S60 T5 5e versnelling aanpassen?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
ds3
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.03.2012 - 15:53

Hallo Allemaal, ik ben nu een jaar in het bezit van een S60 T5 2001 met 285k KM op de teller. Heerlijke auto!

Ik ben echter zoekende of het mogelijk is om de 5e versnelling te laten aanpassen zodat deze iets hoger in toeren wordt ingezet. Het doel hiervan is om het kruipen van 240 naar 260 km/h te overbruggen zodat er beter wordt doorgetrokken.

Ik kan natuurlijk tunen voor meer PK en torque maar als het zonder kan, zou ik dat de voorkeur willen geven.

Vast bedankt voor enig antwoord!
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Is een T5 standaard niet begrensd op 250 km/h?
Woon je zo dichtbij duitsland dat je de 240-260 regelmatig haalt? Wel dapper hoor!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
ds3
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.03.2012 - 15:53

t5power schreef:Is een T5 standaard niet begrensd op 250 km/h?
Woon je zo dichtbij duitsland dat je de 240-260 regelmatig haalt? Wel dapper hoor!
Als je de ruimte hebt wil hij wel door over de 250. Er zijn in NL gelukkig nog wel stukken waar je deze ruimte vindt :p
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

De mijne trekt ook niet zo vlot meer boven de 270. Het windgeruis neemt dan ook hard toe.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Vreemd dat ik nog niemand gehoord heb over het vage sturen boven de 300 km/h.
Gast

Bakboord1 schreef:De mijne trekt ook niet zo vlot meer boven de 270. Het windgeruis neemt dan ook hard toe.
Mijn S60 loopt ook mooi naar de 290 toe. Hij houdt er alleen eerder mee op.
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Bakboord1 schreef:De mijne trekt ook niet zo vlot meer boven de 270. Het windgeruis neemt dan ook hard toe.
Wel apart! onze 2.4 hield toch echt bij 215 op :)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Bakboord1 schreef:De mijne trekt ook niet zo vlot meer boven de 270. Het windgeruis neemt dan ook hard toe.
Goh, bij jou ook al?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Jammer dattie niet op huidig-verbruik staat ;)

De mijne draait wel meer toeren:
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Haha en je moet je wisservloeistof bijvullen :D

Ik wil best een dezer dagen een foto maken met huidig verbruik hoor, ligt dacht ik ergens rond de 20-25l/100 km bij deze snelheden.

Ik heb overigens nog geen VCE dus de meters corresponderen met de werkelijke situatie op deze foto :wink:


On topic: bij A en P maken ze bakken op maat, die kunnen vast je 5e versnelling ook aanpassen. Je wil niet weten hoeveel werk het is en hoeveel geld je kwijt bent voor het (de)montagewerk dat eraan zit, maar dan heb je wel wat unieks :lol:

http://www.aenp.net/new/index.php?optio ... &Itemid=54
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
ds3
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.03.2012 - 15:53

OK. Laat ook maar :p
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

ds3 schreef:OK. Laat ook maar :p
Ach, t'is zaterdagavond en we zitten met zijn allen achter de PC. Humor (en bier!) is het enige dat we nog hebben. :wav:
ds3
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.03.2012 - 15:53

M@rcel schreef:
ds3 schreef:OK. Laat ook maar :p
Ach, t'is zaterdagavond en we zitten met zijn allen achter de PC. Humor (en bier!) is het enige dat we nog hebben. :wav:
Had daarom toch ook wel op iets van advies gehoopt :-)
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik denk dat het advies van Frank hierboven klopt. Het "enige" dat je nodig hebt is een nieuwe set tandwielen voor de vijfde versnelling.

Het probleem is dat die tandwielen:
- ontworpen
- gemaakt
- geplaatst
moeten worden.

Het lijkt me dat dit een stuk duurder is dan een goeie stage II of III tuning.
ds3
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.03.2012 - 15:53

Joh, heb ik helemaal overheen gelezen! Zag alleen de humor :p

Tja, het is ook wel een erg specifieke wens. Ik lees op zich veel goeds over Rica. Of moet ik toch ergens anders heen voor een goede/betrouwbare tune.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ik zou met die kilometerstand eerst eens een hele grondige stage 0 tuning doen. Waarschijnlijk win je zomaar 20pk terug en heb je het gevoel dat de auto een stuk beter loopt. Ik zou overigens ook niet maximaal tunen met een dergelijke km stand, als de turbo nog origineel is dan zal die er zeker niet om kunnen lachen en vele andere componenten ook niet echt.

Zorg eerst maar eens voor een cilinder lek/compressietest om de staat van de motor wat beter in te kunnen schatten. Dan turbo controleren op slijtage, nieuwe luchtmassa meter, nieuwe 1e lambdasonde, nieuwe vacuumslangen, nieuwe TCV (IPD of origineel), wastegate goed afstellen, carterventilatie reinigen/vernieuwen, setje verse bougies, oliewisseltje, injectors cleanen dmv ultrasoon reiniging, enzovoorts. Als je dan nog geld over hebt, de ophanging controleren en waar nodig vervangen (en dat blijkt regelmatig nodig, dat vervangen van onderdelen) en de remmerij goed checken/vernieuwen. Als dat allemaal oke is, even gaan babbelen met Rica, Fasttech of BSR over een tuning die past bij de km stand van de auto.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
ds3
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.03.2012 - 15:53

FrankS60 schreef:Ik zou met die kilometerstand eerst eens een hele grondige stage 0 tuning doen. Waarschijnlijk win je zomaar 20pk terug en heb je het gevoel dat de auto een stuk beter loopt. Ik zou overigens ook niet maximaal tunen met een dergelijke km stand, als de turbo nog origineel is dan zal die er zeker niet om kunnen lachen en vele andere componenten ook niet echt.

Zorg eerst maar eens voor een cilinder lek/compressietest om de staat van de motor wat beter in te kunnen schatten. Dan turbo controleren op slijtage, nieuwe luchtmassa meter, nieuwe 1e lambdasonde, nieuwe vacuumslangen, nieuwe TCV (IPD of origineel), wastegate goed afstellen, carterventilatie reinigen/vernieuwen, setje verse bougies, oliewisseltje, injectors cleanen dmv ultrasoon reiniging, enzovoorts. Als je dan nog geld over hebt, de ophanging controleren en waar nodig vervangen (en dat blijkt regelmatig nodig, dat vervangen van onderdelen) en de remmerij goed checken/vernieuwen. Als dat allemaal oke is, even gaan babbelen met Rica, Fasttech of BSR over een tuning die past bij de km stand van de auto.
Hahaha, voor een duppie op de eerste rij is wel een beetje mijn probleem inderdaad :-) Goed Advies Frank. Dank je!
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

tijd voor een biertje?
ds3
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.03.2012 - 15:53

M@rcel schreef:tijd voor een biertje?
Prut! Ik trek em wel open met wind mee :P
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

ds3 schreef:
FrankS60 schreef:Ik zou met die kilometerstand eerst eens een hele grondige stage 0 tuning doen. Waarschijnlijk win je zomaar 20pk terug en heb je het gevoel dat de auto een stuk beter loopt. Ik zou overigens ook niet maximaal tunen met een dergelijke km stand, als de turbo nog origineel is dan zal die er zeker niet om kunnen lachen en vele andere componenten ook niet echt.

Zorg eerst maar eens voor een cilinder lek/compressietest om de staat van de motor wat beter in te kunnen schatten. Dan turbo controleren op slijtage, nieuwe luchtmassa meter, nieuwe 1e lambdasonde, nieuwe vacuumslangen, nieuwe TCV (IPD of origineel), wastegate goed afstellen, carterventilatie reinigen/vernieuwen, setje verse bougies, oliewisseltje, injectors cleanen dmv ultrasoon reiniging, enzovoorts. Als je dan nog geld over hebt, de ophanging controleren en waar nodig vervangen (en dat blijkt regelmatig nodig, dat vervangen van onderdelen) en de remmerij goed checken/vernieuwen. Als dat allemaal oke is, even gaan babbelen met Rica, Fasttech of BSR over een tuning die past bij de km stand van de auto.
Hahaha, voor een duppie op de eerste rij is wel een beetje mijn probleem inderdaad :-) Goed Advies Frank. Dank je!
Hah ja jij was op zoek naar een advies ondanks de humor en het bier, hierbij dan :wink:

Als je gaat tunen, maar eigenlijk onder alle omstandigheden, zijn er veel zaken die over het hoofd worden gezien of niet worden gedaan tot het echt stuk is of te laat. Zo zonde, en van veel dingen is het idioot dat het niet als suggestie ofzo in het onderhoudsprogramma staat. Injectors reinigen staat nergens, maar je moet maar eens op internet zoeken hoe slecht die dingen soms nog verstuiven/vernevelen na 2 ton. Ik heb het pas gedaan (heb een ultrasoon reiniger) en met nieuwe pakkingen erop is er een duidelijk verschil. En dan is ruim de helft van de benzine die de auto bij mij gebruikt heeft BP Ultimate 98 met allerlei additieven en mik ik wel eens injectorcleaner in de tank.

Anyway, veel plezier met je T5 en gedraag je een beetje, zeker als je op standaard remmerij moet vertrouwen!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”