Volvo dealer en kleppen stellen bij LPI/bifuel

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Indmiddels vaak besproken: bij de laatste series van de X40 zijn de benzine motoren niet meer uitgeleverd met zgn hydrolische kleppen. Bij kilometerstanden van +150.000km betekend dit: kleppen stellen. Op zich niet vreemd, een auto op LPG heeft meer onderhoud. Wat mij irriteert is dat dit kleppen stellen niet is opgenomen in het normale onderhoud. Sterker nog: er wordt door de dealer niets geadviseerd...totdat er klachten zijn (en dan kan het dus te laat zijn...). Onlangs heb ik bij 160.000km m'n riem en de hele boel laten vervangen (volgens het boekje). Nu kom ik erachter (forum, en dus uiteindelijk vragen bij diverse dealers) dat het idd verstandig is om mijn kleppen te laten stellen. Nu moet weer alles eraf...en ik denk dat dit ism met het vervangen van de riem in ieder geval goedkoper had uitgekomen (ipv nu twee keer bepaalde akties te moeten uitvoeren). Vorige beurt: 880,- Euro (zit de riem bij). Nu gaat het kleppen stellen (+vervangen benodigde onderdelen) waarschijnlijk zo'n 450/500 Euro kosten volgens de dealer.

Ik baal ervan dat dit toen niet is gemeld...wat vinden jullie? Is dit normaal en moet je dit als onwetende rijder maar zelf zien aankomen? De dealer is er ook toch voor preventief onderhoud! Ik ben erg blij met m'n v40 en het rijdt geweldig...maar zo loopt het wel de spuigaten uit. Leuk, als je net vader bent van een tweeling. Is het reeel dat de dealer mij tegemoet komt in de kosten? Ja, ik weet dat ik het ook ergens anders kan laten doen (ook daarom blij met het forum) maar ik vind eigenlijk dat de dealer (of Volvo) in gebreke blijft.
V40
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Okke schreef:Ik baal ervan dat dit toen niet is gemeld...wat vinden jullie? Is dit normaal en moet je dit als onwetende rijder maar zelf zien aankomen? De dealer is er ook toch voor preventief onderhoud! Ik ben erg blij met m'n v40 en het rijdt geweldig...maar zo loopt het wel de spuigaten uit. Leuk, als je net vader bent van een tweeling. Is het reeel dat de dealer mij tegemoet komt in de kosten? Ja, ik weet dat ik het ook ergens anders kan laten doen (ook daarom blij met het forum) maar ik vind eigenlijk dat de dealer (of Volvo) in gebreke blijft.
Volvo adviseert om geen gas in een X40 te monteren, behoudens de bi-fuels ontraad met het dus zonder meer, de gasinbouwer schroeft het er vervolgens (misschien wel op jouw verzoek) zonder verdere aanpassingen toch in, wie blijft dan in gebreke? volgens mij de gasinbouwer.
Kleppen stellen hoort zonder meer niet tot het reguliere onderhoud van je Volvo, de extra kosten van het stellen c.q. vervangen van kleppen heb jij als het goed is ruim overgehouden uit de lagere exploitatiekosten van je gasauto... dus wat is het probleem?
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Bart,

Ben inmiddels wel bekend met je helaas af en toe wat boute reacties. Zoals je kan zien rijd ik een bi-fuel. Hoezo niet door Volvo geadviseerd. Lees nog een keer goed het verhaal, ik wil juist graag horen DAT het moet gebeuren. Alleen hadden ze dit al eerder kunnen adviseren. Waar ik van baal is het achterhouden van informatie. Als ik dit had geweten met de 160000km beurt, had ik het toen meteen laten doen. Dit had het 2x uit elkaar halen gescheeld (lees: manuren). Is het reeel dat ik voor die extra kosten opdraai?
V40
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ten eerste, volgens mij hoeft er bij het wisselen van de distributieriem lang niet zo veel van de motor af (niets eigenlijk, alleen een kapje) als bij kleppen stellen.

Ten tweede, ik ben het wel met je eens dat een Volvo dealer best verder mag kijken dan Vadis. Er moet gewoon fatsoenlijk onderhoud uitgevoerd worden, als dat betekent dat dat meer is dan in Vadis staat, dan moeten ze dat ook gewoon doen.

Maar zoals gezegd, ik denk dat het in dit geval voor de kosten niet echt uitmaakt.
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Ze hebben nogal wat uren gerekend om de distributieriem te vervangen (inclusief spanrol etc.). Als de kleppen gesteld waren bij 160.000Km was dit meteen in een keer meegenomen geweest...omdat dit alles er dan toch afmoet. Had ik alleen voor de onderdelen hoeven betalen! Natuurlijk staat er ook dan een flink aantal uren tbv het kleppen stellen op de rekening.

Puntje is: ik wist het niet. En word je niet verteld. Maar: het is wel nodig. Als ik nu zelf ook niet aan de bel had getrokken... Ik neem aan als je een bi-fuel bouwt, je ook een apart gedeelte opneemt om preventief onderhoud te laten doen. Ik heb letterlijk vernomen: pas als er klachten zijn, gaan we er wat aan doen. Terwijl ze weten dat je preventief kleppen kan laten stellen. Als ik zo mijn werk zou doen...oef!
V40
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Okke schreef:Bart,

Ben inmiddels wel bekend met je helaas af en toe wat boute reacties. Zoals je kan zien rijd ik een bi-fuel. Hoezo niet door Volvo geadviseerd. Lees nog een keer goed het verhaal, ik wil juist graag horen DAT het moet gebeuren. Alleen hadden ze dit al eerder kunnen adviseren. Waar ik van baal is het achterhouden van informatie. Als ik dit had geweten met de 160000km beurt, had ik het toen meteen laten doen. Dit had het 2x uit elkaar halen gescheeld (lees: manuren). Is het reeel dat ik voor die extra kosten opdraai?
Oeps, even langs dat bi-fuel heengelezen.. sorry!
Ook bij een bi-fuel staat in het onderhoudsschema helemaal niets over kleppen stellen, ook niet verderop bij 180.000km, de kop van een bi-fuel is alleen "af fabriek" wat anders qua materiaal en daardoor beter geschikt voor gas.
Voor preventief (soms dus ook onnodig) onderhoud is menig eigenaar alleen niet te bewegen als het hem/haar ook nog eens extra geld kost, een dealer wordt (ook hier) al vrij snel beschuldigt van geldklopperij.
Als jij wilt dat er iets afwijkends (t.o.v. het reguliere onderhoudsschema) moet gebeuren zul je er zelf inderdaad opdracht voor moeten geven.
Ben op zich wel met je eens als men vanuit Volvo AB dingen verzuimt heeft qua onderhoudsadvies (dus ook naar de dealer toe) dat klantenzaken van Volvo NL zich best wat in mag spannen om je er een iets beter gevoel over te geven.
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

;-)

Ok. Zoals ik riep ben ik wel blij met dit forum...ik ga graag op "safe" en natuurlijk ben ik bereid om daar voor in de buidel te tasten. Alleen liefst zo economisch mogelijk. Overigens moet ik er niet aan denken dat ik met een fikse motorstoring was komen stil te staan met twee van die hele kleintjes achterin. Ik ga er toch even over praten met de dealer of dit niet anders kan. Ik had (ook via Alex) al vernomen dat dit toch een beetje een ondergeschoven kindje is.
V40
Gast

bart simpson schreef:
Okke schreef:Bart,

Ben inmiddels wel bekend met je helaas af en toe wat boute reacties. Zoals je kan zien rijd ik een bi-fuel. Hoezo niet door Volvo geadviseerd. Lees nog een keer goed het verhaal, ik wil juist graag horen DAT het moet gebeuren. Alleen hadden ze dit al eerder kunnen adviseren. Waar ik van baal is het achterhouden van informatie. Als ik dit had geweten met de 160000km beurt, had ik het toen meteen laten doen. Dit had het 2x uit elkaar halen gescheeld (lees: manuren). Is het reeel dat ik voor die extra kosten opdraai?
Oeps, even langs dat bi-fuel heengelezen.. sorry!
Ook bij een bi-fuel staat in het onderhoudsschema helemaal niets over kleppen stellen, ook niet verderop bij 180.000km, de kop van een bi-fuel is alleen "af fabriek" anders als bij een niet bi-fuel en beter geschikt voor gas.
Voor preventief (soms dus onnodig) onderhoud is menig eigenaar alleen niet te bewegen als het hem/haar ook nog eens extra geld kost, een dealer wordt (ook hier) al vrij snel beschuldigt van geldklopperij.
Als jij wilt dat er iets afwijkends (t.o.v. het reguliere onderhoudsschema) moet gebeuren zul je er zelf inderdaad opdracht voor moeten geven.
Ben op zich wel met je eens als men vanuit Volvo AB dingen verzuimt heeft qua onderhoudsadvies (dus ook naar de dealer toe) dat klantenzaken van Volvo NL zich best wat in mag spannen om je er een iets beter gevoel over te geven.
Bart,
Wederom zijn wij het niet (helemaal) eens.
Ik denk dat Volvo een geweldige fout heeft gemaakt met de nieuwe koppen en het onderhoud niet heeft overzien danwel onderschat heeft.
Of men heeft bij Volvo gedacht, bij 150.000 km wie dan leeft (nog rijdt) wie dan zorgt.

Op zich heeft het niets met gas te maken, want ook benzine uitvoeringen waar flink aan wordt getrokken heeft problemen met de kleppen.

Gezien jij wat dichter bij het vuur zit, kan jij dan niet bij klantenzaken van Volvo NL aankloppen om zich (zoals jij zegt) wat beter in te spannen?
Zou het niet doen op de boute manier doen zoals je blijkbaar al op dit forum bekend bent. :P Succes

Okke,
Vraag of ze eerst even de klepspeling controleren!
Nog geen 1/2 uurtje werk, en het kost geen onderdelen.
Kijk anders even bij Kleppen stellen onder V70, zelfde systeem.
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Ik kan je helemaal volgen okke en geef je volkomen gelijk. Ik heb het advies gekregen bij de vraag kleppen stellen j\n: zolang geen start problemen----> afblijven
Gast

martin2 schreef:Ik kan je helemaal volgen okke en geef je volkomen gelijk. Ik heb het advies gekregen bij de vraag kleppen stellen j\n: zolang geen start problemen----> afblijven
Dat is fijn advies! :cry:
Als je dan startproblemen krijgt, ben je zeker te laat. :?
Zolang ze bij Volvo maar weten waar ze mee bezig zijn? :P
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Als je dan startproblemen krijgt, ben je zeker te laat.
Ik snap wat je bedoelt, ik druk mij verkeerd uit. Ze bedoelen met start problemen dat de auto niet meteen aanslaat als je de sleutel omdraait maar dat de motor wat vaker rond moet gaan voordat hij daadwerkelijk loopt. Dus als hij niet meteen aanslaat als je de sleutel aanraakt zal ik maar zeggen.

MvG Martin
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Dat was voor mij ook de reden om het even aan te zwengelen. Ik heb geen grote startproblemen, maar soms net even "wat langer". En dan kunnen het lekkende injectoren zijn...maar natuurlijk bij mijn km stand ook dat de kleppen moeten worden gesteld. Dat laatste blijkt sowieso iets om geen grappen mee te maken...lees de ervaringen van velen op dit forum.

Mijn punt was: waarom is er niets van gezegd bij de 160.000km beurt? Als het toen was gebeurd, had ik niet apart hoeven te betalen om de riem & spanrollen te laten vervangen. Natuurlijk betaal je daar wel voor, maar alles maar een keer. Nu moet dat binnenkort voor een tweede keer alles weer los (niet vervangen, maar wel dit gedeelte erop/eraf). Met duidelijke richtlijnen/ onderhoudsadvies (je laat ook preventief je distributieriem vervangen...) ben je alle problemen vooruit.

@Alex, bedankt voor je advies. Mag jij raden wat het controleren van de klepspeling kost bij de dealer: 200 euro. Inderdaad, paar centen erbij en ... Dus daar ga ik niet op in. Ik heb al contact gehad met Ramon. Klinkt goed...alleen omstandigheden (net 880, euro uitgegeven aan de auto) moesten een volgende financiele injectie even uitstellen.

Ik vind gewoon dat het niet helemaal klopt. Alsof je met een tijdbom rijdt, terwijl de auto volgens dealer wordt onderhouden. Kan je natuurlijk zeggen: zo'n vaart zal het niet lopen...maar niemand (dealer/monteurs) die je dat garandeerd. Ik wilde gewoon weten of ik nouw zo onredelijk was, of dat er hier (Volvo/dealer) iemand in gebreke blijft. Wat we al weten: het staat niet bij het regulier onderhoud...dus de dealer tjah...aan de andere kant staan zij wel erg dicht bij het onderhoud/ervaringen met de laatste serie motoren.
V40
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

Ik schop dit topic weer even omhoog.
Is er iemand binnen dit grote Volvo kennisnetwerk die inmiddels weet of, en zo ja welke, extra onderhoudswerkzaamheden er zijn voor een 1.8 Bi-Fuel van 2002 (160 dkm)?? Het is voor mij tot nu toe een grijs gebied waar weinig duidelijkheid in te verkrijgen is (dan heb ik het met name over het onderhoud voor het gasgedeelte zoals vervangen gasfilter(s), kleppen stellen etc).

Zoals al vaker gezegd: Volvo kan zelf geen duidelijkheid geven over het reguliere onderhoud van het Bi-Fuel gassysteem.

Ik sta op het punt om de auto een grote beurt te geven, en voor de zekerheid wil ik de distributieriem inclusief spanrollen laten vervangen en de kleppen laten stellen zodat alles wwer spik en span is.

En ja.. hij start de laatste tijd met moeite, moet soms een keer of 6-7 ronddraaien voordat ie aanslaat. Gezien andere topics en reacties kan dit iets te maken hebben met de kleppen die gesteld moeten worden.

Hoe komen wij, als Bi-Fuel rijders, nu achter de juiste (onderhouds) feiten??
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

zoals onlangs geschreven in dit topic :
Ludo schreef:Vadis schrijft niets voor (over kleppen stellen).
enkel bij de Bi-Fuel word aangegeven om de filter te vervangen iedere 20.000km, en de afsluitklep iedere 80.000km.
over klepspeling controleren of stellen staat niets vermeld.


ik zou dus eerst beginnen om de filter te (laten) vervangen.
start ie dan beter weet je al dat dit daar uit voorkwam.
klepspeling zou ik wel laten controleren als je de D riem laat vervangen, en zo nodig laten stellen.
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Officieel moet je bij 160 k kleppen stellen, officieel moet je bij 160k de distr riem vervangen. Als je kleppen stelt wordt er geadviseerd om meteen de distr riem te doen en visa versa. Dus dat zou je moeten doen, alleen vind iedereen het verschikkelijk duur daarom proberen we met z'n allen te verzinnen waarom het niet nodig is.
Over speciaal onderhoud voor gas durf ik je niet iets officieels te zeggen. Als ik het goed heb zit er een necam inst in. Je zou de gasboer of necam zelf kunnen bellen om te vragen wat het onderhoud van een necam inst inhoud. Ik neem aan idd de filter. Het zou me niet verbazen als de membraan van de verdamper vervangen moet worden uit voorzorg, zoniet dan zal de verdamper inwendig wel gereinigd moeten worden. Verder neem ik aan dat een en ander gecontroleerd dient te worden mbv computer (gas druk, lamda waarde enz).

MvG Martin
Gast

Laat eerst de klepspeling controleren. Nog geen uur werk.
Als je handig bent kan je het zelf.
Misschien is het stellen niet eens nodig.

Of de V40 BiFuel ook is voorzien van een Necam installatie met verdamper, weet ik niet.
Lijkt het hier een beetje op?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9051
Wat is het motornummer?

Slecht starten kan met de klepspeling te maken hebben, maar zo zijn er wel veel meer redenen.
Slechte bougie's? Gewoon aan een beurt toe?
Start op benzine, dus zijn de injectoren nog wel schoon/goed.

Laat een goede diagnose stellen, bij meerdere Volvo dealers en/of specialisten en vraag naar een offerte zonder open einden.
Krijg je die niet, ga een deur verder.

Vraag ook naar hun ervaring met LPG.
Beter nog: begin daar mee, voor dat je een diagnose laat stellen.

Succes
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

AlexV70 schreef: Of de V40 BiFuel ook is voorzien van een Necam installatie met verdamper, weet ik niet.
ja is ook Necam, alle Bi-Fuels.
volgens mij zelfs identiek aan het jouwe.
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Inmiddels zijn bij mij de kleppen gesteld (zo'n 3500KM geleden). Bleek dat er (geen motorstoringslampje...) toch wat inlaatkleppen te strak stonden. Kost een paar centen..tjah.

Helaas juist daarna kennis gemaakt met het motorstoringslampje (!). Juist op benzine loopt de auto af en toe slecht.

Betekend slecht starten (soms 3 poten) en zodra er overgeschakeld is op gas alles weer goed. Schakel je daarna terug op benzine...weg vermogen (3poten wat wil je...) en motorstorinsglampje aan.

Even op de snelweg op benzine schakelen (extra toeren draaien) en dan gaat het ineens weer goed (je voelt dan plots de cylinder erbij komen) en blijft dan zo goed dat alle problemen (inclusief slecht starten) het storingslampje doen uitgaan (en je een week probleemloos rijdt).

Maar gister ochtend begon het weer. Wel goed starten en ik dacht: even op benzine laten rijden, goed voor 'm (vind 'm soms wat snel op lpg overschakelen, vandaar). Na 5 kilometer op benzine gereden te hebben ging ie plotseling op 3 poten lopen...maar weer over snel op lpg overgeschakeld en weer doortuffen.

Gelukkig rijdt ie altijd goed op lpg, maar wil graag ook goed starten (wat sta je dan voor...met een 3 jaar oude auto) en rijden op benzine. Bougies al vervangen/ benzine injectoren waren ook gecontroleerd dacht ik... en binnenkort gaat er weer naar gekeken worden met een laptopje eraan. Laat het nog wel even weten wat het was!
V40
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Ik denk dat je een probleem hebt met een benzine injector.
Controleer voor de gein eens de stekker aansluiting en bedrading vd benzine injectoren (ook onder het rubber van de stekker waar de draden ingaan. Deze hebben ze los gehad en\of aangezeten voor het kleppen stellen.

MvG Martin
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Ja, dat was ook het eerste waar de monteur aan dacht (ben er mee terug geweest).

Maar dat is toen gecontroleerd (ik dacht van wel zoals ik al schreef). Zou natuurlijk ook de aansluiting kunnen zijn (draadbreuk?) of mischien aan het overlijden (dan weer wel/dan weer niet). Toen ie er de vorige keer stond, was het natuurlijk (tijdelijk) goed (zal je altijd zien he). Ik zal vragen of het sowieso niet verstandig is om ze te reinigen. Bedankt voor het meedenken ;-)
V40
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”