Wie kent deze koelvloeistof verwarmer?
-
- 4th Gear member
Maw, gebruik in de winter kost je ongeveer €150-€200.
- Thijs
- 7th Gear member
? 150 dagen de kachel aan? Denk niet dat dat nodig.realistisch is. Persoonlijk denk ik minder.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- kuupertie
- 4th Gear member
Waar gaat het over,
Motor zou met 2KW in een uur ongeveer warm zijn.
Kortom € 0,50 per dag (tijdschakelaar)
Oftwel < 0,5 liter diesel
Daarnaast.....je cv ketel gebruikt ook alleen energie als de verwarming aan slaat.
Doorgaan op 550W ? Wat is doorgaan ? Alleen pompen ?
Anyway...ik dwing niemand en ik ga het proberen. Dinsdag 22-11-2011 stuur ik de bestelling er uit. Indien mensen interesse hebben, hoor ik het graag.
GJ
Oftwel < 0,5 liter diesel
Daarnaast.....je cv ketel gebruikt ook alleen energie als de verwarming aan slaat.
Doorgaan op 550W ? Wat is doorgaan ? Alleen pompen ?
Anyway...ik dwing niemand en ik ga het proberen. Dinsdag 22-11-2011 stuur ik de bestelling er uit. Indien mensen interesse hebben, hoor ik het graag.
GJ
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
kuupertie, een PM voor U. Voor de rest: ik doe mee.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
Die gaat pas open als het koelwater een temperatuur bereikt heeft van minstens 90 graden. Dat ga je nevernooit niet halen! En van die 2 Kw is aan het einde van je verlengsnoer ook niet alles meer over.kuupertie schreef:als de thermostaat open gaat wel.....
Ik vind het een leuk initiatief, maar doe zelf dit keer niet mee.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Iroll
- 6th Gear member
Waar gaat het over,
Volgens mij ga je het nooit redden om in een uur een motorblok en 8 liter koelvloeistof en 6 liter olie bij vriesweer op bedrijfstemp te krijgen met 2kw. Meer als de helft van de energie verdwijnt zo de atmosfeer in.
- kuupertie
- 4th Gear member
1. Ik begrijp niet wat de lengte van de verlengsnoer te maken heeft met hoeveel KW er overgebracht wordt.
2. De thermostaat gaat open op het moment dat er daadwerkelijk gekoeld moet gaan worden; bij de ideale bedrijfstemperatuur. Bij het dichtzijn zal het blok sneller opwarmen. Als hij dichtblijft zal het blok te heet worden. Als hij open blijft zal het lang duren voordat het blok warm wordt.
a Dit wil niet zeggen dat er voortijd geen warme lucht de auto wordt overgebracht.
b Ik weet niet hoe het precies werkt, maar ik zie geen megadip in mijn termpatuursontwikkeling bij het openen van mijn thermostaat door vermenging van warm en koud.
In ieder geval is er al een flink temperatuursverschil overbrugd. Het moet ook niet zijn dat de preheater temperatuur zo ver verhoogd dat de thermostaat opent......dan vindt er namelijk geen koeling plaats.
3. Daar het koelmedium direct langs de verwarming stroomt met 0,26L/s en vervolgens rond gepompt wordt (behalve langs de thermostaat zolang deze dicht staat) zal er inderdaad veel warme uitwisseling plaats vinden met koude delen. Pas als de gewenste temperatuur bereikt is, vindt verlies naar atmosfeer plaats. Ik hoop dan echter al onderweg te zijn.
Geeft ook allemaal niet. Ik heb genoeg positieve ervaringen gelezen en ik ben bereid om me op te offeren voor een test.
2. De thermostaat gaat open op het moment dat er daadwerkelijk gekoeld moet gaan worden; bij de ideale bedrijfstemperatuur. Bij het dichtzijn zal het blok sneller opwarmen. Als hij dichtblijft zal het blok te heet worden. Als hij open blijft zal het lang duren voordat het blok warm wordt.
a Dit wil niet zeggen dat er voortijd geen warme lucht de auto wordt overgebracht.
b Ik weet niet hoe het precies werkt, maar ik zie geen megadip in mijn termpatuursontwikkeling bij het openen van mijn thermostaat door vermenging van warm en koud.
In ieder geval is er al een flink temperatuursverschil overbrugd. Het moet ook niet zijn dat de preheater temperatuur zo ver verhoogd dat de thermostaat opent......dan vindt er namelijk geen koeling plaats.
3. Daar het koelmedium direct langs de verwarming stroomt met 0,26L/s en vervolgens rond gepompt wordt (behalve langs de thermostaat zolang deze dicht staat) zal er inderdaad veel warme uitwisseling plaats vinden met koude delen. Pas als de gewenste temperatuur bereikt is, vindt verlies naar atmosfeer plaats. Ik hoop dan echter al onderweg te zijn.
Geeft ook allemaal niet. Ik heb genoeg positieve ervaringen gelezen en ik ben bereid om me op te offeren voor een test.
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- Oceanracer
- Geartronic member
1. Zowel de lengte als de dikte van stroomkabels zijn van invloed op de stroomtoevoer naar de gebruiker toe. Met een oranje (ze zijn er ook in het groen) tuinverlengsnoer van een metertje of 20 ga je die 2000 Watt niet in je apparaat krijgen, ivm de grote weerstand. Voor een goed resultaat heb je dan een dik neopreensnoer nodig. Voordeel daarvan is ook dat die nog enigszins flexibel blijft als het echt koud wordt. Let er wel op, dat dit snoer, hoe dik ook, zal opwarmen en daardoor in de sneeuw kan wegzakken. Hierdoor is het lastig weer te verwijderen. Handig om te weten, want niet iedereen woont zo dat hij een snoer/haspel gewoon buiten kan laten liggen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- Iroll
- 6th Gear member
Maar zodra je de motor start zal de koude kv die in het blok zit gaan ciculeren door de kachel en dan blaast je kachel koude lucht tot de motor warm gedraaid is. Lijkt mij niet ideaal, zeker niet bij een diesel, dan duurt het nog een hele tijd voor je weer warme lucht hebt.3. Daar het koelmedium direct langs de verwarming stroomt met 0,26L/s en vervolgens rond gepompt wordt (behalve langs de thermostaat zolang deze dicht staat) zal er inderdaad veel warme uitwisseling plaats vinden met koude delen. Pas als de gewenste temperatuur bereikt is, vindt verlies naar atmosfeer plaats. Ik hoop dan echter al onderweg te zijn.
- kuupertie
- 4th Gear member
IK heb geen verlengsnoer nodig.
Iroll...ik snap je theorie niet; dit is toch hetzelfde als zonder verwarming ? Met verwarming wordt alleen het proces versnelt.
Ik ga dinsdag bestellen.
GJ
Iroll...ik snap je theorie niet; dit is toch hetzelfde als zonder verwarming ? Met verwarming wordt alleen het proces versnelt.
Ik ga dinsdag bestellen.
GJ
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
-
- 4th Gear member
Heb net het hele topic doorgelezen, ik snap de discussie over het openen van de thermostaat niet zo.
Mocht de standkachel het koelwater zo warm gemaakt hebben dat de thermostaat open gaat (langzaam, geen open of dicht dus) dan is dat toch prima? blijkbaar heeft het koelvloeistof bedrijfstemperatuur bereikt!
Ja er wordt koud water gemengd met warm, mocht het water daardoor te koud worden dan sluit de thermostaat gewoon weer. Het motorblok zal zeker warmer zijn wat het starten zeker verbeterd! ook zal de kachel snel warm zijn omdat er warm koelvloeistof aanwezig is (ok geen 80graden, maar 40 is ook goed toch?)
Mocht de standkachel het koelwater zo warm gemaakt hebben dat de thermostaat open gaat (langzaam, geen open of dicht dus) dan is dat toch prima? blijkbaar heeft het koelvloeistof bedrijfstemperatuur bereikt!
Ja er wordt koud water gemengd met warm, mocht het water daardoor te koud worden dan sluit de thermostaat gewoon weer. Het motorblok zal zeker warmer zijn wat het starten zeker verbeterd! ook zal de kachel snel warm zijn omdat er warm koelvloeistof aanwezig is (ok geen 80graden, maar 40 is ook goed toch?)
- Johan s60
- 6th Gear member
Een simpel sommetje
Q=m*c*dT
Q= 2 KJ/sec * 3600 sec ( is 2 KW een uur lang)
m= +/- 200 Kg
c(alum.)= 880 J/ (Kg*Cº)
dT= 7200.000 J/ (880*200)= 41 Cº
Hier is c een gemiddelde waarde maar wordt hoofzakelijk door het alum motorblok bepaalt, verder is er geen rekening gehouden met verliezen naar de omgeving toe.
dus bij -10 Cº haal je met 2KW na 1 uur nog geen 30Cº koelwater temp
Q=m*c*dT
Q= 2 KJ/sec * 3600 sec ( is 2 KW een uur lang)
m= +/- 200 Kg
c(alum.)= 880 J/ (Kg*Cº)
dT= 7200.000 J/ (880*200)= 41 Cº
Hier is c een gemiddelde waarde maar wordt hoofzakelijk door het alum motorblok bepaalt, verder is er geen rekening gehouden met verliezen naar de omgeving toe.
dus bij -10 Cº haal je met 2KW na 1 uur nog geen 30Cº koelwater temp
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- kuupertie
- 4th Gear member
Johan,
Wat is bij jou m ? De massa van het complete blok ?
Er zijn diverse Carlix (550W zonder pomp) en Hotfrogs (125 euro 1250W met pomp) ingebouwd..dus ik denk dat 2KW wel voldoende zal zijn om het startje te maken.
B-Lenium heeft volgens mij gelijk. De thermostaat is ook niet open of dicht. De thermostaat opent zich langzaam (geen T shock) en sluit zich langzaam.
Ik laat jullie wel weten hoe het afloopt om deze leerzame discussie voort te zetten. Ik zie dit ook allemaal niet als kritiek, en hoop jullie ook niet, maar als een leerproces.
Uit eerder geschreven info en achtergrondinfo verwacht ik dat het zal werken.
Wat is bij jou m ? De massa van het complete blok ?
Er zijn diverse Carlix (550W zonder pomp) en Hotfrogs (125 euro 1250W met pomp) ingebouwd..dus ik denk dat 2KW wel voldoende zal zijn om het startje te maken.
B-Lenium heeft volgens mij gelijk. De thermostaat is ook niet open of dicht. De thermostaat opent zich langzaam (geen T shock) en sluit zich langzaam.
Ik laat jullie wel weten hoe het afloopt om deze leerzame discussie voort te zetten. Ik zie dit ook allemaal niet als kritiek, en hoop jullie ook niet, maar als een leerproces.
Uit eerder geschreven info en achtergrondinfo verwacht ik dat het zal werken.
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Mooi man! Mijn D5 heeft bij 80km/u ongeveer 15 km nodig om warm te worden, dus binnenkort het gaas maar even dichtplakken met iets wat NIET blijft zitten als je het weer los haalt.... De lijnbussen laten ze soms ook even warmdraaien met de Webasto, heerlijk als zoiets thuis ook kan.
Maar dan zou warme olie toch lekkerder zijn dan warm koelwater?

Maar dan zou warme olie toch lekkerder zijn dan warm koelwater?
No problemo240estate schreef:Ik kan mijn schuur en brug wel aanbieden om als inbouwlokatie te dienen.
Moeten jullie wel naar Veendam komen.
Alweer.... hahaV70/2.4D/2003 schreef:(Maar weet wel dat deze grijze dakduif niet zo heel erg technisch is en aldus wel enige begeleiding nodig is)
Vertrouw je ons wel bij die Fiat?945i schreef:Tuurlijk, en als het werkt wil ik het ook wel!

Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Johan s60
- 6th Gear member
m= massa vh blok+bak (aanname)
Het blok weegt vlgs. vida 177 Kg incl. olie, wellicht is het totaal gewicht wel iets meer
Maar de openings temp vd thermostaat ga je echt niet halen, des te groter dT des te meer je warmte verliest.
Maar met 30 Cº bij -10 Cº is niet verkeerd
De olie is snel opgewarmd via de warmte wisselaar (olie "koeler")
Het blok weegt vlgs. vida 177 Kg incl. olie, wellicht is het totaal gewicht wel iets meer
Maar de openings temp vd thermostaat ga je echt niet halen, des te groter dT des te meer je warmte verliest.
Maar met 30 Cº bij -10 Cº is niet verkeerd
De olie is snel opgewarmd via de warmte wisselaar (olie "koeler")
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- kuupertie
- 4th Gear member
klopt....geeft spec ook aan. Ik vraag me alleen nog af wanneer de thermostaat (van het apparaat) uitschakelt
Edit gevonden
http://www.preheater.net/html/Aboutpreheater/
Edit gevonden
http://www.preheater.net/html/Aboutpreheater/
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner