V60 vervangen door V70 UPDATED

Plaats reactie
least
3rd Gear member

Op verzoek van een aantal van onze forummers: mijn bevindingen van mijn V60 naar een V70.

Situatie: begin 2011 een V60 besteld die echter problemen kende in de bestelling, het hoe en wat is mij nooit duidelijk geworden, per saldo was er eind mei 2011 geen zicht op mijn bestelde bolide en mocht ik van de lease maatschap opnieuw bestellen. Er was echter wel een nieuwe V60 D3 Momentum met business pack pro en Leder beschikbaar. Deze kon als voorloper ingezet worden. Ik mocht ook nieuw bestellen maar dan wel een Volvo. Ondertussen was de aanbieding V70 LE beschikbaar gekomen, welke eerst buiten budget zou zijn maar door de aanbieding bereikbaar was. Voorwaarde was wel dat dan in de V60 tot 1-1-2012 gereden moest worden.

Aldus geschiede: ik heb een half jaar in de V60 gereden en zo'n 38.000 km weggedrukt. De V60 is mij bevallen als rijdersauto, strak sturend, zeker met de instelbare servotronic. Zeer vlotte auto met full options en prettige zesbak erin, sportief zonder oncomfortabel te zijn. Komende uit een Seat Alhambra met 4traps automaat een verademing, wel een paar keer grondig mijn kop gestoten en vakantie met 5 personen en bagage is een grotere uitdaging, maar het kan prima. De motor vindt ik erg prettig, lekker veel power en snel, gezanik over smalle powerband is vooral een theoretische cijfer exercitie voor detail fetisjisten. Al met al een prima auto die veel plezier biedt en voldoende praktisch is. Een LUV (Lifestyle Utility Vehicle) maar voldoende goed en praktisch.

Vorige week de V60 ingeleverd en de V70 in ontvangst genomen. In directe vergelijking vallen mij de volgende zaken op (ik wil mij nog geen al te groot oordeel aanmatigen na 600km):

:razz: V70 zit een stuk hoger, minder diep en hoger: hierdoor meer overzicht en zicht rondom (ik ben geen 30 meer :? )

:) In de V70 ook dezelfde motor met Geartronic: hoewel zelf schakelen in de V60 goed beviel, past de GT beter bij de V70: lekker ontspannen rijden

:D V60 is de rijdersauto (punt)

:roll: De LE uitvoering met Luxury Line is niet vergelijkbaar de momentum van de V60: beide uitvoering prima voor elkaar, maar de V70 is hiermee wel completer, luxer en comfortabeler (en daar betaal je dan ook voor)

:) De stoelen in de V70 vindt ik prettiger dan die van de V60.

8) Sensus: in de V70 valt mij op dat het scherm meer naar voren is gekanteld dan in de V60 waar het juist meer achterover helt. Ik vermoed dat de V70 minder last zal hebben van reflecties. De radio hoeft in de V70 minder hard dan in de V60, betere geluidsisolatie?

:lol: Over de meer ruimte in de V70 heb ik het niet, die is evident.

:x ik mis de mooie "ellebooggleuf" van de V60 in de raamstijl/vensterbank? waar je arm/elleboog als vanzelf in valt

:( het naar de bestuurde neigende middenconsole van de V60 maakt de rechterkant van de middenconsole net iets beter bereikbaar.

:shock: de stoelverwarming van de V70 lijkt warmer

:o in de V60 zaten donkere ramen rondom, mooier, maar toch ook beperkend in zicht, de "heldere"ramen van de V70 bieden meer doorzicht, voor de zomer maar op zoek naar sunblinds.

Al met al past de V70 mij beter dan de V60, iets meer comfort, overzicht, luxe, ruimte en wat bedaagder. Je wordt ouder Papa, geeft het maar toe... :(

Als nieuwe Volvo rijder ben ik zeer tevreden over mijn eerste 2 Volvo's, wat kleine ongemakjes:

- Onzichtbare, lastig bereikbare handrem en bedieningselementen links van het stuur
- Deuren openen in de V60 niet tegelijk met de bestuurdersdeur, van de V70 weet ik dit nog niet.
- Niet verstelbare hoofdsteunen, dus ik kom niet een in de buurt met mijn kop
- voor de boardcomputer met je het wieltje draaien en dus los van je stuur
- matige radio ontvangst
- knoppies in de middenconsole mogen wel wat groter en minder veel
nadenkend over weer een Volvo: V90
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Al met al past de V70 mij beter dan de V60, iets meer comfort, overzicht, luxe, ruimte en wat bedaagder.
En wat je wat zo leuk is: Toen ik onlangs voor het eerst in een V60, en dus een V70 gewend zijnde, ging zitten was de beleving juist het omgekeerde.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gast

dat de deuren niet tegelijk openen is een instelling die je zelf kunt wijzigen.
CY325i
2nd Gear member

Ik ben vanuit een BMW E91 325i overgestapt naar een V70 T4. De V70 heeft meer comfort, overzicht, luxe en ruimte. Ik vind de V70 niet bepaald bedaagder, maar eerder stijlvol en tijdloos van ontwerp. De 325i oogt een stuk dynamischer en is een echte stuurmansauto waarin je veel meer wordt uitgedaagd. Mis zo nu en dan de zes-in-lijn van de BMW, maar kan de soepelheid van de T4 erg waarderen. Rijd nu zo'n 2 weken de V70 en heb geen spijt van de overgang.
Volvo XC40 T5 Recharge R-Design Automaat (2020)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
least
3rd Gear member

dbosker schreef:dat de deuren niet tegelijk openen is een instelling die je zelf kunt wijzigen.
ik bedoel een andere: in de V60 kun je als je rijdt de deuren automatisch laten vergrendelen net als in de V70. Als je in de V60 stopt en wil uitstappen moet de bestuurden als hij zijn deur heeft geopend, alsnog de overige deuren en achterklep ontgrendelen via de ontgrendelknop in het portier, anders kunnen de passagiers niet uitstappen.
Heeft de V70 dit ook zo onhandig?
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Leuke om je ervaring zo te lezen. Ik denk dat de keuze tussen een V60 en V70 erg moeilijk is.
CY325i
2nd Gear member

@least: volgens mij komt dat door een actieve kinderslot in combinatie met het automatisch op slot gaan van de portieren als je harder rijdt dan 30 km/u. Het laatste heb ik er dan ook maar afgehaald.
Volvo XC40 T5 Recharge R-Design Automaat (2020)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
diesel01
Geartronic member

Ik heb de automatische deur vergrendeling ook aanstaan.
Als uit de auto stap ookal staat de brievenbus op 5 meter afstand heb ik de sleutels in de hand.
Mocht ik iets nodig zijn van de achterbank is één druk op unlock genoeg om de hele auto te ontgrendelen.
In de hectiek van vandaag een zeer waardevolle optie en ik zou niet meer zonder willen.

Edit(begrijpend lezen #-o )bij mijn V70 kunnen de passagiers na stilstand gewoon de deuren open, mijn V70 '07 heeft nog niet zoveel computers als die van jouw.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
least
3rd Gear member

UPDATE bij 10.0000 km:

zo, de kop is er af: het eerste tienduizendtal is bereikt. Vrijwel rimpelloos deze eerste mijlpaal bereikt. Auto is ingelopen, lekker soepel, en zuiniger geworden, nu 1:15,7 over de laatste 5000 km. Binnenkort de zomerbanden erop en dan zal comfort weer iets toenemen, de bij aflevering gemonteerde Nokian winterbanden kunnen mij niet bekoren. Ben benieuwd wat er standaard onder zit, kan bijna niet beroerder :D.

Positief valt het comfort op: de elektrisch verstelbare stoelen, het geheugen, het schuif/kanteldak en de Sensus, maar ook iets triviaals als de elektrische achterklep en de bodemplaat van de kofferruimte die in stand blijft staan.
Iets minder vindt ik het af en toe kraken van de middenconsole bij opschakelen van de automaat en de duikneiging bij drempels, ook mis ik de servotronic van de V60. De xenonverlichting wil ik iets hoger laten zetten binnen de toegestane marge, wellicht iets meer zicht. Op termijn zal ik de vloermatten vervangen, het streepje erin vindt ik niet je van het, iemand suggesties?

Al met al een luxe, comfortabele, bescheiden ogende, auto, met veel poespas en weinig opsmuk!

Precies wat ik wil! :D
sanco
5th Gear member

Die xenon heb ik ook wat hoger laten zetten afgelopen najaar, echt de moeite waard, en nog steeds geen enkel tegenliggersignaal gehad, dus zou ik zeker navragen in jouw geval.

Goed te horen dat de auto je verder bevalt!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”