Hallo
Kan iemand mij uitleggen (evt met afbeeldingen) hoe ik de carterventilatie van mijn S60 2.4 140 pk kan controleren en evt reinigen.
Ik kom met de zoekfunctie wel een en ander tegen maar niet altijd de zelfde berschrijving.
Ar.
carterventilatie controleren / reinigen
- arjen
- 4th Gear member
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
- Locatie: Leiderdorp
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23
Ik ben er ook wel benieuwd naar maar dan bij een 2.4T. Is het onderdeel betaalbaar en makkelijk te vervangen?
Ik heb geen olieverbruik en de olie die erin zit blijft mooi helder. Teken dat mijn carterventilatie nog goed is, of heeft dit geen verband met elkaar?
Ik heb geen olieverbruik en de olie die erin zit blijft mooi helder. Teken dat mijn carterventilatie nog goed is, of heeft dit geen verband met elkaar?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat klopt,reinig de slangen enz ,maar zo eenvoudig is dat allemaal niet.
Je kunt er namelijk niet bij,waar het hoofdonderdeel van de carterontluchting zit,die zit onder het inlaatspruitstuk.
Je kunt er namelijk niet bij,waar het hoofdonderdeel van de carterontluchting zit,die zit onder het inlaatspruitstuk.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Zie mijn post van Za 05 Nov, 2011 7:28 pm "olieverbruik 2.4 140 pk" en het antwoord van Mar@el Zo 06 Nov, 2011 1:09 pm:
"..Een ballon, latex handschoen of condoom over de vulopening en je ziet direct of er druk opgebouwd wordt. Voor alle duidelijkheid: drukopbouw is fout.."
Bij mij zat er een slangklem los. Voor reparatie: damp wordt in handschoen gebalzen; na reparatie lucht wordt uit handschoen gezogen.
PS: waarom wil je iets aan de carterventilatie doen/ zijn er problemen?
succes,
Ab S
"..Een ballon, latex handschoen of condoom over de vulopening en je ziet direct of er druk opgebouwd wordt. Voor alle duidelijkheid: drukopbouw is fout.."
Bij mij zat er een slangklem los. Voor reparatie: damp wordt in handschoen gebalzen; na reparatie lucht wordt uit handschoen gezogen.
PS: waarom wil je iets aan de carterventilatie doen/ zijn er problemen?
succes,
Ab S
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Klopt, met name het deel (zie pijl op foto) wat in het inlaatspruitstuk zit, is niet zo eenvoudig te verwijderen.MarioC70 schreef:Dat klopt,reinig de slangen enz ,maar zo eenvoudig is dat allemaal niet.
Je kunt er namelijk niet bij,waar het hoofdonderdeel van de carterontluchting zit,die zit onder het inlaatspruitstuk.
Vandaar ook dat men aangeeft dat je de dynamo moet verwijderen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- arjen
- 4th Gear member
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
- Locatie: Leiderdorp
hallo
bedankt voor alle reakties.
Er is geen bijzondere klacht waarom ik dit vraag / zou willen doen.
Echter had ooit ergens een in een onderhoudsboekje gelezen dat dit om de x-tal km zou moeten gebeuren.
bedankt voor alle reakties.
Er is geen bijzondere klacht waarom ik dit vraag / zou willen doen.
Echter had ooit ergens een in een onderhoudsboekje gelezen dat dit om de x-tal km zou moeten gebeuren.
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dit noemen ze nu met recht een broodje aap verhaal.Ab S schreef:Zie mijn post van Za 05 Nov, 2011 7:28 pm "olieverbruik 2.4 140 pk" en het antwoord van Mar@el Zo 06 Nov, 2011 1:09 pm:
"..Een ballon, latex handschoen of condoom over de vulopening en je ziet direct of er druk opgebouwd wordt. Voor alle duidelijkheid: drukopbouw is fout.."
Bij mij zat er een slangklem los. Voor reparatie: damp wordt in handschoen gebalzen; na reparatie lucht wordt uit handschoen gezogen.
PS: waarom wil je iets aan de carterventilatie doen/ zijn er problemen?
succes,
Ab S
Er kan in een motorblok nooit een onderdruk heersen onder het klepdeksel of in het carter,de carterdampen worden zodanig afgezogen als het systeem goed werkt,dat er altijd een lichte overdruk is in het carter en onder het klepdeksel.
Dat van die handschoen is door iemand verzonnen denk ik!Als de handschoen naar binnen zou worden gezogen,zou dat ook met de keerringen gebeuren,de afdichtranden in de keerringen worden dan naar binnen gezogen,is dus pertinent onjuist je verhaal!
Vandaar dat het ook PCV heet de moderne variant van carterventilatie(Positive Crankcase Ventilation)
Te veel onderdruk in het motorblok zou ook betekenen dat een deel van de olievoorraad in het blok rechtstreeks de motor in wordt gezogen via het systeem,de over en onderdruk wordt geregeld door er zuurstof(lucht)via het luchfilter aan toe te voegen!
ik heb het een keer zelf gedaan bij mijn C70.
Is geen pretje om te doen. Inderdaad moet het uitlaatspruitstuk eraf.
Dat is op zich al lastig, omdat er 1 of 2 moeren zijn die heel lekker verstopt zijn en waar maar moeilijk een dop op te zetten is.
Bij montage nieuwe pakking gebruiken.
Van en naar het spruitstuk lopen allerlei vacuumleidingen, maar ook koelwaterleidingen. Dat laatste kwam ik dus ook achter toen ik met een "hellige kop" de slang maar doorsneed (ik monteerde wel een nieuwe slang). Het gevolg was dat ik op koelvloeistof getracteerd werd. Overal klemmen op, zodat het er net uitzag als een open hart operatie.
Dan zitten er op die slangen van die leukke klemmetjes. Klemmetjes kun je het beste vervangen door slangklemmen.
Bekijk bij demontage wel goed welke slang waar gemonteerd is.
Als het spruitstuk er 1 x af is, is het verder een eitje. Je kunt dan alle slangen (en het potje) demonteren en reinigen (ontvetter) of desnoods vervangen (duur).
Monteren van het geheel is net zo'n feest als het demonteren.
Als je achternaam Houdini is, is het verder geen probleem.
Is geen pretje om te doen. Inderdaad moet het uitlaatspruitstuk eraf.
Dat is op zich al lastig, omdat er 1 of 2 moeren zijn die heel lekker verstopt zijn en waar maar moeilijk een dop op te zetten is.
Bij montage nieuwe pakking gebruiken.
Van en naar het spruitstuk lopen allerlei vacuumleidingen, maar ook koelwaterleidingen. Dat laatste kwam ik dus ook achter toen ik met een "hellige kop" de slang maar doorsneed (ik monteerde wel een nieuwe slang). Het gevolg was dat ik op koelvloeistof getracteerd werd. Overal klemmen op, zodat het er net uitzag als een open hart operatie.
Dan zitten er op die slangen van die leukke klemmetjes. Klemmetjes kun je het beste vervangen door slangklemmen.
Bekijk bij demontage wel goed welke slang waar gemonteerd is.
Als het spruitstuk er 1 x af is, is het verder een eitje. Je kunt dan alle slangen (en het potje) demonteren en reinigen (ontvetter) of desnoods vervangen (duur).
Monteren van het geheel is net zo'n feest als het demonteren.
Als je achternaam Houdini is, is het verder geen probleem.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Alleen de onderste boutjes moet je demonteren,de bovenste kun je voor de helft losdraaien en het spruitstuk eraf schuiven naar boven toe!
Al met al valt dat wel mee,je zegt het uitlaatspruitstuk in je verhaal,maar je bedoeld natuurlijk het inlaatspruitstuk.
Al met al valt dat wel mee,je zegt het uitlaatspruitstuk in je verhaal,maar je bedoeld natuurlijk het inlaatspruitstuk.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
ja, klopt, ik bedoel uiteraard het inlaatspruitstuk.
Als je het echter voor het eerst doet, moet je uitvogelen waar de bouten zitten. Ook voor het alleen losdraaien (dus niet eens verwijderen) moet je je in allerlei bochten dwingen.
Als je het echter voor het eerst doet, moet je uitvogelen waar de bouten zitten. Ook voor het alleen losdraaien (dus niet eens verwijderen) moet je je in allerlei bochten dwingen.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zo kun je het ook testen:

945i schreef:Je kan ook de dop er los op leggen, blijft hij gewoon liggen is er weinig aan de hand, gaat de dop een beetje 'dansen', dan is het al iets minder.... Ligt hij naast de auto, dan de dop er weer op, motorkap dicht en te koop zetten.

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
..toch echt niet; zelf testje bij stationair draaien uitgevoerd gedaan. Vóór reparatie (slangklem): latex handschoen blaast langzaam op; na reparatie: latex handschoen wordt (langzaam) vacuüm gezogen...MarioC70 schreef:Dat van die handschoen is door iemand verzonnen denk ik!!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Even gejat van ipdusa.com:
Flame Trap System
Volvo’s refers to their positive crankcase ventilation (PCV) system as a ‘flame trap’. This system has been used on Volvo models as far back as the early 70’s. Its purpose is to recycle or reburn the combustions gasses and unused fuel that leaks past the piston rings and into the crankcase. The amount of vapors generated in a turbo engine are such that if the flame trap system is clogged it can actually push engine oil past seals on the crankshaft and cam shafts. The system is made up of few basic parts starting with an oil separator that allows any suspended liquid to condense and drain back down to the oil pan. There are also a number of tubes connecting the oil separator box to three passages in the engine block, and one tube running to the intake tract just before the turbo. This last tube is where the positive pressure in the crankcase is sucked out of the engine by the turbo and keeps the internal engine pressure in a slight vacuum. Infrequent oil changes, rich running engine, poor fuel/oil quality, and hard driving all contribute to carbon buildup which is the main cause of oil separator box clogging.Due to the complexity of listings, please select your vehicle from the product shopping page from our website to ensure fitment.
Flame Trap System
Volvo’s refers to their positive crankcase ventilation (PCV) system as a ‘flame trap’. This system has been used on Volvo models as far back as the early 70’s. Its purpose is to recycle or reburn the combustions gasses and unused fuel that leaks past the piston rings and into the crankcase. The amount of vapors generated in a turbo engine are such that if the flame trap system is clogged it can actually push engine oil past seals on the crankshaft and cam shafts. The system is made up of few basic parts starting with an oil separator that allows any suspended liquid to condense and drain back down to the oil pan. There are also a number of tubes connecting the oil separator box to three passages in the engine block, and one tube running to the intake tract just before the turbo. This last tube is where the positive pressure in the crankcase is sucked out of the engine by the turbo and keeps the internal engine pressure in a slight vacuum. Infrequent oil changes, rich running engine, poor fuel/oil quality, and hard driving all contribute to carbon buildup which is the main cause of oil separator box clogging.Due to the complexity of listings, please select your vehicle from the product shopping page from our website to ensure fitment.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Uit bovenstaande stukje:
"This last tube is where the positive pressure in the crankcase is sucked out of the engine by the turbo and keeps the internal engine pressure in a slight vacuum. "
Er zou dus een licht vacuum moeten heersen in dit geval, en dus moet de handschoen naar binnen gezogen worden bij dit systeem. Dat komt dan weer doordat het systeem aan de inlaat zit, en daar heerst een vacuum.
"This last tube is where the positive pressure in the crankcase is sucked out of the engine by the turbo and keeps the internal engine pressure in a slight vacuum. "
Er zou dus een licht vacuum moeten heersen in dit geval, en dus moet de handschoen naar binnen gezogen worden bij dit systeem. Dat komt dan weer doordat het systeem aan de inlaat zit, en daar heerst een vacuum.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Let op: Deze test mag je alleen gebruiken om aan te tonen dat het goed mis is. Een opblazende handschoen is altijd fout. Uit een (lichtjes) vacuum-getrokken handschoen kun je alleen concluderen dat er een onderduk is bij stationair toerental. Of dit bij hogere toerentallen ook nog zo is, blijkt niet uit deze test. De ventilatie is in ieder geval niet helemaal verstopt.