Hallo Allemaal, ik ben nu een jaar in het bezit van een S60 T5 2001 met 285k KM op de teller. Heerlijke auto!
Ik ben echter zoekende of het mogelijk is om de 5e versnelling te laten aanpassen zodat deze iets hoger in toeren wordt ingezet. Het doel hiervan is om het kruipen van 240 naar 260 km/h te overbruggen zodat er beter wordt doorgetrokken.
Ik kan natuurlijk tunen voor meer PK en torque maar als het zonder kan, zou ik dat de voorkeur willen geven.
Vast bedankt voor enig antwoord!
S60 T5 5e versnelling aanpassen?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Is een T5 standaard niet begrensd op 250 km/h?
Woon je zo dichtbij duitsland dat je de 240-260 regelmatig haalt? Wel dapper hoor!
Woon je zo dichtbij duitsland dat je de 240-260 regelmatig haalt? Wel dapper hoor!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 17.03.2012 - 15:53
Als je de ruimte hebt wil hij wel door over de 250. Er zijn in NL gelukkig nog wel stukken waar je deze ruimte vindt :pt5power schreef:Is een T5 standaard niet begrensd op 250 km/h?
Woon je zo dichtbij duitsland dat je de 240-260 regelmatig haalt? Wel dapper hoor!
- Bakboord1
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
- Locatie: Eindhoven
De mijne trekt ook niet zo vlot meer boven de 270. Het windgeruis neemt dan ook hard toe.
Opel Zafira 1.6cdti Business+
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Mijn S60 loopt ook mooi naar de 290 toe. Hij houdt er alleen eerder mee op.Bakboord1 schreef:De mijne trekt ook niet zo vlot meer boven de 270. Het windgeruis neemt dan ook hard toe.
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Wel apart! onze 2.4 hield toch echt bij 215 opBakboord1 schreef:De mijne trekt ook niet zo vlot meer boven de 270. Het windgeruis neemt dan ook hard toe.

Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Goh, bij jou ook al?Bakboord1 schreef:De mijne trekt ook niet zo vlot meer boven de 270. Het windgeruis neemt dan ook hard toe.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Haha en je moet je wisservloeistof bijvullen
Ik wil best een dezer dagen een foto maken met huidig verbruik hoor, ligt dacht ik ergens rond de 20-25l/100 km bij deze snelheden.
Ik heb overigens nog geen VCE dus de meters corresponderen met de werkelijke situatie op deze foto
On topic: bij A en P maken ze bakken op maat, die kunnen vast je 5e versnelling ook aanpassen. Je wil niet weten hoeveel werk het is en hoeveel geld je kwijt bent voor het (de)montagewerk dat eraan zit, maar dan heb je wel wat unieks
http://www.aenp.net/new/index.php?optio ... &Itemid=54

Ik wil best een dezer dagen een foto maken met huidig verbruik hoor, ligt dacht ik ergens rond de 20-25l/100 km bij deze snelheden.
Ik heb overigens nog geen VCE dus de meters corresponderen met de werkelijke situatie op deze foto
On topic: bij A en P maken ze bakken op maat, die kunnen vast je 5e versnelling ook aanpassen. Je wil niet weten hoeveel werk het is en hoeveel geld je kwijt bent voor het (de)montagewerk dat eraan zit, maar dan heb je wel wat unieks

http://www.aenp.net/new/index.php?optio ... &Itemid=54
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Ik denk dat het advies van Frank hierboven klopt. Het "enige" dat je nodig hebt is een nieuwe set tandwielen voor de vijfde versnelling.
Het probleem is dat die tandwielen:
- ontworpen
- gemaakt
- geplaatst
moeten worden.
Het lijkt me dat dit een stuk duurder is dan een goeie stage II of III tuning.
Het probleem is dat die tandwielen:
- ontworpen
- gemaakt
- geplaatst
moeten worden.
Het lijkt me dat dit een stuk duurder is dan een goeie stage II of III tuning.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ik zou met die kilometerstand eerst eens een hele grondige stage 0 tuning doen. Waarschijnlijk win je zomaar 20pk terug en heb je het gevoel dat de auto een stuk beter loopt. Ik zou overigens ook niet maximaal tunen met een dergelijke km stand, als de turbo nog origineel is dan zal die er zeker niet om kunnen lachen en vele andere componenten ook niet echt.
Zorg eerst maar eens voor een cilinder lek/compressietest om de staat van de motor wat beter in te kunnen schatten. Dan turbo controleren op slijtage, nieuwe luchtmassa meter, nieuwe 1e lambdasonde, nieuwe vacuumslangen, nieuwe TCV (IPD of origineel), wastegate goed afstellen, carterventilatie reinigen/vernieuwen, setje verse bougies, oliewisseltje, injectors cleanen dmv ultrasoon reiniging, enzovoorts. Als je dan nog geld over hebt, de ophanging controleren en waar nodig vervangen (en dat blijkt regelmatig nodig, dat vervangen van onderdelen) en de remmerij goed checken/vernieuwen. Als dat allemaal oke is, even gaan babbelen met Rica, Fasttech of BSR over een tuning die past bij de km stand van de auto.
Zorg eerst maar eens voor een cilinder lek/compressietest om de staat van de motor wat beter in te kunnen schatten. Dan turbo controleren op slijtage, nieuwe luchtmassa meter, nieuwe 1e lambdasonde, nieuwe vacuumslangen, nieuwe TCV (IPD of origineel), wastegate goed afstellen, carterventilatie reinigen/vernieuwen, setje verse bougies, oliewisseltje, injectors cleanen dmv ultrasoon reiniging, enzovoorts. Als je dan nog geld over hebt, de ophanging controleren en waar nodig vervangen (en dat blijkt regelmatig nodig, dat vervangen van onderdelen) en de remmerij goed checken/vernieuwen. Als dat allemaal oke is, even gaan babbelen met Rica, Fasttech of BSR over een tuning die past bij de km stand van de auto.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 17.03.2012 - 15:53
Hahaha, voor een duppie op de eerste rij is wel een beetje mijn probleem inderdaadFrankS60 schreef:Ik zou met die kilometerstand eerst eens een hele grondige stage 0 tuning doen. Waarschijnlijk win je zomaar 20pk terug en heb je het gevoel dat de auto een stuk beter loopt. Ik zou overigens ook niet maximaal tunen met een dergelijke km stand, als de turbo nog origineel is dan zal die er zeker niet om kunnen lachen en vele andere componenten ook niet echt.
Zorg eerst maar eens voor een cilinder lek/compressietest om de staat van de motor wat beter in te kunnen schatten. Dan turbo controleren op slijtage, nieuwe luchtmassa meter, nieuwe 1e lambdasonde, nieuwe vacuumslangen, nieuwe TCV (IPD of origineel), wastegate goed afstellen, carterventilatie reinigen/vernieuwen, setje verse bougies, oliewisseltje, injectors cleanen dmv ultrasoon reiniging, enzovoorts. Als je dan nog geld over hebt, de ophanging controleren en waar nodig vervangen (en dat blijkt regelmatig nodig, dat vervangen van onderdelen) en de remmerij goed checken/vernieuwen. Als dat allemaal oke is, even gaan babbelen met Rica, Fasttech of BSR over een tuning die past bij de km stand van de auto.

- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Hah ja jij was op zoek naar een advies ondanks de humor en het bier, hierbij dands3 schreef:Hahaha, voor een duppie op de eerste rij is wel een beetje mijn probleem inderdaadFrankS60 schreef:Ik zou met die kilometerstand eerst eens een hele grondige stage 0 tuning doen. Waarschijnlijk win je zomaar 20pk terug en heb je het gevoel dat de auto een stuk beter loopt. Ik zou overigens ook niet maximaal tunen met een dergelijke km stand, als de turbo nog origineel is dan zal die er zeker niet om kunnen lachen en vele andere componenten ook niet echt.
Zorg eerst maar eens voor een cilinder lek/compressietest om de staat van de motor wat beter in te kunnen schatten. Dan turbo controleren op slijtage, nieuwe luchtmassa meter, nieuwe 1e lambdasonde, nieuwe vacuumslangen, nieuwe TCV (IPD of origineel), wastegate goed afstellen, carterventilatie reinigen/vernieuwen, setje verse bougies, oliewisseltje, injectors cleanen dmv ultrasoon reiniging, enzovoorts. Als je dan nog geld over hebt, de ophanging controleren en waar nodig vervangen (en dat blijkt regelmatig nodig, dat vervangen van onderdelen) en de remmerij goed checken/vernieuwen. Als dat allemaal oke is, even gaan babbelen met Rica, Fasttech of BSR over een tuning die past bij de km stand van de auto.Goed Advies Frank. Dank je!
Als je gaat tunen, maar eigenlijk onder alle omstandigheden, zijn er veel zaken die over het hoofd worden gezien of niet worden gedaan tot het echt stuk is of te laat. Zo zonde, en van veel dingen is het idioot dat het niet als suggestie ofzo in het onderhoudsprogramma staat. Injectors reinigen staat nergens, maar je moet maar eens op internet zoeken hoe slecht die dingen soms nog verstuiven/vernevelen na 2 ton. Ik heb het pas gedaan (heb een ultrasoon reiniger) en met nieuwe pakkingen erop is er een duidelijk verschil. En dan is ruim de helft van de benzine die de auto bij mij gebruikt heeft BP Ultimate 98 met allerlei additieven en mik ik wel eens injectorcleaner in de tank.
Anyway, veel plezier met je T5 en gedraag je een beetje, zeker als je op standaard remmerij moet vertrouwen!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -