Als heen+terug woon-werk 14 km is woon je dus 7km van je werk? Ik zou de fiets nemen :p
Serieus, dagelijks die korte afstand doen vinden turbo's en roetfilters niet leuk. Mijn zus doet met de 1.6D V50 van mijn ouders dagelijks meerdere ritten van minder dan 10 km. Motor komt nauwelijks op temperatuur. Gevolg: na 106.000km turbo overleden, verbruik is met 7.8l/100km bijna even hoog als mijn XC60 en elke maand moet ze eens de autosnelweg op om in 4e 120 te gaan rijden omdat het roetfilter niet deftig kan regeneren. (en toch niet willen geloven dat die korte afstanden niet goed zijn)
D3 of 2.0T (203pk)
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36
Ik heb me laten vertellen dat er een electrisch systeem in de D3 zit dat de motor sneller doet opwarmen (en dus ook sneller warme lucht naar binnen komt)
Als er warme lucht het interieur in komt wil dat nog niet zeggen dat de motor ook op temperatuur is.
Van de V60 weet ik het niet, want geen temperatuur meter meer, maar van mijn vorige V50's 1.6D weet ik dat het erg lang kan duren voordat de motor op temperatuur is. Op de snelweg valt het allemaal nog wel mee. Maar de temperatuurmeter (koelwater) kwam bij een ritje van 20 minuten door de bebouwde kom en deels over 60km zones en een heel klein stukje 80km niet verder dan op een derde als de buiten temp laag was (onder 5 graden). Normaal stond die in het midden.
Bij de V60 loopt, net als de V50 overigens, het verbruik schrikbarend op bij korte ritjes vooral als je veel stilstaat en op moet trekken. Maar dat zal voor de 2.0T niet anders zijn
Ik zou me het meest zorgen maken om het roetfilter. Aan de anders kant je schrijft dat je in het weekend wel lange stukken (snelweg?) rijdt, misschien dat het daardoor nog mee zal vallen.
Als er warme lucht het interieur in komt wil dat nog niet zeggen dat de motor ook op temperatuur is.
Van de V60 weet ik het niet, want geen temperatuur meter meer, maar van mijn vorige V50's 1.6D weet ik dat het erg lang kan duren voordat de motor op temperatuur is. Op de snelweg valt het allemaal nog wel mee. Maar de temperatuurmeter (koelwater) kwam bij een ritje van 20 minuten door de bebouwde kom en deels over 60km zones en een heel klein stukje 80km niet verder dan op een derde als de buiten temp laag was (onder 5 graden). Normaal stond die in het midden.
Bij de V60 loopt, net als de V50 overigens, het verbruik schrikbarend op bij korte ritjes vooral als je veel stilstaat en op moet trekken. Maar dat zal voor de 2.0T niet anders zijn
Ik zou me het meest zorgen maken om het roetfilter. Aan de anders kant je schrijft dat je in het weekend wel lange stukken (snelweg?) rijdt, misschien dat het daardoor nog mee zal vallen.
V60 D4 Kinetic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 19.12.2011 - 09:33
Dat is voor mij de hoofdreden om geen diesel te nemen. Mijn dagelijkse woon/werk ritjes zijn vrij kort (enkel ongeveer 15km). 50% is snelweg (op de heenweg vaak files) en 50% is dwars door de stad. Daar doe je een (dikke) diesel weinig plezier mee. Ik ga niet onnodig lange ritjes maken om de diesel te plezieren.Van de V60 weet ik het niet, want geen temperatuur meter meer, maar van mijn vorige V50's 1.6D weet ik dat het erg lang kan duren voordat de motor op temperatuur is. Op de snelweg valt het allemaal nog wel mee. Maar de temperatuurmeter (koelwater) kwam bij een ritje van 20 minuten door de bebouwde kom en deels over 60km zones en een heel klein stukje 80km niet verder dan op een derde als de buiten temp laag was (onder 5 graden). Normaal stond die in het midden.
Volvo XC40 T5 Recharge R-Design Automaat (2020)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Dus je wilt een elektrische auto?Langbeest schreef:wat betreft de diesels "We leven in 2012......................"
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- rwa
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 16.01.2011 - 14:05
Ja met zo weing km maakt verbruik niets uit ik stem voor een T6!
Volvo XC 90 T8 R-design 2022?
Volvo XC60 T8 R-design 2018
Volvo V70 T5 black edition 2014
Volvo XC60 R-design D5 AWD 2011
Volvo V60 D5 R-design 2011
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
Volvo XC 90 D5 Summum 2003
Volvo XC60 T8 R-design 2018
Volvo V70 T5 black edition 2014
Volvo XC60 R-design D5 AWD 2011
Volvo V60 D5 R-design 2011
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
Volvo XC 90 D5 Summum 2003
- Steyn
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 22.07.2009 - 08:26
Precies. Mijn ervaring is dat het in technische zin tegenwoordig geen fluit uit maakt of je een benzine of een diesel bij een laag aantal km's per jaar. Hij zal er niet stuk van gaan.
Neemt echter niet weg dat af en toe goed warm worden voor de motor direct zorgt voor een soepelere rijdende diesel.
Financieel gezien is het natuurlijk echter wel iets anders. Denk aan onderhoud, belasting (in NL althans) en aanschaf.
Ben benieuwd naar de overige samenstelling.
Neemt echter niet weg dat af en toe goed warm worden voor de motor direct zorgt voor een soepelere rijdende diesel.

Financieel gezien is het natuurlijk echter wel iets anders. Denk aan onderhoud, belasting (in NL althans) en aanschaf.
Ben benieuwd naar de overige samenstelling.

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 14.10.2007 - 13:35
- Locatie: Antwerp
Financieel was de D3 toch een € 1000 voordeliger per jaar, toch niet niks en in't weekend doe ik meestal wel 200km aan een stuk dus dan kan hij goed opwarmen 
De 2.0T reed goed maar het verbruik stak me tegen, zat aan 10L zonder als een gek te rijden.
Overigens is het een Momentum + Motion.

De 2.0T reed goed maar het verbruik stak me tegen, zat aan 10L zonder als een gek te rijden.
Overigens is het een Momentum + Motion.
V60 D3 Momentum + Motion
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 19.12.2011 - 09:33
Zie dat Fangio in Belgie woont. In Nederland kun je bij 20 k-km financieel gezien beter een benzine nemen. In Belgie is het zo te lezen precies andersom.
Volvo XC40 T5 Recharge R-Design Automaat (2020)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
BMW X1 E84 sDrive 20iA xLine Automaat (2014)
Volvo V70 T4 Momentum Handgeschakeld (2011)
BMW E91 325i Executive Handgeschakeld (2006)
- snrbcb
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 18.03.2011 - 19:10
- Locatie: Ronald Spijkenisse
Fangio, verbruik 2.0T op die korte ritjes is gem. 12.8L/100km , dus je hebt denk ik de goede keuze gemaakt.
Veel plezier met de D3.
Veel plezier met de D3.
XC90 T8 Recharge, crystalwhite, 22" , B&W, four-C, en massage.
XC90 2.0T8 R-design , crystalwhite, 22" , B&W, four-C, en ventilatie in de stoelen.
XC60 2.0T R-design , Icewhite, premium, sub, Cratus20".(RICA stage 2 265pk/399Nm.)
V70 2.4 II Sapph.zwart ( RICA 180HP)
XC90 2.0T8 R-design , crystalwhite, 22" , B&W, four-C, en ventilatie in de stoelen.
XC60 2.0T R-design , Icewhite, premium, sub, Cratus20".(RICA stage 2 265pk/399Nm.)
V70 2.4 II Sapph.zwart ( RICA 180HP)