Hallootjes,
Morgen (inmiddels vandaag) wil ik de compressie gaan meten van mijn Volvo 245 met B21A motor uit 1984.
De vraag is welke waarden ik zou moeten meten?
Aangezien ik dit nog niet eerder heb gedaan ben ik ook nog wel benieuwd naar wat tips en tricks.
In Haynes kwam ik al wat info tegen, maar niet de waarden die horen bij een goede compressie! Verder lijkt mijn Haynes met name toegespitst te zijn op de B21E motoren en dat is injectie. Mijn blok is dus een B21A, dus carburateur. Namelijk in één van de stappen staat dat je de brandstofpompzekering er uit moet halen. Volgens mij heb ik alleen een mechanische brandstofpomp??? Wie het weet, mag het zeggen..
Dit is het stappenplan wat ik denk dat bij mijn auto van toepassing is:
1) Een stukje rijden om de motor op temperatuur te laten komen,
2) Gelijktijdig alle bougies eruit,
3) "block the throttle wide open?" wat wordt daar mee bedoeld?
4) de bobinekabel loshalen?
5) De compressiemeter in het 1e bougiegat steken
6) De auto starten? gas erop? of niet? hoe lang lopen? stationair?
7) De meting opschrijven,
8 ) Vervolgens op dezelfde manier de andere cilinders meten.
Wie kan mij haarfijn dit proces uitleggen? Alvast bedankt!
Compressie meten
- FrankS60
- 5th Gear member
Alle bougies eruit, dan start hij zeker niet 
De throttle wide open is misschien om te voorkomen dat er een druk opgebouwd kan worden in het inlaat traject wat de meting zou kunnen beinvloeden als je inlaatkleppen niet goed zouden afsluiten?
Bobinekabel loshalen is wel lekker om te voorkomen dat er een vonk ontstaat waar dat niet de bedoeling is.
Die brandstofpomp loskoppelen is om te voorkomen dat je brandstof injecteert bij de injectiemotor als je de motor rond draait voor de meting. Dat zou alleen maar licht ontvlambaar mengsel produceren waar je niks mee doet -> potentieel gevaar.
Het exacte proces voor jouw auto kan ik je niet mee helpen.
De throttle wide open is misschien om te voorkomen dat er een druk opgebouwd kan worden in het inlaat traject wat de meting zou kunnen beinvloeden als je inlaatkleppen niet goed zouden afsluiten?
Bobinekabel loshalen is wel lekker om te voorkomen dat er een vonk ontstaat waar dat niet de bedoeling is.
Die brandstofpomp loskoppelen is om te voorkomen dat je brandstof injecteert bij de injectiemotor als je de motor rond draait voor de meting. Dat zou alleen maar licht ontvlambaar mengsel produceren waar je niks mee doet -> potentieel gevaar.
Het exacte proces voor jouw auto kan ik je niet mee helpen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 1st Gear member
Bedankt voor de snelle reactie, ik denk inderdaad niet dat ie dan nog start haha.
Maar als ik het goed begrijp is dat brandstofpompverhaal niet van toepassing op mijn B21A carburateurmotor?
En hoe doe je dan je throttle wide open zetten?
Maar als ik het goed begrijp is dat brandstofpompverhaal niet van toepassing op mijn B21A carburateurmotor?
En hoe doe je dan je throttle wide open zetten?
- FrankS60
- 5th Gear member
Ik heb geen verstand van de specifieke motoren, maar als je het gaspedaal vast zet onderin dan heb je zeker wide open throttle. Wel met de motor uit dan heh 
Ik heb zo snel geen handige tip om de brandstofflow naar de carb te onderbreken, tenzij je de slang loshaalt maar dan zit je nog met een vlotterbak vol benzine.
Maar er zit hier vast iemand met meer verstand van de specifieke materie die daar wel een idee voor heeft!
Ik heb zo snel geen handige tip om de brandstofflow naar de carb te onderbreken, tenzij je de slang loshaalt maar dan zit je nog met een vlotterbak vol benzine.
Maar er zit hier vast iemand met meer verstand van de specifieke materie die daar wel een idee voor heeft!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Iroll
- 6th Gear member
Throttle wide open= padel to the metal oftewel gaspedaal op de vloer zodat de gasklep(=throttle) wijd open staat terwijl je de startmotor 3 a 4 seconden per meting laat rondgaan. Voor de duidelijkheid, de motor loopt dus niet als je meet, de meting doe je alleen door de starmotor rond te gooien. Je moet dus met zijn 2en meten, een drukt de meter stevig in een bougiegat en leest de meter af, een ander bedient gaspedaal en contactsleutel. Meten met alle bougies eruit en trek ook even de benzineslang los van voor de pomp.
Met een compressietest wil je meten of er teveel verschil in compressie zit tussen de cilinders onderling. Dat zegt iets over de toestand van het blok en dat wil je dus weten. Een blok wat goed gezond is heeft niet meer als 10% verschil in compr. tussen de cilinders onderling zitten.
En voor je gaat meten moet je wel eerst de kleppen stellen. Je moet 100% zeker weten dat die goed gesteld staan anders heeft de meting geen nut.
Zit er een cil. laag in compr. dan spuit je een beetje (ong.vingerhoedje) motorolie via het bougie gat in de betreffende cil. en meet nogmaals. Is de compressie dan hoger, dan lekken de zuigerveren. Geeft het geen verschil in compr. dan lekt er een uitlaatklep.
ps,
Niet echt handig om 2x precies dezelfde vraag te stellen vanwege de overzichtelijkheid. Ik stel voor om de vraag uit je andere topic ff te verwijderen.
Met een compressietest wil je meten of er teveel verschil in compressie zit tussen de cilinders onderling. Dat zegt iets over de toestand van het blok en dat wil je dus weten. Een blok wat goed gezond is heeft niet meer als 10% verschil in compr. tussen de cilinders onderling zitten.
En voor je gaat meten moet je wel eerst de kleppen stellen. Je moet 100% zeker weten dat die goed gesteld staan anders heeft de meting geen nut.
Zit er een cil. laag in compr. dan spuit je een beetje (ong.vingerhoedje) motorolie via het bougie gat in de betreffende cil. en meet nogmaals. Is de compressie dan hoger, dan lekken de zuigerveren. Geeft het geen verschil in compr. dan lekt er een uitlaatklep.
ps,
Niet echt handig om 2x precies dezelfde vraag te stellen vanwege de overzichtelijkheid. Ik stel voor om de vraag uit je andere topic ff te verwijderen.
-
- 1st Gear member
Ha bedankt voor de info! De kleppen zijn vorige week gesteld, net als de ontsteking. Ik heb er nu wel vertrouwen in om deze meting te gaan doen. Zoals ik het nu heb begrepen gaat het om de onderlinge waarden die enigzins overeen moeten komen, ongeacht hoeveel bar dit is. Als de waarden maar niet meer dan 10% van elkaar verschillen. Klopt deze redenering zo óf.....moet de motor toch wel een bepaalde druk hebben en zo ja hoeveel druk moet ik dan (ongeveer) meten?
- Iroll
- 6th Gear member
Belangrijkste is het verschil onderling. Ik zou uit mijn hoofd niet weten wat de compressie hoort te zijn. Dat zou je even in een goed manual na moeten kijken, schat rond de 10 bar.
Je meet de compressie, hou daar rekening mee.
De compressieverhouding is wat anders (B21A 7,5:1) en kan je niet meten, die wordt uitgerekend adh van de compressie en de inhoud van de verbrandingskamer.
Je meet de compressie, hou daar rekening mee.
De compressieverhouding is wat anders (B21A 7,5:1) en kan je niet meten, die wordt uitgerekend adh van de compressie en de inhoud van de verbrandingskamer.
-
- 1st Gear member
Inderdaad! In mijn Haynes kwam ik alleen de compressieverhouding tegen, maar niet de te meten compressie bij een compressiemeting. Misschien zie ik het wel over het hoofd
-
- 1st Gear member
Bedankt voor de link! Inmiddels is mij ter ore gekomen dat ik op alle cilinders in ieder geval 10 bar moet meten, maar 11 bar is nog mooier. Alles onder 9 bar is niet zo mooi.
-
- 1st Gear member
Ok goed om te weten. En nu heren van het goede leven, ga ik erop uit om samen met iemand anders deze meting te gaan uitvoeren! Ik hou jullie op de hoogte!
- FrankS60
- 5th Gear member
We zijn benieuwd! Succes!
-
- 1st Gear member
Ok dan, hier dan de resultaten:
Op alle cilinders 12 bar gemeten, behalve op de achterste cilinder, die was 11,5 bar.
Dus volgens mij kan ik heel erg blij zijn met dit resultaat! (en dan ben ik dan ook
Deze meting heeft als doel gehad om de staat van de motor te achterhalen, vanwege hoog brandstofverbruik en te langzaam op snelheid komen.
De ontsteking is vorige week nog afgesteld bij de garage, daar zijn ook de kleppen gesteld. Contactpuntjes, verdeelkap, rotor, bougies, kabels e.d. vernieuwd etc...
Nu de motor dus officieel goed is, wijst voorlopig alles in de richting van de carburateur... maar ik ben dus nog steeds een leek, dus wat zou het nog meer kunnen zijn?
Ik kreeg al als tip om met de slang naar de carburateur los te halen en dan te gaan rijden om te kijken of dat verschil uit maakt, dat moet ik nog gaan doen.
Nog meer ideeën?
Op alle cilinders 12 bar gemeten, behalve op de achterste cilinder, die was 11,5 bar.
Dus volgens mij kan ik heel erg blij zijn met dit resultaat! (en dan ben ik dan ook

Deze meting heeft als doel gehad om de staat van de motor te achterhalen, vanwege hoog brandstofverbruik en te langzaam op snelheid komen.
De ontsteking is vorige week nog afgesteld bij de garage, daar zijn ook de kleppen gesteld. Contactpuntjes, verdeelkap, rotor, bougies, kabels e.d. vernieuwd etc...
Nu de motor dus officieel goed is, wijst voorlopig alles in de richting van de carburateur... maar ik ben dus nog steeds een leek, dus wat zou het nog meer kunnen zijn?
Ik kreeg al als tip om met de slang naar de carburateur los te halen en dan te gaan rijden om te kijken of dat verschil uit maakt, dat moet ik nog gaan doen.
Nog meer ideeën?
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Lijkt me beter hier verder te gaan: http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=48742
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70