probleem met stationair loop v70 2000

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Hans_R
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.08.2009 - 09:41

Ik heb sinds kort een v70 2.4 20v uit 2000. Bij stationair merk ik dat het toerental soms wat varieert (zakt in tot 700, dan weer omhoog naar 850rpm). Ik heb gelezen dat dit met de ETM te maken kan hebben, maar die is vrij recent vervangen (ziet eruit als nieuw, gele sticker). Het probleem lijkt zich vooral in D voor te doen, in P niet (weet ik niet zeker). Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Verder rijdt ie prima.
Gebruikersavatar
eFFe
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 10.04.2009 - 14:22

Heb je al geprobeerd om de airco uit te schakelen? Als de compressor inschakelt (zo om de 9 sec.) zakt het toerental kortstondig.
Gezin: V70 Classic Europa exclusive 2.4 140pk 2000 285000km+

Mooi weer: VW Golf 1 Cabriolet 1.8 95pk 1992 157000km

Zij, maar sinds de baby ik: Peugeot 106 XS Premium 1.4 75pk 2003 120000km
Hans_R
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.08.2009 - 09:41

Ik heb al even niet gereageerd, maar ik had het ook al een tijdje niet meer gemerkt. Vandaag echter weer wel. Airco was helemaal uit, ook niet op ontwasemstand. Stationair valt het toerental af en toe zo'n 100-200 rpm terug, herstelt zich daarna meteen weer. (nogmaals, ETM is nieuw).
mbles
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 09.08.2008 - 22:02

dat had ik met name bij gas los laten bij aanrijden bij een stoplicht. Dan zakte het toerental te ver terug en schoot vervolgens weer een stukje omhoog. Vrij iriritant, werd steeds erger en sloeg soms zelfs af. Bij vollast geen enkel probleem.

Garage heeft toen gasklephuis schoongemaakt, was blijkbaar vervuild na een jaar of 10. Kosten zaten volgens mij op paar tientjes.

Ik moet zeggen: de beste reparatie ooit laten uitvoeren. Draait weer helemaal stabiel en geen enkel probleem meer.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Daily: V60 D6 AWD Summum Plug In Hybrid / 2013 / zwart
Hobby: 850 GLT 2.5 20V / 1992 / Alter 1 / 601 rood
Hans_R
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.08.2009 - 09:41

@mbles: Jij hebt ook een elektronische gasklep (ETM) toch? Is die bij jou niet gewoon versleten, is een bekende kwaal namelijk. De klachten die ik ervaar lijken een beetje op de klachten veroorzaakt door zo'n versleten ETM, maar die van mij is nog vrij nieuw.
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Had ik ook vorig jaar met mijn Classic MY2000 B5244S2. Naast het schoonmaken van de ETM (nog origineel)had ik ook nog een slangklem om aansluiting van de carterontluchttingsslang op de inlaatslang gedaan op vermoeden van valse lucht. (de c.o.slang trok ik er zeer makkelijk af). Probleem weg. Komt nu wel soms terug, binnenkort weer ETM bekijken en dan meteen de stationair by-pass klep checken op vervuiling.
Hans_R
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.08.2009 - 09:41

Ik heb de dealer gesproken waar ik hem gekocht heb. De ETM is daags voor verkoop vervangen, dus gloednieuw. Het lijkt erop dat er iets anders aan de hand is, of niet?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Misschien een software update doen!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1449
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

La Bruja schreef:binnenkort weer ETM bekijken en dan meteen de stationair by-pass klep checken op vervuiling.
Die bypass heb je niet bij een ETM.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Die bypass heb je niet bij een ETM.
Je hebt gelijk. Ik bedoelde de secundair lucht pomp.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
Gebruikersavatar
koen.s
4th Gear member
Berichten: 525
Lid geworden op: 11.07.2010 - 19:08

Vacuum lekkage, de slangentjes zijn naar tien jaar niet zo best meer.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

La Bruja schreef:
Die bypass heb je niet bij een ETM.
Je hebt gelijk. Ik bedoelde de secundair lucht pomp.
Waar zit die pomp die je bedoeld?Secundaire luchtpomp?
La Bruja
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19

Net na de LMM op de bocht van de inlaatbuis waar deze naar beneden buigt naar het gasklephuis. De benaming "pomp" zal misschien niet correct zijn (Haynes noemt het de secundairy air pump). Het is de by-pass over de ETM naar het inlaatspruitstuk daar waar de injectoren op het spruitstuk zitten. De slang van de "pomp" gaat naar een kunststof "rail" waarop de injectoren gemonteerd zijn. Blijkbaar zorgt deze klep in bepaald situaties voor extra lucht direct bij de injectoren. Klep is electrisch. Zit dacht ik niet op alle motoren, dit is een Denso-injectie.

Hoe het exact werkt weet ik niet. Ik kan me indenken dat na 13 jaar hier wat vervuild is en , even aannemend dat het een klep is, dat deze wellicht niet meer goed sluit. Maar daarvoor zal ik het ding er eens afhalen en schoonmaken, dat kan altijd geen kwaad.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”