Hoog brandstofverbruik en langzaam op snelheid komen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
volvomachinery
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57

Als er niet meer uit te halen valt dan er in zit dan doen we het er wel mee. Ik dacht alleen dat deze motoren zuiniger waren. Is de genoemde 1 op 8 benzineverbruik ook fabrieksaf?
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Tsja, wat de fabrieken opgeven moet je maar zien te halen he? Dat was zo en is nog steeds zo, lees de testen er maar op na....

Met de 940 estate en B230FK LPT motor haal ik nu ongeveer 1 op 8 op LPG (injectie, dus Vialle LPi) en op benzine waarschijnlijk bijna 1 op 10. Zit hem in de computergestuurde injectie en ontsteking!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Ziko
4th Gear member
Berichten: 544
Lid geworden op: 03.03.2010 - 12:23
Locatie: Velp

Mijn 245 uit ´84 met B23A met M47 verbruikt tussen de 1 op 9 en 1 op 10 op benzine.
Mijn 245 uit ´77 met B21A met BW55, verbruikt ongeveer 1 op 6 op gas.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Idd het aantal versnellingen en of sedan of station achteras en dan de carb of injectie het zijn allemaal zaken die het verbruik beinvloeden. Rij je alleen op benzine dan ben je niet blij, op gas ben je gauw tevreden.

Verbruik is ook afhankelijk van wat voor ritten doe je (snelweg of stadsritten, ik heb ook een opel admiral en die heeft een 6 cill in lijn 2,8 ltr met een 3 traps automaat en dubb zenith carb's en bij continu 100 km/h op de tom tom rijd deze 1 op 9 op gas maar rij ik veel in de stad dan kan het zo zijn dat dit daalt naar de 1 op 5. Het is wel elke keer 1660 kg wat op snelheid moet komen.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

En tot slot natuurlijk nog rijstijl als niet onbelangrijke factor.
Neem je genoegen met 100 of wil je 120 km/u?
En ben je als eerste of laatste weg bij het stoplicht.

Echt als eerste wil alleen als er verder niemand bij het stoplicht staat ;)
Je 245 weegt nogal wat schoon aan de haak en de B21A is nou niet de meest pittige motor.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

in mijn 142 met 60 liter gastank haal ik de 300 km niet eens..
loopt ook wel redelijk goed, maar zoals aangegeven, zou best aan compressie kunnenliggen, oud membraam in de verdamper..

als het bekende schip met geld weer eens binnenkomt.. ga ik er wel eens naar kijken..
toch tzt misschien een B23 in Sv scoren..
volvomachinery
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57

Mooi, al die antwoorden, ik krijg zo al aardig een beeld van het verbruik.
Maar wat zijn jullie ervaringen met het op snelheid komen van de B21A motor in de 245?
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Wat een verschillen in verbruik.
Ik haal gemiddeld 1 op 9,2 op gas (G3) B200F in combinatie met AW71L.
Rij wel vrij rustig en trek rustig op.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

volvomachinery schreef:Mooi, al die antwoorden, ik krijg zo al aardig een beeld van het verbruik.
Maar wat zijn jullie ervaringen met het op snelheid komen van de B21A motor in de 245?
IK heb een B21 injectie en rij op dit moment alleen op benzine en het is een automaat 4 traps. Bij stilstand een wedstrijdje doen met een andere doorsnee auto (groot of klein) is flink trappen om niet te ver achterop te raken. Eenmaal op snelheid en dan vol op het gas is razendsnel terugschakelen van de aut. bak en de kickdown treed in werking dan wordt het best wel een rappe wagen voor zijn leeftijd maar ook dan is het flink trappen om niet te achterop te geraken als het een wedstrijdje zou zijn.

M.a.w. het zijn geen auto's waar je de klinkers uit de straat trekt met optrekken. Als je toch wilt vergelijken dan moet je echt 2 volvo 245 hebben die hetzelfde zijn, en dan vergelijken want middels deze weg wordt het heel lastig.

Mijn conclusie is ik vindt het maar trage bakbeesten en het doet me niets. Ik heb hem destijds gekocht voor de looks, de ruimte, 4 traps automaat en WB vrij.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Als ik met mijn B23E krap moet invoegen op de snelweg schakel ik over op benzine om nog iets aan vermogen te hebben. Op LPG is hij gewoon puur traag.

Meet anders eens op hoe snel je van 0 naar 100 gaat.

Anders blijft alles relatief. Ik heb nooit een snelle auto gereden, en vind het echt prima zo.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”