: De LE uitvoering met Luxury Line is niet vergelijkbaar de momentum van de V60: beide uitvoering prima voor elkaar, maar de V70 is hiermee wel completer, luxer en comfortabeler (en daar betaal je dan ook voor)

:x ik mis de mooie "ellebooggleuf" van de V60 in de raamstijl/vensterbank? waar je arm/elleboog als vanzelf in valt

:shock: de stoelverwarming van de V70 lijkt warmer

Al met al past de V70 mij beter dan de V60, iets meer comfort, overzicht, luxe, ruimte en wat bedaagder. Je wordt ouder Papa, geeft het maar toe...

Als nieuwe Volvo rijder ben ik zeer tevreden over mijn eerste 2 Volvo's, wat kleine ongemakjes:
- Onzichtbare, lastig bereikbare handrem en bedieningselementen links van het stuur
- Deuren openen in de V60 niet tegelijk met de bestuurdersdeur, van de V70 weet ik dit nog niet.
- Niet verstelbare hoofdsteunen, dus ik kom niet een in de buurt met mijn kop
- voor de boardcomputer met je het wieltje draaien en dus los van je stuur
- matige radio ontvangst
- knoppies in de middenconsole mogen wel wat groter en minder veel