Geachte forumleden,
bij de wissel van de winterbanden naar de zomerbanden constateerde ik dat de linker schokdemper (voor) zweet/lekt. Binnenkort APK maar verwacht geen afkeur op dit punt. Ander punt is wel of het verstandig is om de schokbrekers toch te vervangen. Ze zitten er nu 11 jaar onder bij 175.000 kilometer. Wat is wijsheid? Graag jullie visie.
Schokdempers
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Daar sluit ik me ook helemaal bij aan. De slijtage gaat zo langzaam dat je het verschil pas merkt als je er nieuwe onder zet. Je hebt een hele andere auto terug en de APK is eigenlijk het karige minimum dat je moet halen. Niet het gewenste onderhoudsniveau voor onze Volvo's. Lekker (laten) vervangen dus.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
nou, als je hier leest:
http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuri ... lophanging
http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuri ... lophanging
•Schokbrekers moeten goed bevestigd zijn en mogen niet lekken.
•Schokbrekerveren moeten heel zijn. Bevestigingspunten waar de veren op rusten mogen niet doorgeroest zijn. Ook bladveren moeten heel zijn en mogen geen losse veren bevatten.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Even doekje erover geen mens die het ziet , apk is een moment opname .
Je hebt zo meer tijd om te shoppen naar een nieuwe set.
Je hebt zo meer tijd om te shoppen naar een nieuwe set.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Gasgeveerde dempers dempen beter en sneller, maar voelen wel wat stugger aan. Ze staan onder druk, dus de rijhoogte kan daardoor ietsje hoger komen. Ze zijn van een moderner design. Oliedempers zijn wat comfortabeler en staan niet onder druk.
Maar de kwaliteit hangt natuurlijk af van de prijs. Origineel zitten er Monroe oliedempers onder meen ik.
Bilstein geldt als de beste kwaliteit wat wegligging betreft, zijn gasdempers. Qua oliedempers geldt Koni als de beste.
Maar de kwaliteit hangt natuurlijk af van de prijs. Origineel zitten er Monroe oliedempers onder meen ik.
Bilstein geldt als de beste kwaliteit wat wegligging betreft, zijn gasdempers. Qua oliedempers geldt Koni als de beste.
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Bedankt voor je antwoord. Ik dacht trouwens dat er origineel Sachs onder zit. Maar dat terzijde.Iroll schreef:Gasgeveerde dempers dempen beter en sneller, maar voelen wel wat stugger aan. Ze staan onder druk, dus de rijhoogte kan daardoor ietsje hoger komen. Ze zijn van een moderner design. Oliedempers zijn wat comfortabeler en staan niet onder druk.
Maar de kwaliteit hangt natuurlijk af van de prijs. Origineel zitten er Monroe oliedempers onder meen ik.
Bilstein geldt als de beste kwaliteit wat wegligging betreft, zijn gasdempers. Qua oliedempers geldt Koni als de beste.
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Ik zou eerst eens een proffessional naar de schokdemper laten kijken.
Dan pas aanschaf van een nieuwe set overwegen. OF je moet natuurlijk een geldboompje in je tuin hebben staan? (in dat geval graag adres vermelden)
Dan pas aanschaf van een nieuwe set overwegen. OF je moet natuurlijk een geldboompje in je tuin hebben staan? (in dat geval graag adres vermelden)
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Bij veel bedrijven (zoals bij ons) kan je een gratis schokdemper test laten uitvoeren. Natuurlijk kan je zelf ook wel even testen bij een drempel of de ene kant meer in veert dan de andere kant.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Dat weet ik maar als een schokbreker 11 jaar onder een auto zit, 175.000 km en lekt, heeft ie dan niet z'n langste tijd gehad? Ik bedoel, misschien scoort ie nu op de testbank een voldoende maar hij blijft doorlekken dus die testresultaten kunnen over een aantal maanden veel slechter zijn. Ergo, een lekkende schokbreker is toch in zekere zin kapot?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Zo duur zijn die dingen niet,dat valt reuze mee...Carfreak schreef:Ik zou eerst eens een proffessional naar de schokdemper laten kijken.
Dan pas aanschaf van een nieuwe set overwegen. OF je moet natuurlijk een geldboompje in je tuin hebben staan? (in dat geval graag adres vermelden)
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
behalve als je met een R rijdt....MarioC70 schreef:Zo duur zijn die dingen niet,dat valt reuze mee...Carfreak schreef:Ik zou eerst eens een proffessional naar de schokdemper laten kijken.
Dan pas aanschaf van een nieuwe set overwegen. OF je moet natuurlijk een geldboompje in je tuin hebben staan? (in dat geval graag adres vermelden)
mijn mening: laten vervangen, na 175000km putten en builen mogen ze wel met pensioen
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik vertrouw die schokbrekertestbanken voor geen meter. Totaal onbetrouwbaar. Ze keuren fietspompen nog goed als schokbreker.
En na 175dkm zijn ze echt wel op, of er moeten Bilsteins onder zitten. Die gaan een autoleven mee. Laat maar even weten hoe de nwe bevallen, dat rijdt echt een heel stuk beter.
En na 175dkm zijn ze echt wel op, of er moeten Bilsteins onder zitten. Die gaan een autoleven mee. Laat maar even weten hoe de nwe bevallen, dat rijdt echt een heel stuk beter.
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
Dat moet je niet via PM doen
http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... =1100_1110
En het zijn Sachs Avantage, dus beter dan originele Sachs Super touring.

http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... =1100_1110
En het zijn Sachs Avantage, dus beter dan originele Sachs Super touring.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Klopt, daar zijn ze een uur geleden besteld. Ik wilde liever niet via dit forum reclame maken. Ouderwetse ethiek.
Het zijn trouwens deze: http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=4165
Het zijn trouwens deze: http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=4165