probleem met stationair loop v70 2000
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 04.08.2009 - 09:41
Ik heb sinds kort een v70 2.4 20v uit 2000. Bij stationair merk ik dat het toerental soms wat varieert (zakt in tot 700, dan weer omhoog naar 850rpm). Ik heb gelezen dat dit met de ETM te maken kan hebben, maar die is vrij recent vervangen (ziet eruit als nieuw, gele sticker). Het probleem lijkt zich vooral in D voor te doen, in P niet (weet ik niet zeker). Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Verder rijdt ie prima.
- eFFe
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 10.04.2009 - 14:22
Heb je al geprobeerd om de airco uit te schakelen? Als de compressor inschakelt (zo om de 9 sec.) zakt het toerental kortstondig.
Gezin: V70 Classic Europa exclusive 2.4 140pk 2000 285000km+
Mooi weer: VW Golf 1 Cabriolet 1.8 95pk 1992 157000km
Zij, maar sinds de baby ik: Peugeot 106 XS Premium 1.4 75pk 2003 120000km
Mooi weer: VW Golf 1 Cabriolet 1.8 95pk 1992 157000km
Zij, maar sinds de baby ik: Peugeot 106 XS Premium 1.4 75pk 2003 120000km
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 04.08.2009 - 09:41
Ik heb al even niet gereageerd, maar ik had het ook al een tijdje niet meer gemerkt. Vandaag echter weer wel. Airco was helemaal uit, ook niet op ontwasemstand. Stationair valt het toerental af en toe zo'n 100-200 rpm terug, herstelt zich daarna meteen weer. (nogmaals, ETM is nieuw).
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 09.08.2008 - 22:02
dat had ik met name bij gas los laten bij aanrijden bij een stoplicht. Dan zakte het toerental te ver terug en schoot vervolgens weer een stukje omhoog. Vrij iriritant, werd steeds erger en sloeg soms zelfs af. Bij vollast geen enkel probleem.
Garage heeft toen gasklephuis schoongemaakt, was blijkbaar vervuild na een jaar of 10. Kosten zaten volgens mij op paar tientjes.
Ik moet zeggen: de beste reparatie ooit laten uitvoeren. Draait weer helemaal stabiel en geen enkel probleem meer.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Garage heeft toen gasklephuis schoongemaakt, was blijkbaar vervuild na een jaar of 10. Kosten zaten volgens mij op paar tientjes.
Ik moet zeggen: de beste reparatie ooit laten uitvoeren. Draait weer helemaal stabiel en geen enkel probleem meer.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Daily: V60 D6 AWD Summum Plug In Hybrid / 2013 / zwart
Hobby: 850 GLT 2.5 20V / 1992 / Alter 1 / 601 rood
Hobby: 850 GLT 2.5 20V / 1992 / Alter 1 / 601 rood
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 04.08.2009 - 09:41
@mbles: Jij hebt ook een elektronische gasklep (ETM) toch? Is die bij jou niet gewoon versleten, is een bekende kwaal namelijk. De klachten die ik ervaar lijken een beetje op de klachten veroorzaakt door zo'n versleten ETM, maar die van mij is nog vrij nieuw.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19
Had ik ook vorig jaar met mijn Classic MY2000 B5244S2. Naast het schoonmaken van de ETM (nog origineel)had ik ook nog een slangklem om aansluiting van de carterontluchttingsslang op de inlaatslang gedaan op vermoeden van valse lucht. (de c.o.slang trok ik er zeer makkelijk af). Probleem weg. Komt nu wel soms terug, binnenkort weer ETM bekijken en dan meteen de stationair by-pass klep checken op vervuiling.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 25.11.2011 - 20:19
Net na de LMM op de bocht van de inlaatbuis waar deze naar beneden buigt naar het gasklephuis. De benaming "pomp" zal misschien niet correct zijn (Haynes noemt het de secundairy air pump). Het is de by-pass over de ETM naar het inlaatspruitstuk daar waar de injectoren op het spruitstuk zitten. De slang van de "pomp" gaat naar een kunststof "rail" waarop de injectoren gemonteerd zijn. Blijkbaar zorgt deze klep in bepaald situaties voor extra lucht direct bij de injectoren. Klep is electrisch. Zit dacht ik niet op alle motoren, dit is een Denso-injectie.
Hoe het exact werkt weet ik niet. Ik kan me indenken dat na 13 jaar hier wat vervuild is en , even aannemend dat het een klep is, dat deze wellicht niet meer goed sluit. Maar daarvoor zal ik het ding er eens afhalen en schoonmaken, dat kan altijd geen kwaad.
Hoe het exact werkt weet ik niet. Ik kan me indenken dat na 13 jaar hier wat vervuild is en , even aannemend dat het een klep is, dat deze wellicht niet meer goed sluit. Maar daarvoor zal ik het ding er eens afhalen en schoonmaken, dat kan altijd geen kwaad.
V70, 1999, MY2000, B5244S2, Denso